مرکزی

کاروانسرای شمس‌السطلنه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک پروین سادات طیبی ظهر امروز در بازدید از کاروانسرای شمس السلطنه نراق اظهار کرد: کاروانسرای شمس‌السطلنه که در ۱۰ سال گذشته فاقد کاربری بوده و در اثر عدم رسیدگی و مرمت به موقع متولیان امر از جمله اداره اقاف و امورخیریه با تخریب همراه شده، در سال جاری با اعتباری حدود ۴۵۰ میلیون تومان مورد مرمت اضطراری و رفع خطر قرار گرفت و با پیگیری‌های انجام شده از سوی پایگاه میراث فرهنگی شهر نراق واگذاری این بنای تاریخی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مرمت انجام شده شامل آواربرداری و سبک‌سازی بام، استحکام‌بخشی، شیب‌بندی، عایق بام و بام‌سازی نهائی، کونال‌بندی‌های فرسوده خشتی و آجری، تثبیت و استحکام‌بخشی مجدد کونال‌بندی‌ها و اجرای اندود حفاظتی آستر و رویه دیوارها و جرزها بوده است. 

مدیر پایگاه میراث‌‌ فرهنگی بافت تاریخی نراق ادامه داد: پیرو نشستی که روز گذشته با حضور شهردار و اعضای شورای شهر و مدیر اوقاف شهرستان برگزار شد کاروانسرای شمس‌السلطنه به مدت ۱۵ سال به شهرداری واگذار خواهد شد.

طیبی با اشاره به اینکه این قرارداد با کاربری گردشگری و اقامتی پذیرایی در نظر گرفته شده است افزود: این قرارداد پس از گذراندن مراحل اداری و قانونی با صندوق احیا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع  دستی، به زودی به شهرداری شهر نراق واگذار خواهد شد و پس از تکمیل و تجهیز با کاربری گردشگری اقامتی احیاء خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه جذب گردشگر، در گام نخست، به محافظت و احیا  آثار و بناهای تاریخی نیاز  دارد، گفت: کاروانسرای شمس‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است؛ معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا