گلستان

کارگاه پارچه‌بافی ترکمن در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود/ آموزش لباس محلی ترکمن با تلفیقی از هنر و سنت‌ به نسل جوان در گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، پوشاک اقوام‌مختلف در جهان، از باورهای تاریخی و وقایع خاص آن منطقه نشات گرفته و در واقع جزیی از نماد فرهنگی و البته سنت‌های آن منطقه است.

بیشتر پوشاک‌های سنتی در جهان مربوط به یک دوره خاص بوده اما پوشاک ترکمن را نمی‌توان به دوره خاص مرتبط کرد و در واقع آنچه که قومیت‌های مختلف ایرانی را از هم متمایز می‌کند ترکیب عناصر دوره‌های مختلف تاریخی است.متاسفانه امروزه در شهر و روستاهای گلستان و ترکمن‌نشین کمتر با نوجوان ترکمن را‌با لباس‌های‌محلی در اجتماع می‌بینیم.

ورود مدهای جدید و بی‌هویت خارجی سبب از رونق افتادن لباس‌های بومی و محلی شده است.

خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران گفت‌وگوی تفصیلی با سرکار خانم «فرشته مهماندوست» کارآفرین، دوزنده و بافنده لباس و پارچه‌های ترکمن انجام داده است که با هم می‌خوانیم:

برگزیده های ایران: لطفا درباره فعالیت‌های خود توضیحاتی دهید؟
مهماندوست: «فرشته مهماندوست» هستم از نوجوانی به دوزندگی و خیاطی علاقمند بوده و آموزش دیدم که بخش عمده آن مربوط به دوخت لباس‌های زنان ترکمن است.

برگزیده های ایران: در حال حاضر چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟
مهماندوست:
از سال ۱۳۹۰ آموزشگاه خیاطی لباس محلی زنان ترکمن را با اخذ مجوزهای لازم شروع کردم و از سال ۱۳۹۳ در زمینه تلفیق هنر و سنت در لباس ترکمن فعالیت های خود را ادامه دادم و اکنون نیز علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه به آموزش دختران جوان ترکمن نیز می‌پردازم.

برگزیده های ایران: به نظر شما این آموزش‌ها چه تاثیری در حفظ و ماندگاری لباس‌های سنتی دارد؟
مهماندوست:
همانطور که می‌بینید در حال حاضر جوانان کمتر رغبت به پوشیدن لباس سنتی در اجتماع داشته و تنها در مراسمات خاص مانند عروسی این لباس‌ها و زیورآلات پوشیده می‌شود.


کارگاه آموزش دوخت لباس محلی ترکمن

 

با توجه به گذر زمان و کهولت سن هنرمندان و دوزندگان این رشته هنری بر آن شدم برای حفظ و احیا سنت‌های ترکمن به ویژه لباس ترکمن و استفاده از زیورآلات و سوزن‌دوزی‌ها در اینگونه لباس‌ها آموزشگاهی راه‌اندازی کرده و به دختران جوان علاقمند آموزش دهم.

برگزیده های ایران: استقبال جوانان از این آموزش‌ها چطور بوده است؟
مهماندوست: خوشبختانه هنوز جوانان و دختران علاقمند به این رشته‌های هنری وجود دارد و از سال ۱۳۹۰ تاکنون توانستم به بیش از یک‌هزار نفر‌این رشته هنری را آموزش دهم که برخی از آنها با علاقمندی و پشتکار توانستند بعد از دوره‌های آموزشی، مزون، کارگاه‌های تولیدی و حتی آموزشگاه باز کرده و فعالیت کنند.
به نظرم این شغل علاوه بر فعالیت در اجتماع می‌تواند‌ به عنوان مشاغل خانگی برای بانوان ترکمن محسوب شده و از این راه درآمدزایی داشته باشند.


لباس محلی مردان ترکمن

برگزیده های ایران: تاکنون در نمایشگاه‌هایی حضور داشتید؟

مهماندوست: بله در سال‌های گذشته به مدت سه سال‌متوالی در شیراز به همراه گروه پیوند اقوام ایران، در‌ کیش دو سال به عنوان عرضه محصولات ترکمن و در گرگان و گنبدکاووس در همه نمایشگاه‌هایی که فعال شده بود حضور داشتم و محصولات خود را معرفی و عرضه کرده‌ام.

برگزیده های ایران: برای فعالیت‌های خود در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
مهماندوست:
تلاش دارم تا کارگاه پارچه‌بافی ترکمن را راه‌اندازی کرده تا در این کارگاه دوخت لباس ترکمن به  صورت تلفیقی از هنر و سنت ترکمن در لباس‌های محلی آنها و نحوه استفاده از سوزن‌دوزی و زیورآلات در لباس‌های ترکمن و همچنین پارچه‌بافی ترکمن «کتن» به علاقمندان جوان آموزش داده شود تا این هنر ارزشمند همچنان احیا شود.


لباس محلی ترکمن در جشن‌ها و عروسی‌ها


لباس محلی زنان اقوام استان گلستان

همچنین تلاش دارم تا این حرفه و رشته به صورت یک استاندارد در مرکز آموزشی علمی کاربردی تدریس شده و گواهینامه معتبر به کارآموزان اعطا شود، به نظر بنده باید پارچه‌بافی ترکمن به صورت تلفیقی از هنر و سنت در رشته‌های کار و دانش و یا فنی و حرفه‌ای در‌ مدارس استان در نظر گرفته شود تا به عنوان یک رشته تدریس و به دانش‌آموختگان آن گواهینامه اعطا شود.

برگزیده های ایران: برای احیا این سنت ترکمن چه باید کرد؟
مهماندوست:
به نظر می‌رسد حمایت و فرهنگ‌سازی استفاده از لباس‌های‌ محلی در کشور دو عامل‌مهم احیا سنت‌های هر قوم باشد.
حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان این رشته با ارائه تسهیلات با کارمزد پایین، امکانات مورد نیاز تا حد زیادی در احیا رشته‌های هنری موثر است.
انتهای پیام/۲۳۰۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا