به گزارش خبرگزاری برگزیده استان چهارمحال وبختیاری ،افشین امیریان مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت : وظیفه نظارت بر نحوه حمل و نقل دانش آموزان با کمیسیون های ماده ۱۸ شهرستان ها و مناطق است .
وی گفت: به استناد ماده ۳ دستور العمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان کارگروه ماده ۱۸ در شهرستان ها و مناطق شامل یک نفر نماینده اداره آموزش و پرورش ، یک نفر نماینده از والدین عضو شورای انجمن اولیا و مربیان شهر، یک نفر نماینده شهرداری و حسب مورد بخشداری هاست که البته حضور نمایندگان اداره های کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیران مدارس، نماینده پیمانکاران، پلیس راهور حسب مورد و بدون حق رای بلامانع است.
امیریان خاطر نشان کرد: به استناد ماده ۴ به منظور مدیریت حمل و نقل دانش آموزی، مناطق فاقد کارگروه ماده ۱۸، مدارس روستایی، روستا مرکزی و شبانه روزی، کارگروه استانی حمل و نقل دانش آموزی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در هر استان تشکیل می یابد و اعضای اصلی این کارگروه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان می باشند .
وی افزود: مدارس در شهرها برای حمل و نقل دانش آموزان موظف به عقد قرارداد با شرکت هایی می باشند که شهرداری ها صلاحیت آنان را تایید کرده وبرای آنان اقدام به صدور پروانه نموده اند و در روستا ها نیز بخشداری ها مرجع صدور پروانه فعالیت حمل و نقل دانش آموزی برای شرکت های متقاضی بوده و موظفند نسبت به فراخوان و شناسایی شرکت های متقاضی ، بررسی صلاحیت و صدور پروانه فعالیت اقدام نمایند و مدارس آموزش و پرورش نیز با شرکت هایی که توسط شهرداری ها و بخش داری ها معرفی شده اند اقدام به عقد قرارداد نمایند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد : وظیفه عقد قرارداد با شرکت های معرفی شده توسط مراجع ذی صلاح و همچنین نظارت بر نحوه ایاب و ذهاب دانش آموزان در مدارس به عهده کارگروه حمل و نقل مدرسه شامل مدیر و انجمن اولیای دانش آموزان میباشد و کارگروه ماده ۱۸ شهرستان ها و مناطق می باشد.
وی خاطر نشان کرد : تعدادی شرکت در مرکز استان به آموزش و پرورش معرفی شدند ولی در سایر شهرها و روستا ها از طرف مراجع ذی صلاح هیچ شرکتی معرفی نشد، لذا اولیا دانش آموزان مستقیما با خودرو های آزاد بر اقدام به عقد قرارداد نمودند که متاسفانه صلاحیت این خودرو ها مشخص نمیباشد و مسئولیت حمل و نقل دانش آموزان نیز به عهده خود اولیا خواهد بود .
امیریان همچنین در خصوص مدارس روستا مرکزی خاطر نشان کرد: به منظور تجمیع دانش آموزان روستایی که به حد نصاب نرسیده اند طرح روستا مرکزی اجرا می گردد بدین معنی که دانش آموزان ۲ یا ۳ روستا در یک مدرسه ادامه تحصیل میدهند و آموزش و پرورش موظف به تامین هزینه ایاب و ذهاب برای این دانش آموزان است که پس از ثبت مشخصات در سامانه بینا از طریق مدرسه به حساب دانش آموزان واریز میشود یا مدرسه، پس از عقد قرارداد با شرکت به حساب شرکت واریز میکند، که متاسفانه در اکثر روستا ها نیز هیچگونه شرکتی برای عقد قرار داد معرفی نشده، لذا امکان عقد قرار داد برای آموزش و پرورش فراهم نیست و خود اولیا اقدام به حمل و نقل دانش آموزان می نمایند و مبالغ کمک هزینه به دانش آموزان مستقیما پرداخت می گردد.
دبیر کارگروه ماده ۱۸ استان در پایان از کلیه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و آزاد بر که در سرویس مدارس مشغول به فعالیت هستند خواست تا به منظور اخذ پروانه و مجوز به شهرداری یا بخشداری محل فعالیت خود مراجعه نمایند.
وی همچنین از خانواده ها خواست به منظور تامین امنیت دانش آموزان در ایاب و ذهاب با وسائل نقلیه دارای مجوز و پروانه صلاحیت اقدام به عقد قرارداد نمایند و فرزندان خود را با خودرو های غیراستاندارد و نا مطمئن به مدرسه اعزام نکنند.
۴۶