آذربایجان شرقی

کاهش درآمدهای نفتی و شکل‌گیری تقاضاهای جدید آماری از سوی حاکمیت/ سرشماری سال ۱۴۰۵ به شکل ثبتی مبنا انجام می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، ایوب فرامرزی در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی، با ارائه توضیحاتی پیرامون رویکردهای جدید مرکز آمار ایران، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته کشور ما و اکثر کشورهای تک محصول که وابسته به صادرات مواد خام هستند، به مسئله برنامه‌ریزی اهمیت چندانی قائل نبودند؛ چرا که نیازی احساس نمی‌شد.

وی افزود: در این کشورها همواره درآمدهای نفتی همواره وجود داشته و جدا از عملکردها طرح‌های حاکمیتی را تامین مالی می‌کرده است.

فرامرزی تصریح کرد: در طول زمان با محدود شدن این درآمدها که مبتنی بر تولید، استخراج و صادرات و فروش نفت خام است، حاکمیت‌ها برای پیشبرد اهداف به منابع مالی جدید نیاز دارند که جز از طریق تخصص و مهارت و شکل‌گیری فضای رقابت و تولید حاصل نمی‌شود.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران ادامه داد: افزایش تولید و توانمندی رقابت محصولات تولیدی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات بروز و بهنگام است؛ بنابراین تولید و استفاده از آمار و اطلاعات با کمیت و کیفیت مناسب از اولویت های اصلی حاکمیتی کشورها به شمار می‌رود.

این مسوول یادآور شد: کشور ما در سال‌های گذشته آنچنان توجهی به نظام برنامه‌ریزی نمی‌کرد؛ اما این توجه و احتیاج با کاهش درآمدهای نفتی شکل گرفته و مرکز آمار نیز سعی کرده به این تقاضای جدید پاسخ مناسب بدهد و با امکاناتی که در اختیار دارد حداکثر میزان آمار و اطلاعات را تولید کند.

سرشماری سال ۱۴۰۵ به شکل ثبتی مبنا انجام می‌شود

وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ محصول آماری عمده را در چند سال گذشته تولید کرد‌ایم، افزود: استفاده از داده‌ها و اطلاعات ثبتی و مدرن کردن نظام آماری مسئله اصلی و اول مرکز آمار است که مهمترین مولفه آن دسترسی آسان و ارزان به منابع آماری و اطلاعات گسترده است. 

فرامرزی با اعلام اینکه سرشماری سال ۱۴۰۵ به شکل ثبتی مبنا انجام می‌شود، بر لزوم ایجاد و توسعه بستر تولید آمارهای ثبتی جهت استفاده از پتانسیل‌های شهرستانی تولید و ثبت آمارهای شهرستانی و بهره برداری از آن در دستگاه‌هایب اجرایی تاکید کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا