کرمانشاه

کاهش دمای کرمانشاه به صفر درجه/ از محصولات کشاورزی محافظت کنید

شهناز حق پرست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در کرمانشاه، در خصوص پیش‌بینی وضعیت جوی استان، اظهار داشت: هوای استان تا پان هفته‌جاری صاف تا قسمتی ابری گاهی اوقات همراه با وزش باد و رشد ابر همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: در روز شنبه هفته آینده یک موج ناپایدار از جو منطقه عبور می‌کند که این موج ممکن است سبب بارش موقت باران در پاره‌ای از نقاط از سطح استان شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه اضافه کرد: از امروز تا اوایل هفته آینده دمای هوا روند کاهشی خواهد داشت به طوریکه در صبح روز جمعه حداقل دمای شبانه در نواحی سردسیر استان به حدود صفر درجه سانتی‌گراد خواهد رسید

وی تصریح کرد: این شرایط ممکن است سبب بروز خسارتی به محصولات کشاورزی به خصوص برای نواحی یاد شده شود. بر این اساس و با توجه به تحلیلی که کارشناسان گروه پیش‌بینی کشاورزی استان داشتند به کشاورزان توصیه می‌شود با توجه به کاهش دما طی روزهای آتی و احتمال بروز سرمازدگی در مزارع گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی ذرت علوفه‌ای و سبزیجات برگی بهتر است عملیات برداشت را سرعت دهند محصولات برداشت شده با پوشش‌های مرسوم محافظت کنند و در فرصت مناسب به انبار منتقل کنند.

حق‌پرست اضافه کرد: به منظور اجرای کشت غلات پاییزه لازم است بعد از خاک‌ورزی‌های مرسوم تهیه و تهویه نهاده‌های مورد نیاز از جمله بذرهای گواهی شده نسبت به سرویس و تنظیم خطی‌کارهای غلات مباردت شود.

حق‌پرست گفت: در خصوص رقم مناسب میزان کافی بذر در هکتار و عمق کاشت مناسب از نقطه نظر کارشناسان محل بهره گرفته شود

وی اظهار داشت: در صورت ملاحظه علائم رسیدگی در مزارع پیاز اعم از قرمز و زرد که با نرمی و افتادگی در گردنه خوشه‌های پیاز قرمز و نرمی و پوکی محل یاد شده در پیازهای زرد همراه است قطع عملیات آبیاری به منظور جلوگیری از  اتلاف آب کشاورزی را توصیه می‌کنیم و در صورت نیاز به کاربرد ترکیبات شیمیایی در مزارع کلم، اسفناج و شلغم که مصرف تازه‌خوری دارند بهتر است از موادی استفاده شود که ماندگاری کمتری در بافت‌های گیاه داشته باشد.

وی گفت: برای کاهش خسارت بیدها در مزارع سیب‌زمینی لازم است که بعد از برداشت محصول بلافاصله کیسه‌گیری و به امکان مسقف با درجه حرارت و رطوبت مناسب منتقل شود.

حق‌پرست ادامه داد: برای کاهش خطر ابتلای مزارع گوجه فرنگی به بیماری‌های قارچی به واسطه تردد و جابه‌جایی کارگران بعد از چین اول، کاربرد قارچ‌کش‌های عمومی مطابق با نظر کارشناسان محل توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به جهات مقابله با خسارت ناشی از پروانه مینوز گوجه فرنگی در مزارع سیب‌زمینی، بادمجان و گوجه فرنگی نسبت به نصب تله‌های مناسب در اینگونه مزارع را پیشنهاد می‌کنیم.

این کارشناس هواشناسی اجرای عملیات هرس سلامت در باغات را توصیه کرد و افزود: بهتر است بقایای آلوده اعم از شاخه، برگ و میوه در بستر باغچه جمع‌آوری و بعد از انتقال به بیرون به نحو مطمئنی معدوم شوند.

وی متذکر شد: به منظور آماده‌سازی گیاه به خواب زمستانه از هرگونه برنامه آبیاری خودداری شود

حق‌پرست گفت: با توجه به روند تدریجی کاهش دما کنترل رطوبت و دما در گلخانه‌ها و اعمال تهویه مناسب توصیه می‌شود. همچنین از این به بعد بهتر است سرکشی‌های شبانه در برنامه نگهداری این واحدها در اولویت کاری باشد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انجام عملیات کشت پاییزه مبارزه با جوندگان در اماکن زمستان‌گذران آفت نظیر باغات، کانال‌های آبی، چشمه‌ها و قنات را توصیه می‌کنیم.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا