اقتصادی

کاهش دوباره ارزش لیر ترکیه با افزایش نرخ تورم این کشور

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل برگزیده های ایران به نقل از رویترز، ارزش لیر در برابر دلار به علت احتمال افزایش بیشتر تورم در ترکیه، ۴ درصد دیگر کاهش یافت.

تورم ترکیه به بالاترین رقم ۱۹ سال گذشته رسیده بود.

روز گذشته، بازار با ۱۲.۹۶ لیر در برابر دلار بسته شده بود و امروز به ۱۳.۵ کاهش یافت. زیرا اقتصاددان ها پیش بینی کردند که قیمت های مصرف کننده همچنان افزایش یابد.

آمارها دیروز نشان داد، نرخ تورم ترکیه ماه گذشته به ۳۶.۱ درصد افزایش یافته است.

ارزش لیر سال گذشته به ۱۸.۴ در برابر دلار سقوط کرده بود. پول ملی ترکیه سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور را به خود اختصاص داد و بدترین سال از زمان روی کار امدن رجب طیب اردوغان در ۲ دهه گذشته را به خود اختصاص داد.

«برنامه جدید اقتصادی» اردوغان که بر کاهش شدید نرخ بهره و تاکید بر صادرات و اعتبار تاکید دارد، بحران ارزی را که دومین بحران ترکیه در چهار سال گذشته است، به وجود آورد.

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را آغاز کرد و نرخ بهره این کشور را به ۱۴ درصد رساند و بحران ارزی این کشور از این زمان آغاز شد.

بسیاری از اقتصاددان‌ها خواستار کاهش سیاست‌های انبساطی بی پروا شده‌اند این سیاست ها سبب شده تا قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر به ۳۶.۰۸ درصد افزایش یابد که بیش از پیش بینی ها بوده و دلیل آن سقوط ارزش  لیر، بالا رفتن قیمت حمل و نقل و مواد غذایی بوده است.

نرخ تورم در ماه های آینده به علت یک سری افزایش قیمت‌ها و  همچنان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا