کهگیلویه و بویراحمد

کاهش نرخ باروری در کهگیلویه و بویراحمد/ جمعیت سالمندان رو به افزایش/ کدام شهرها سالمند بیشتری دارند؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، دهه ۶۰ را می‌توان دوره طلایی رشد جمعیت در کشور دانست و بعد از آن و در دهه ۷۰ سیاست “فرزند کمتر زندگی بهتر” سعی  در اصلاح جمعیت کشور داشت اما مشکلات اقتصادی  دهه‌های ۸۰ و ۹۰ کشور را با کاهش جمعیت مواجه کرد و در حال حاضر کشور با چالشی به‌نام کاهش جمعیت مواجه است.

در همین خصوص دکتر محمدمهدی بانشی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی رشد جمعیت را با مشکل مواجه کرده گفت: کاهش جمعیت، افزایش جمعیت بالای ۶۵ سال و کاهش نیروی مولد در نتیجه مواجه شدن کشور با چالش را به دنبال دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج،کاهش زاد و ولد، تک فرزندی، فاصله زیاد بین ازدواج و فرزند اول، فاصله بین فرزند اول و فرزند دوم و مباحث اقتصادی جمعیت را با چالش مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه مباحث اقتصادی بیشتر از مباحث فرهنگی در کاهش نرخ جمعیت تاثیر داشته، افزود: سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اجرای این سیاست بر مبنای افزایش جمعیت می‌تواند چالش کاهش جمعیت در آینده را حل و فصل کند.

این مسئول با بیان اینکه تا سال ۹۸ ازدواج کاهش داشته گفت: با شیوع کرونا احساس می‌شد که ازدواج کاهش بیشتری داشته باشد اما با از بین رفتن تجملات و بسته شدن تالارهای عروسی،  آمار ازدواج در کرونا افزایش داشته است.

بانشی با بیان اینکه افزایش جمعیت نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است، بیان کرد: البته کرونا زاد و ولد را با معضل جدی مواجه کرده چرا که زنان باردار جزء گروه‌های پرخطر به حساب می‌آیند.

در ادامه گلدانا نیک‌اقبال کارشناس مسئول سلامت و جمعیت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نرخ باروری کلی در کشور کاهش داشته گفت: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، باروری کلی در کشور رو به کاهش است و از حد جایگزین ۲.۱ درصد که هر خانم باید ۲ فرزند داشته باشد که ترکیب جمعیت جوان را حفظ کند کمتر شده است.

کارشناس مسئول سلامت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در حال حاضر نرخ باروری کشور ۱.۷ است. در استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ باروری سال گذشته ۱.۸۱ بوده. در تمام  شهرستان‌ های استان باروری کلی زیر ۲.۱ است هر چند نسبت به کشور وضعیت خوب است اما از نرخ باروری کلی عقب هستیم.

کارشناس جمعیت و خانواده مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیامدهای کاهش باروری منجر به کاهش جمعیت و وقوع پدیده سالمندی می‌شود گفت: در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ جمعیت سالمند در استان رو به افزایش است.

نیک‌اقبال ادامه داد: در سال گذشته جمعیت سالمند استان ۸.۸ است. تقریبا به نرخ کشوری ۸.۹ رسیدیم.افزایش جمعیت سالمندان در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است.

وی با بیان اینکه سالمندی تبعاتی همچون کاهش جمعیت جوان، پیری جمعیت، کاهش نشاط و بالندگی، ایجاد جامعه محافظه‌کار، کاهش ارتباط خانوادگی، کاهش نیروی کار، هزینه بالای درمانی و کُندی پیشرفت کشور را به دنبال دارد افزود: شهرهای چرام، باشت و لنده بیشترین جمعیت سالمند را دارند.

نیک‌اقبال با اشاره به کاهش روند ازدواج در کشور تا سال ۹۸ گفت: ازدواج در سال ۹۹ افزایش داشت.امار ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۶ هزار  مورد سال ۹۸ به ۶ هزار و ۹۷۸ مورد در سال ۹۹ رسید.

وی بیان کرد: طلاق در کشور افزایش داشته است، البته در استان روند کاهشی داشته است.ضمن اینکه افزایش سن ازدواج که در مردان از ۲۵ به ۲۷ سال و زنان از ۱۸ سال به ۲۳ سال رسیده در کاهش فرزندآوری بی‌تاثیر نیست.

نیک‌اقبال سلامت مادر و کودک را از شاخص‌های رشد جمعیت دانست و گفت: میزان مرگ و میر در کودکان یک تا ۵۹ ماه در کشور و استان رو به افزایش است.

وی با اشاره به دو مورد مرگ مادر باردار در سال ۹۹ گفت:  این دو مورد مرگ مادر باردار ۱۷.۹۳ در صد هزار تولد زنده است، ضمن اینکه سال گذشته هیچ‌گونه مرگ مادر باردار در کووید ۱۹ نداشتیم.

نیک‌اقبالی به اقدامات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی در  راستای کمک به افزایش جمعیت اشاره و عنوان کرد: شناسایی زوجین نابارور و حمایت از آنها، تامین سلامت مادر و کودک و در حوزه درمان راه‌اندازی آن.ای.سی یوها از اقدامات حوزه درمانی است.

کارشناس مرکز بهداشت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۳، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت گفت: وزارت بهداشت در خصوص کاهش آهنگ رشد جمعیت ۱۶ راهبرد ابلاغ کرد که رصد دقیق آمایش جمعیت و نرخ کلی باروری و همچنین توانمندسازی ذی‌نفعان کلیدی و جمعیت هدف دو راهبرد مشترک میان همه استان‌ها است‌.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر دو راهبرد مشترک، ارتقاء سلامت مادران، ارتقاء رشد و تکامل همه جانبه کودکان و ارتقاء نرخ باروری در زنان و مردان متاهل را به عنوان دیگر راهبرد جمعیتی مدنظر قرار داده است.

نیک‌اقبال در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه نتوانستیم طبق برنامه فعالیت‌های خود را انجام دهیم و مشکلات اعتباری مانعی برای اجرای برنامه‌ها بود.

همچنین حجت‌الاسلام مسعود داستار رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اختصاص ۳ میلیارد اعتبار برای اجرای برنامه‌های افزایش رشد جمعیت در تذکری یادآور شد، بودجه جمعیت در همین حوزه هزینه شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا