گیلان

کاهش نرخ باروری روزافزون در گیلان

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، حامد برکاتی امروز در نشست ویدئوکنفرانس مرکز اطلاع‌رسانی که با موضوع هم فکری و هم اندیشی در راستای فرزند آوری و اقناع تزریق دز سوم واکسن با بیان این که در وضعیت بسیار خاص جمعیتی قرار داریم، اظهار کرد: اولویت کنونی کشور پس از مدیریت کرونا، جوان‌سازی جمعیت است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هشت میلیون سالمند در کشور داریم، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰، جمعیت سالمندی کشور به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد. 

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مروری بر اطلاعات آماری در خصوص جمعیت کشور، گفت: در حال حاضر، رشد کنونی جمعیت کشور۰.۶۷ درصد است که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته به ازای هر دو سال، حدود دو درصد از جمعیت جوان کشور کاسته شده است. 

به گفته برکاتی، رسیدن این آمار به کمتر از ۱.۵ درصد موجب ایجاد چاله جمعیتی و رسیدن به شاخص ۱.۳ درصد منجر به ایجاد چاه جمعیتی می‌شود که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود. 

وی با ابراز نگرانی از افزایش نرخ سالمندی در استان گیلان هشدار داد: استان سرسبز گیلان به عنوان سالمندترین استان کشور، دارای کاهش نرخ باروری روز افزون است. 

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اذعان به اینکه در کنار کاهش جمعیت جوان، شاهد رشد سالمندی در کشور هستیم، افزود: این رقم بیش از ۳.۵ درصد است. 

برکاتی با بیان این مطلب که همواره بر موضوع پیشگیری بهتر از درمان است، تاکید شده،  گفت: جامعه کهنسال بهداشتی نیست، بلکه جمعیتی درمانی است. 

وی با اشاره به این که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای رفع چالش جمعیتی کشور مصوب شده، بیان کرد: در این قانون، انسدادهای قانونی برداشته و تسهیل‌گری‌ها و مشوق‌ها نیز در نظر گرفته شده تا معظل پیری جمعیت برطرف شود. 

وی همچنین بر تبیین سیاست‌های فرزندآوری تاکید کرد و گفت: در این راستا نیازمند مساعدت همه آحاد جامعه و استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای در کشور هستیم. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا