اردبیل

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در اردبیل نسبت به سال گذشته/ وضعیت بارندگی در زمستان نرمال خواهد بود

خبرگزاری یولن – اردبیل| حامد قادری: بعضی از قدیمی‌های اردبیل معتقد بودند که اگر حتی در ماه‌های مهر، آبان و ابتدای آذر در اردبیل بارش برف نباشد، قطعا در ۲۱ آذر و روزهای پایانی این ماه شاهد بارندگی و بارش برف خواهیم بود و من چند روزی بود که منتظر فرا رسیدن این روز بودم به امید این‌که شاهد بارش برف در اردبیل باشم؛ اما صبح که بیدار شدم هوایی بهاری با آسمانی صاف را دیدم و از این‌که در ماه‌های گذشته و ماه جاری بارندگی و بارش برف مناسبی در اردبیل نداریم کمی نگران شدم.

از کودکی به یاد دارم که در ماه‌های مهر و آبان نیز بارش برف باعث خوشحالی ما می‌شد و این عدم بارندگی و کاهش بارش‌ها و به‌خصوص کاهش میزان ذخایر آبی استان بسیاری از مردم و کشاورزان را نگران کرده است.

از این رو به سراغ مدیرکل هواشناسی استان اردبیل رفتم تا از وضعیت بارندگی‌ها و وضعیت زمستان اردبیل بیشتر مطلع شویم:

سیاوش محمدی در این باره اظهار کرد: بر اساس اطلاعات پهنه‌ای بارش استان‌ها و کشور در سال آبی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) میانگین بارش استان اردبیل به ۲۵۴.۷ میلی متر رسید که نسبت به بلندمدت ۲۶.۸درصد و نسبت به سال آبی قبل ۳۱.۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: در سال آبی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) استان اردبیل فقط ۷۳ درصد از بارش یک سال کامل آبی بلندمدت خود را دریافت کرد.

محمدی با بیان این‌که میانگین بارش کشور نیز در همین بازه زمانی به ۱۴۳.۴ میلی متر رسید تصریح کرد: میزان بارش در کشور نیز نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد و نسبت به سال آبی قبل ۵۱ درصد کاهش داشته است. 

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در اردبیل نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به وضعیت دمایی استان عنوان کرد: میانگین دمای استان نیز در سال آبی گذشته نسبت به بلندمدت ۱.۵ درجه افزایش نشان می‌دهد. 

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: در سال آبی جاری (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) از اول سال آبی (مهرماه) تا ۱۹ آذرماه، میانگین بارش استان به ۵۱.۸ میلی‌متر رسیده است که نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین میانگین بارش استان از اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ به ۱۲۶.۵ میلی‌متر رسیده است که نسبت به بلندمدت در همین بازه زمانی ۴۹ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۷درصد کاهش نشان می‌دهد.

۸۷ درصد استان اردبیل درگیر خشکسالی است

محمدی در خصوص خشکسالی به وقوع پیوسته در سطح استان، گفت: بررسی وضعیت خشکسالی استان طی دوره یک‌ساله بر اساس شاخص SPEI نشان می‌دهد که ۹۵.۴ درصد مساحت درگیر درجاتی از خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید است و ۴.۳ درصد مساحت استان از نظر خشکسالی وضعیت نرمال دارد و در ۰.۳ درصد مساحت استان ترسالی ضعیف دیده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تشریح کرد: بررسی وضعیت خشکسالی استان طی دوره ۱۰ ساله بر اساس شاخص SPEI نیز حاکی از درگیری ۸۶.۹ درصد مساحت استان با درجاتی از خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید است و ۱۱.۲ درصد مساحت استان از نظر خشکسالی وضعیت نرمال دارد و در ۲ درصد مساحت استان درجاتی از ترسالی دیده می‌شود.

وی گفت: با توجه به افزایش یک درجه‌ای میانگین دمای ۱۰ سال اخیر استان، افزایش تبخیر، تغییر نوع بارش‌ها از حالت برف به باران و همچنین افزایش شدت و مدت وزش بادهای جنوبی و جنوب غربی (گرمیج) به‌خصوص در فصل زمستان موجب گردیده که بیشتر بارش‌های استان از دسترس خارج گردد. 

وضعیت بارندگی در زمستان نرمال خواهد بود

محمدی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها در فصل زمستان، عنوان کرد: براساس پیش‌بینی فصلی پژوهشکده اقلیم‌شناسی بارش‌ها برای فصل زمستان در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: از نظر دمایی نیز برای فصل زمستان میانگین دما ۰.۵ تا ۱ درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌گردد و باید گفت صحت پیش‌بینی‌های فصلی بارش و دمای کشور ۶۵ تا ۷۰ درصد است.

۸۰ درصد مخازن سدهای اردبیل خالی است

علی حیدری اُناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل نیز با بیان این‌که در حال حاضر در اثر اضافه برداشت از آبخوان ممنوعه در سالیان گذشته با خطر فرونشست آب در دشت اردبیل مواجه هستیم، تصریح کرد: در قالب برنامه راهبردی برای حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از حجم کل مخزن سدهای سطح استان خالی است، عنوان کرد: به‌دلیل خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر و عدم مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف، آب موجود در مخازن سدها مصرف شده است و از حجم ۴۰۶ میلیون متر مکعبی سدهای در حال بهره‌برداری، تنها ۲۰ درصد پر شده است.

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در افق ۲۵ ساله

حیدری اُناری با بیان این‌که برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب کمبود خواهیم داشت، افزود: برای تامین این مقدار آب اقدامات مختلفی تدوین شده است که نیازمند همکاری تمامی نمایندگان، مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط استان و رایزنی و هماهنگی ملی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان این‌که بحث تامین آب شرب سطح استان در قالب برنامه‌های واحد جهاد آب‌رسانی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: برای تامین آب شرب مراکز جمعیتی پیشنهادها و برنامه‌های مختلفی مطرح شده است که در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر پیگیری و تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب در سطح استان بیان کرد: پیگیری تکمیل پروژه پایاب خدا آفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه مغان، تکمیل سدها و شبکه‌های در حال احداث و آغاز عملیات اجرایی چند سد در سطح استان جزو برنامه‌های جدی ما در این بخش است.

حیدری اُناری تخصیص آب برای رونق و شکوفایی صنعت و همچنین احداث سدهای معیشتی در سطح استان را یادآور شد و افزود: موافقت با تخصیص منابع آب برای بخش صنعت از طرف شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به سازمان صمت اعلام شده و تامین آب برای احداث ۱۱۰ سد معیشتی نیز به جهاد کشاورزی استان اعلام شده است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا