خراسان شمالی

کاهش ۱.۶ درصدی ولادت در خراسان شمالی

به گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، صبح امروز علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه ها با اعلام کاهش ۱.۶ درصدی ولادت در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ در خراسان شمالی، اظهارکرد: مجموع موالید ثبت شده تعداد ۴ هزار و ۸۸۷ پسر و ۴ هزار و ۵۵۹ دختر را شامل می گردد.

وی گفت: با توجه به آمار تفکیکی موالید ثبت شده بر حسب جنس، نسبت جنسی در استان طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰، ۱۰۷ حاصل می شود و این رقم بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ ولادت دختر ۱۰۷ ولادت پسر در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی افزود: همچنین از کل موالید ثبت شده طی ۸ ماهه سال جاری، ۶ هزار و ۳۹۴ واقعه شهری و ۳ هزار و ۵۲ واقعه روستایی می باشد.

وی گفت: با توجه به جمعیت میاندوره ای استان، نرخ خام حاصل از ثبت موالید در خراسان شمالی ، ۱۵.۶ در هزار می باشد که از متوسط کشوری بالاتر است.

زاهدی نیا در ادامه بیان داشت: با توجه به گزارش ولادت های ثبت شده برحسب گروه سنی مادران، بیشترین فراوانی ولادت ثبت شده به گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال با تعداد ۲هزار و ۵۶۵ رویداد ولادت اختصاص یافته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در رابطه با آمار چندقلوزایی در استان نیز گفت: در ۸ ماهه سال جاری تعداد ۹ هزار و ۲۰۴ واقعه ولادت تک زایی و ۲۴۲ واقعه ولادت حاصل از چندقلوزایی می باشد.

وی افزود: از تعداد ولادت های حاصل از چندقلوزایی تعداد ۱۱۶ واقعه دوقلوزایی، ۲ واقعه سه قلو زایی و ۱ واقعه چهارقلوزایی می باشد.

زاهدی نیا افزود: بیشترین تعداد چند قلوزایی مربوط به شهرستان بجنورد با ۸۳ واقعه دوقلوزایی و ۲ واقعه ۳ قلوزایی است و شهرستان های شیروان با ۱۴ واقعه دوقلوزایی و اسفراین با ۱۱ واقعه دوقلوزایی و شهرستان گرمه با ۳ واقعه دو قلوزایی و ۱ واقعه چهار قلوزایی در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی در ادامه گفت: اسامی محمد، امیرعلی، علی، آریا و حسین به ترتیب با فراوانی ۱۴۳ ، ۱۴۱، ۱۱۹، ۱۱۵ و ۹۸ پنج نام منتخب پسران و اسامی فاطمه، زهرا، رستا، آوا و آسنا به ترتیب با فراوانی های ۱۶۲، ۱۱۲، ۱۰۳، ۸۱ و ۷۷ در جایگاه اول تا پنجم جدول فراوانی اسامی منتخب دختران قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این امر نشان دهنده علاقه و ارادت مردم عزیز استان به خاندان عصمت و طهارت و در واقع بیانگر رفتارهای فرهنگی مردم بر اساس آموزه های دینی است.

زاهدی نیا  گفت: شهرستان بجنورد با ثبت تعداد ۵ هزار و ۵۱۶ واقعه ولادت در ۸ ماهه نخست سال جاری بالاترین میزان ثبت ولادت و شهرستان جاجرم با ثبت تعداد ۱۸۳ واقعه کمترین فراوانی در ثبت واقعه ولادت را دارا می باشند.

مدیرکل ثبت احوال استان در پایان افزود: با توجه به وضعیت ولادت ها در هشت ماهه سال جاری، جمعیت استان نیز در پایان آبان ماه با تعداد ۴۹۸ هزار و ۸۱۹ نفر مرد و ۴۹۴ هزار و ۱۷ نفر زن، ۹۹۲ هزار و ۸۳۶ نفر برآورد می گردد که از این تعداد ۵۵۷ هزار و ۱۵۵ نفر شهری و ۴۳۵ هزار و ۶۸۱ نفر روستایی می باشند.

انتهای‌پیام/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا