اصفهان

کاهش ۱۰ درصدی بارش‌های سرچشمه زاینده‌رود نسبت به سال گذشته

به‌ گزارش  خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، سید مجتبی موسوی نائینی، مدیر سد زاینده‌رود اظهار کرد: از ابتدای سال آبی، مهرماه، تاکنون ورودی به این سد حدود ۵۸ میلیون مترمکعب و خروجی از آن ۱۲۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: ذخیره سد زاینده‌رود سال گذشته در چنین روزی ۱۷۸ میلیون مترمکعب و در متوسط پنجاه و یک ساله ۵۹۹ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته  ۹ درصد و  در بلند مدت ۷۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

موسوی نایینی با اشاره به وضعیت بارش‌‌ها در کوهرنگ سرشاخه ‌اصلی حوضه آبریز زایند‌ رود، گفت: مجموع بارندگی در کوهرنگ از ابتدای سال آبی تا صبح امروز سی‌ام آذرماه ۳۳۸ میلیمتر ثبت شده در حالی که بارش‌ها در این منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۷ میلیمتر و در بلندمدت ۳۹۷ میلی‌متر بوده است.

مدیر سد زاینده‌رود اضافه کرد: طبق این آمار بارش‌های امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: بارش چند روزه اخیر که برابر ۲۰۴ میلیمتر بوده باعث بهبود وضعیت و کاهش اختلاف با بارش بلندمدت و سال گذشته شده است.

موسوی نایینی یادآور شد: اکنون ۲۶ درصد از بارش متوسط یکسال کامل زراعی در کوهرنگ دریافت شده و ۷۴درصد، معادل یک هزار و ۱۲ میلیمتر باقی مانده است.

به گزارش برگزیده های ایران، سد زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است؛ این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا