Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
کاهش 17 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 2 بازار به 8 هزار میلیارد تومان رسید - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

کاهش ۱۷ هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات ۲ بازار به ۸ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران،‌ بورس اوراق بهادار تهران که هفته گذشته روند رو به رشد طی کرده بود، امروز در اولین روز کاری معاملات به نظر می‌رسد، تحت تأثیر اقدام وزارت صنعت در جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری دو خودروساز که در بورس حضور دارند، روند رو به ریزش به خود گرفت. بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۷ هزار و ۳۰۱ واحد به رقم یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۱۷۷ واحد رسید.

قیمت دلار در بازار امروز گر چه رو به رشد است و از ۲۸ هزار تومان نیز فراتر رفت اما بازار تحت تأثیر روانی قیمت دستوری رو به کاهش نهاده است.

امروز شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۳۳۴۲ واحد به رقم ۳۸۷ هزار و ۹۴۲ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران امروز به بیش از ۵ میلیون و ۷۵۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۵.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۱۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار  ۳۵۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز شنبه بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۱ درصد افت کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۰.۸۵ درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور ۱.۲ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۱.۲ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۱ درصد کاهش یافت.

نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند امروز بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را بازی کردند که می‌توان به ترتیب نماد پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، شستا، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران ، بانک ملت و گل‌گهر را اشاره کرد.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریفی نداشت و شاخص کل در پایان معاملات با ۱۶۹ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۴۷۸ واحد رسید.

امروز ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه که شامل شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی فرابورس و نیز شرکت‌هایی که تازه می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند به بیش از ۳۶۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۲.۱ سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۸۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند که با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس امروز به ۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نماد صنعتی مینو یک تنه بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای پتروشیمی زاگرس،‌پلیمر آریاساسول، صبا تأمین، ذوب‌آهن اصفهان، فرابورس ایران و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

به گزارش فارس، بازار سرمایه ایران بیشتر تحت تأثیر حوادث جانبی قرار گرفته و به جای اینکه مؤلفه‌های بنیادی اقتصاد کلان بر آن اثر بگذارد، شایعات و حاشیه‌ها بر آن اثرگذار است، به عنوان مثال امروز با وجود اینکه قیمت دلار در بازار رو به رشد بوده و رکورد یکساله را شکست، اما اثر مثبت بر بازار نگذاشت و برعکس یک اطلاعیه مبنی بر لغو قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو که یکی از صنایع حاضر در بورس است، باعث ریزش بازار شد، به هر حال اقتصاد ایران ملغمه‌ای از تعیین قیمت دستوری و ساز و کار بازار است، به گونه‌ای که هم اکنون قیمت بنزین از قیمت آب معدنی کمتر است، همچنین در حالی که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ غیرواقعی ارائه می‌شود، اما محصولات پتروشیمی‌ها و قیمت‌های دلار آزاد صادر می‌شود و در کشور ما سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه‌های پنهان در قالب دلار ارزان و یا گاز و برق ارزان به صنایع داده می‌شود و به هر حال با این وجود محصولاتی که توسط این یارانه‌های ارزان تولید می‌شود، در بورس حضور دارند و گاهی محصولات آنها هم قیمت گذاری می‌شود، اما با این وجود باز هم بازار سرمایه گزینه شفاف‌تر و بهتری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و به جای اینکه مردم پس‌اندازهای خود را صرف خرید ماشین به عنوان یک کالای سرمایه‌ای کنند و یا اینکه در بازارهای بیت‌کوین و ارزهای مجازی که هیچ اطمینانی در آن نیست، پول خود را هدر دهند بهتر است در بازار شفاف و رسمی سرمایه و بورس سرمایه‌گذاری کنند تا هم عایدی داشته باشند و هم اینکه بتوانند به اقتصاد کشور در حد توان کمک کنند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا