اصفهان

کاهش ۷۵ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان با واکسیناسیون

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مقایسه آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا درهفته‌های پایانی تابستان با پاییز امسال در استان اصفهان اظهار داشت: مقایسه آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا نشان می دهد این شاخص از میانگین ۴۰ نفر در روزبه کمتر از ۱۰ نفر رسیده است، درحالی که در این سه ماه میزان پوشش واکسیناسیون نیز از حدود ۲۰ به بالای ۸۰ درصد رسیده است و از طرفی در سیر نزولی پیک پنجم کرونا قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه تعداد مرگ ومیر ناشی از کرونا در ۲ هفته گذشته در استان اصفهان بین پنج تا ۱۰ نفر بود، اظهار داشت: در برخی روزها تفاوتی بین آمار استانی و کشوری وجود داشت که دلیل آن نحوه ثبت و گزارش اطلاعات است.

عقدک با اشاره به اینکه برای قطعی شدن مرگ ناشی از کرونا ممکن است یک تا ۲ روز زمان نیاز باشد، توضیح داد: ممکن است در روزی مرگ ومیر کرونا داشته باشیم اما در این روز اطلاعات آن ثبت نشود و روز بعد گزارش شود به همین دلیل از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواستیم تا گزارش‌های مرگ ومیر کرونا چه قطعی و چه مشکوک را در همان روز وقوع، اعلام کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این اتفاق درباره آمار واکسیناسیون کرونا هم افتاده است، ادامه داد: در برخی موارد افراد ساکن اصفهان دُز اول یا دوم واکسن خود را در استان دیگری دریافت کردند و یا برعکس بطوریکه افراد ساکن استان های دیگر، یکی از نوبت های واکسن خود را در اصفهان دریافت کردند و به دلیل اینکه آمار در نهایت در استانی که فرد در آن ساکن است ثبت نهایی می‌شود، ممکن است در برخی روزها به تفاوت آماری منجر شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون اتباع خارجی ازجمله افغان‌ها نیز در این زمینه مؤثر است، خاطرنشان کرد: ما حدود ۳۰۰ هزار نفر اتباع خارجی ساکن در استان اصفهان داریم اما نکته مهم این است که همه افرادی که در یک جامعه یا منطقه زندگی می‌کنند علیه ویروس کرونا واکسینه شوند تا ایمنی جمعی ایجاد شود.

عقدک اضافه کرد: سامانه ثبت اطلاعات واکسیناسیون نیز در چند روز اخیر با مشکلات فنی مواجه شده بود و در برخی مواقع، اطلاعات افراد واکسینه شده به صورت دستی وارد می‌شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه در زمان حاضر حدود ۳۷۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، هم اکنون حدود ۶۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند، در حالی که تعداد بیماران مراقبت های ویژه در تابستان امسال به بیش از ۲۵۰ نفر هم رسیده بود.

وی به آبی شدن بیشتر شهرستان‌ها و همچنین پوشش بالای واکسیناسیون و کاهش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در زمان حاضر اشاره کرد و اضافه کرد: فعلا در وضعیت خوبی بسر می‌بریم، ولی این موضوع نباید به ساده انگاری یا عادی انگاری در بین مردم منجر شود و همچنان بر تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید می‌شود.

عقدک به وضعیت قرمز اصفهان از هفتم تا ۱۷  فروردین امسال اشاره و تصریح کرد: اولین روزهای سال جاری، وضعیت اصفهان از آبی و زرد به قرمز رسید که دورهمی ایام عید یکی از دلایل عمده آن بود، ما نگران این هستیم که در صورت بی توجهی مردم مجدد دچار این وضعیت شویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی سویه جدید ویروس کرونا (امیکرون) در کشور را تایید و افزود: سرعت انتشار این ویروس بسیار زیاد است و اگر بین مردم عادی انگاری اتفاق بیفتد بازهم دچار شرایط قرمز و بسیار شدید همه‌گیری کرونا خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه پوشش واکسیناسیون زمانی حداکثر اثربخشی را دارد که افراد با هم و در زمان نزدیک به هم واکسن بزنند، گفت: از مردم می‌خواهیم که هرچه زودتر نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند و در کنار آن شیوه نامه‌های بهداشتی یعنی استفاده از ماسک، بهداشت فردی، تهویه مناسب و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

عقدک بابیان اینکه میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی درمجموع به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: در موردی دریکی از شهرستان ها، اعضای یک خانواده در باغی از یک قلیان استفاده کرده بودند که به ابتلای حدود ۲۰ نفر آن ها به کرونا منجر شد، بنابراین از مردم می خواهیم که هرچه بیشتر رعایت شیوه نامه های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا