ایلام

کبدی ایلام در سطح بالایی برای قهرمانی لیگ برتر قرار دارد/ چشم انتطار همت مسوولین هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، رشته ورزشی کبدی به اشتباه بیماری کبد و اصلاحات کبدی مترادف شده در حالی که اصطلاح درست این رشته کبدی است که مخفف «کی بودی» در فارسی است.

این رشته ورزش اصیل و ایرانی در حقیقت فلسفه بزرگی دارد؛ در جنگ‌های قدیم و سال‌های خیلی دور مردم برای دفاع از خود در برابر دشمنان از آن استفاده می‌کردند؛ در کبدی دفاع و حمله وجود دارد؛ هندی‌ها مدعی و اصرار دارند که رشته کبدی ورزشی هندی است اما در اصل ورزش کبدی ایرانی بوده و به اسامی مختلف نامیده شده مثلا در گیلان به نام شیرین دودو، در مازندران، خراسان، گلستان زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نام دارد.

ورزش کبدی ورزش کم هزینه و بیرون و درون سالنی پرتحرکی است که ترکیبی از ورزش کشتی، راگبی و شطرنج برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف است که بایستی مهارت‌های خاصی داشته باشید.

انعطاف پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرأت خیلی لازم است به همین دلیل یک مجموعه استعداد خاصی نیاز دارد و باید استعدادیابی صورت بگیرد که یکسری بازیکن‌ها در این رشته موفق باشند.

حدود ۱۲ سال است که در این رشته فعالیت دارم

فاطمه منصوری متولد ۱۳۷۲ از استان ایلام فارغ التحصیل رشته نقشه کشی معماری و عضو تیم ملی کبدی بانوان در گفت‌وگو با فارس گفت: حدود ۱۲ سال است در این رشته مشغول به فعالیت هستم و از طریق مدرسه استعدادیابی و از سن جوانان شروع به فعالیت کردم.

وی افزود: چون ورزش کبدی رشته‌ای است که باید استعداد کافی داشته باشید آن زمان که در سن پایین بودم و استعدادیابی صورت گرفت این رشته را انتخاب کردم؛ با تلاش و انگیزه که به این رشته داشتم به صورت حرفه‌ای این رشته ادامه و توانستم با موفقیت عضو تیم ملی شوم.

عضو تیم ملی کبدی گفت: در سال ۲۰۱۴ وارد اردوهای تیم ملی جوانان شدم و از سال ۲۰۱۷ به صورت ثابت در مسابقات آسیایی حضور داشتم؛ سال ۲۰۱۸ زیر نظر مربی هندی برای مسابقات جاکارتا آماده و بعد از ۸ ماه اردوهای سختی که پشت سر گذراندیم متأسفانه نزدیک به اعزام مسابقات به علت آسیب دیدگی نتوانستم تیم را همراهی کنم که بدترین خاطره تلخ من در دوران ورزشی به شمار می‌آید.

دوم شهریور به نام روز کبدی ثبت شده است

وی ادامه داد: تیم ملی بانوان و آقایان در آن دوره مسابقات توانست بعد از ۱۷ سال مدال طلا را از دست هندی‌ها بیرون و اولین مدال گروهی در تمام رشته‌ها کسب کنند و حتی در تقویم دوم شهریور به نام روز کبدی ثبت شد.

منصوری افزود: متاسفانه به علت شیوع بیماری کرونا تمام مسابقات لغو شد و در این مدت از میادین ورزشی فاصله گرفتیم با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام دادن تست pcr اردوها برای مسابقات سال آینده از سرگرفته شد و تعداد ۳ نفر از بانوان استان ایلام برای این مسابقات به اردوی تیم ملی دعوت شدند؛ تمام تلاش ما این است سکوی اول و مدال طلا را دوباره کسب کنیم.

وی گفت: ورزش کبدی بانوان در استان ایلام در سطح بالایی برای قهرمانی لیگ برتری قرار دارد و سال ۹۱ قهرمان لیگ دسته یک و از همان سال وارد لیگ برتر شدیم؛ هیچ وقت به دسته پایین‌تر سقوط نکردیم شاید برخی سال‌ها روی سکوی قرار نگرفتیم اما چندین سال عناوین مختلف کسب کردیم و در جایگاه هشت تیم برتر کشور هستیم.

منصوری ادامه داد: استان‌های خیلی خوبی در رشته کبدی داریم مثل استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و تهران چون فعالیت خودشان را زودتر و ورزشکاران، مربیان خیلی خوبی را در اختیار دارند ورزش کبدی بانوان استان ایلام با توجه به استعدادها و پتانسیل‌ها و انگیزه ای که دارند تلاش می‌کند که سال آینده قهرمان لیگ برتر کشور شود. 

وی گفت: وقتی که وارد اردوهای تیم ملی می‌شویم تقریباً یک سال دوری از خانواده، زندگی و کار به همه بازیکنان فشار وارد می‌کند ولی ما به خاطر هدف‌هایی که داریم آنها را تحمل می‌کنیم؛ به شخصه چون ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهم تصمیم دارم تا وقتی که این مسیر را طی می‌کنم وارد زندگی مشترک نشوم.

مسوولین به ورزشکاران توجه داشته باشند

منصوری افزود: وقتی من از یک سری موارد از جمله خانواده و کار گذشت می‌کنم انتظاراتی از مسوولین داریم که یک نگاهی خاصی به ورزشکاران داشته باشند؛ یک ورزشکار ۴ سال برای ورزش‌های آسیایی تلاش می‌کند؛ الان فکر کنید برای اردوهای سال آینده ۶۰ نفر دعوت شده‌اند که از این مجموعه تعداد ۱۲ نفر می‌ماند یک سال باید تلاش و سختی بکشند و از همه مهمتر شاید بعد از یکسال رقابت مقامی کسب نکنند.

وی ادامه داد: مسوولین توجهی به ورزشکاران نمی‌کنند امیدوارم بتوانم سال آینده روی سکوی المپیک مدال طلا کسب کنم و اول پرچم استان ایلام بعد کشورم را بالا ببرم.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا