فرهنگ و هنر

کتاب‌های تاریخی کره دربارۀ «یانگوم» چه می‌گویند؟

کتاب‌های تاریخی کره دربارۀ «یانگوم» چه می‌گویند؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده، مهم‌ترین کتاب تاریخی که نام یانگوم در آن ذکر شده است «سالنامه‌های سلسلۀ جوسون» نام دارد. این کتاب در واقع متشکل از رساله‌هایی است که در طول ۵۰۰ سال، وقایع روی داده در دربار پادشاهان سلسلۀ جوسون را ثبت کرده‌اند. سلسلۀ جوسون از اواخر قرن چهاردهم میلادی تا پایان قرن نوزدهم بر شبه‌جزیرۀ کره حکومت می‌کرد.

به گزارش فرادید، نام یانگوم یا جانگ گئوم ۱۰ مرتبه در این سالنامه‌ها و در خلال وقایع دوران امپراتور جونگ‌یونگ ذکر شده است. جونگ‌یونگ بین سال‌های ۱۴۸۸ تا ۱۵۴۴ میلادی به مدت بیش از ۵۰ سال امپراتور جوسون بود.

سالنامه‌های سلسلۀ جوسون

در اینجا خلاصه‌ای از ۱۰ مطلبی که در «سالنامه‌های سلسلۀ جوسون» دربارۀ یانگوم نوشته شده را می‌خوانید:

۱. سال ۱۵۱۵؛ برخی از مقامات گفتند تمام پزشکانی که در زمان مرگ ملکه بر بالین او حاضر بوده‌اند، از جمله یانگوم، باید مجازات شوند.

۲. سال ۱۵۱۵؛ در پاسخ به مقامات، امپراتور جونگ‌یونگ می‌گوید: یانگوم در به دنیا آمدن سالمِ فرزند نقش بزرگی داشت اما من به دلایلی هرگز به او پاداش ندادم. پس اکنون نیز او را مجازات نخواهم کرد همانگونه که به او پاداش نیز نداده بودم.

۳. سال ۱۵۲۲؛ امپراتور جونگ‌یونگ بعد از بهبودیِ ملکۀ مادر از یک بیماری سخت، به همۀ پزشکان دربار پاداش داد؛ یانگوم ده کیسه برنج و ده کیسه حبوبات دریافت کرد.

۴. سال ۱۵۲۵؛ جونگ‌یونگ بعد از ابتلا به یک بیماری گفت: «یانگوم بزرگ از هر پزشکی بهتر است». به همین خاطر یانگوم مسئول درمان امپراتور شد.

۵. سال ۱۵۳۳؛ جونگ‌یونگ بعد از بهبودی گفت: «من بعد از چند ماه بیماری بهبود یافتم. پزشکان سلطنتی شایستۀ تحسین و پاداش هستند. یانگوم بزرگ و کایگئوم هرکدام باید ۱۵ کیسه برنج و ۱۵ کیسه حبوبات و ۱۰ طاقه ابریشم دریافت کنند».

۶. سال ۱۵۴۴؛ جونگ‌یونگ گفت: «من به علت سرماخوردگی مدت طولانی نمی‌توانستم وظایفم را انجام بدهم. چند روز قبل به یانگوم و سایر پزشکان دربار گفتم تا دربارۀ تجویز مناسب گفتگو کنند».

۷. سال ۱۵۴۴؛ جونگ یونگ بعد از بهبودی بیماری‌اش به پزشکان سلطنتی پاداش داد. یانگوم پنج کیسه برنج و حبوبات دریافت کرد.

۸. سال ۱۵۴۴؛ سالنامۀ مربوط به این سال گفتگویی میان وزرای دربار و یانگوم را ثبت کرده است که دربارۀ سلامت امپراتور صحبت می‌کنند.

۹. سال ۱۵۴۴؛ جونگ یونگ گفت: این پزشک زن همه چیز را دربارۀ شرایط سلامتی من می‌داند.

۱۰. سال ۱۵۴۴؛ سالنامه گزارش می‌دهد که جونگ‌یونگ بهبود یافته و با وزیران ملاقات کرده است. سپس امپراتور پزشکان را به حضور پذیرفته است و به ویژه با نام بردن از یانگوم با او ملاقات می‌کند. در این ملاقات امپراتور به یانگوم می‌گوید که احساس سلامت و آسودگی می‌کند.

رسالۀ پزشکی خاندان یی

کتاب تاریخی دیگری که نام یانگوم را ذکر کرده است، رساله‌ای مربوط به «خاندان یی» است که در آن دربارۀ یانگوم اینطور نوشته شده:

«بانوی پزشک جانگ‌گئوم، که سرآغاز ماجرایش روشن نیست، بر اساس فرمانی که یازدهمین پادشاه کره، جونگ‌یونگ، در هجدهمین سال سلطنت صادر کرد، حق نامیده شدن به عنوان «دائه جانگ‌گئوم» را دریافت کرد. در آن زمان هیچ سابقه نداشت که یک زن پزشک یک پادشاه را معالجه کند، اما شاه به روش جانگ گئوم برای درما ن بیماری با غذا اعتماد داشت»

۲۴۵۲۴۵

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا