فرهنگ و هنر

کتابگردی متفاوت مسئولان فرهنگی/ مشکلات کتاب‌فروش‌ها حل می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین کتابگردی را با حضور در مجتمع بازارچه کتاب خیابان انقلاب آغاز کردند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تیم همراه در این برنامه ابتدا به مناسبت ۸۰ سالگی فعالیت انتشارات دارالکتب اسلامیه در این کتابفروشی حضور یافته و ضمن تقدیر از فعالیت‌های این نشر در هشت دهه اخیر با مدیر این انتشارات در فضایی صمیمی و به دور از هیاهوی رسانه‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

مرتضی آخوندی در این دیدار بحث اهدای ۸۰ هزار جلد کتاب به حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس انتشارات دارالکتب اسلامیه را مطرح کرد.

در ادامه گفت‌وگو نیز آخوندی به ذکر تاریخچه و خاطراتی از حضور کتابفروشان در محدوده‌های بازار تهران و خیابان جمهوری و بعد نقل مکان آنها به راسته خیابان انقلاب اسلامی پرداخت و حاضران درباره این موضوع با هم به گفت‌وشنود پرداختند و به شکل‌گیری راسته کتابفروشی در خیابان کریمخان نیز اشاره کردند.

پس از پایان دیدار از کتابفروشی انتشارات دارالکتب اسلامیه، کتابگردی مدیران فرهنگی کشور به کتابفروشی‌های انتشارات فارابی و امیرکبیر و گفت‌وگو با مدیران و کارکنان این کتابفروشی‌ها در بازارچه کتاب انقلاب رسید.

دیدار در فروشگاه انتشارات فارابی با حضور اعضای خانواده اشرف‌الکتابی که از فعالان کهنه‌کار عرصه نشر هستند، بود. در این دیدار موضوع مالیات و بیمه کتابفروشان، بحث کتاب‌های تقلبی و قاچاق – که عمدتا توسط دستفروشان ارائه می‌شود- مطرح شد.

بازدید از فروشگاه‌های کتاب اندیشه، انتشارات به‌نشر، انتشارات علمی و فرهنگی، انتشارات مولی، نشر اسم، انتشارات بین‌المللی حافظ، انتشارات صریر و کتابفروشی دوم انتشارات امیرکبیر در راسته انقلاب از دیگر برنامه‌های مدیران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

در فروشگاه کتاب اندیشه درباره کتاب‌های حوزه اندیشه و مخاطبان خاص آنها و شیوه معرفی‌شان در رسانه‌ها گفت‌وگو شد. دیدار از فروشگاه انتشارات علمی و فرهنگی نیز که با حضور نادره رضایی مدیر این انتشارات همراه بود.

نادره رضایی در این دیدار همچنین به موضوع ورود جدی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ کتاب‌های کودک برای فرهنگسازی و ساخت نسل آینده نیز اشاره کرد.

دیدار از کتابفروشی انتشارات مولی نیز با بحث درباره رویکرد تخصصی انتشارات مولی در زمینه انتشار مکتوبات در زمینه‌های عرفان و فلسفه همراه بود و آقای مفید مدیر این کتابفروشی درباره کتاب‌های در دست انتشار در این نشر صحبت کرد.

در فروشگاه به‌نشر نیز در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران درباره آثار جدید این انتشار و رویکرد نوینی که در زمینه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در پیش گرفته‌اند صحبت شد. در این دیدار از تمرکز انتشارات به‌نشر بر ادبیات دینی و موضوع ائمه و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و رویکرد نوین آنها که تحولات مهمی را در عرصه تصویرگری و طراحی و تولید کتاب کودک موجب شده است، سخن به میان آمد.

در فروشگاه صریر نیز گفت‌وگوها به راه‌اندازی و افتتاح این فروشگاه به عنوان نخستین مرکز فروش تخصصی آثار ادبیات انقلاب و دفاع مقدس در راسته کتابفروشان خیابان انقلاب اختصاص داشت.

آخرین دیدار این آیین نیز به بازدید از کتابفروشی انتشارات بین‌المللی حافظ اختصاص داشت که در این دیدار نیز مسائل صنفی حوزه نشر ازجمله کاغذ، بیمه و مالیات کتابفروشان مورد بررسی و بحث قرار گرفت.

یاسر احمدوند و همراهان همچنین به خرید از این کتابفروشی‌ها پرداختند و قرار شد تا مشکلات مطرح شده توسط کتابفروشان دسته‌بندی شده و در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

لازم به ذکر است، طرح «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» از شنبه ۲۹ آبان ماه همزمان با ششمین روز از هفته کتاب در  ۳۱ استان کشور آغاز و تا روز چهارشنبه ۳ آذرماه ادامه خواهد داشت. این طرح در استان و شهرهای کمتر برخوردار از کتابفروشی از شنبه ۲۹ آبان تا دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود و عموم مردم نیز می‌توانند در این طرح به کتابگردی و تهیه کتاب‌های خود بپردازند.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١۴٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا