فرهنگ و هنر

کتاب «جوانمرد» رونمایی شد/ شهید «ابراهیم هادی» یک تفکر بود

به گزارش برگزیده های ایران، آیین رونمایی از کتاب «جوانمرد» با حضور همرزمان و خانواده شهید ابراهیم هادی، نویسنده کتاب، محمد علی صمدی پژوهشگر، تحلیلگر و کارشناس حوزه دفاع مقدس، سرگرد رحیمی جانشین فرمانده بسیج ناحیه شهید بهشتی، شهردار ناحیه ۲ منطقه هشت و جمعی از خانواده معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس وعلاقمندان حوزه ادبیات ونشر یکشنبه سی ام آبان ماه به همت کتابخانه دکتر شهیدی و با مشارکت انتشارت یازهرا در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه هشت در این مراسم اظهار داشت: شهید مانند اکسیژن است و وجودش برکتی است که ما بعد از شهادتش هم آن را حس می‌کنیم. اگر ما در دایره المعارف انسانیت کسانی مانند «ابراهیم هادی» را نداشته باشیم آن دایره المعارف ما جامع و کامل نیست، چرا که امثال ابراهیم هادی وجودشان و حضورشان و سبک زندگی شان به گونه‌ای بود که بعد از شهادتشان هم منشاء خیر و برکت بودند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: آیا شما فکر میکنید که جرم و جسم کوچکی  هستید در حالی که در درون شما عوالم بزرگتری وجود دارد . ما بروز و ظهور این عوالم بزرگ را در وجود ابراهیم هادی می‌بینیم ترویج فرهنگ شهید ابراهیم‌هادی و دیگر شهدا  یک رسالت بزرگی است ما افتخار می کنیم که امروز میزبان کسانی هستیم که در تولید و تحریر این کتاب نقش پررنگی داشتند ، امید که بتوانیم با تبیین و ترویج فرهنگ شهادت نقش خود را ایفا کنیم.

* پارساییان: شهید ابراهیم هادی یکی از اعضای گروه دستمال سرخ ها بود

در ادامه مراسم از همرزمان شهید، سردار مرتضی پارساییان و سردارعباس نظیفی و برادر بزرگوارشان غلامرضا هادی دعوت شد تا درباره شهید و خاطراتشان مطالبی را بیان کنند. 

مرتضی پارساییان از همرزمان شهید ابراهیم هادی در ابتدای سخن با گرامیداشت یاد و خاطره شهید هادی گفت: شهید ابراهیم هادی یکی از اعضای گروه دستمال سرخ ها بود که بعد از شهادت شهید علی اصغر وصالی در گیلانغرب، گروه اندرزگو را تشکیل دادند. شهید ابراهیم هادی را باید از کسانی شنید که شنیده‌ها را دیده‌اند.

* خاطره‌ای از شهید ابراهیم هادی

در بخش دیگری از این مراسم سردار عباس نظیفی یکی دیگر از همرزمان شهید ابراهیم هادی خاطره‌ای را از ایشان بیان کرد و ابراز داشت: در عملیات والفجر۱۰ مقدماتی که از گیلانغرب  حرکت کردیم ، یک آشنایی بین بچه‌های گیلانغرب و لشکر۲۷ بود برای عملیات والفجر ۱۰ ، قسمت شد که ما از گیلانغرب راه بیفتیم و حرکت بکنیم شب قبل از عملیات بچه ها دور هم نشستیم و شهید ابراهیم هادی گفت: “بچه‌ها بیایید با هم قرآن بخوانیم” و دست در دست هم دادیم و قسم خوردیم که هر کس در عملیات شهید شد بقیه را شفاعت کند، روز عملیات به علت برخی مشکلات و پاتک‌های دشمن ما نتوانستیم عملیات والفجر ۱۰ را انجام بدهیم و من به بچه‌ها گفتم که به عقب برگردند. ولی متاسفانه ابراهیم هادی در کانال ماند و نتوانستند برگردد. بعداً هم که برای تفحص بچه‌ها را فرستادیم آنجا بازهم متاسفانه نتوانستیم «ابراهیم هادی» را پیدا کنیم. یکی از موارد مهمی که در مورد این کانال باید بگویم، این است که در کانال کمیل بچه‌هایی که آنجا  بودند آب برای خوردن نداشتند و تا آخرین قطره خونشان در آنجا مقاومت کردند. 

همرزم شهید در ادامه صحبت‌های خود افزود: بعد از ۵ روز در محاصره دشمن بودند، در آن کانال تشنه تر از شهید ابراهیم‌هادی کسی نبود، شهید هادی دنبال مسئولیت و نامش نبود، شهید هادی کسی بود که اگر یک قمقمه آب در آن شرایط داشت آن را به همه بچه‌های حاضر تقسیم کند، ولی خود جرعه‌ای از آن آب را نمی‌نوشید. ابراهیم هادی یک تفکر بود، از مرام و معرفت و دست به سینه بودن و جوانمرد بودن او هرچه بگوییم کم گفته‌ایم.

* صمدی:  در کتاب «جوانمرد» سعی شد که هویت تاریخی حفظ شود

محمد علی صمدی پژوهشگر و تحلیلگر حوزه دفاع مقدس هم در این برنامه افزود:در پروژه کنار آقای اکبری بودم، بین کتاب «سلام بر ابراهیم» و کتاب «جوانمرد» تفاوت‌هایی وجود داشت. کتاب اول در احیای نام شهیدابراهیم هادی خیلی موثر بود، ولی مطالب خیلی دقیق بیان نشده بود، وقتی آقای اکبری پیشنهاد کتاب «جوانمرد» را داد قرار شد که این کتاب مستند شود، قرار شد هر چه که همرزمان شهید بیان می‌کنند تمام وکمال ذکر شود، مگر جایی که خود گوینده تمایل به ذکر گفته‌ها نداشته باشد،  در کتاب «جوانمرد» سعی شده که هویت تاریخی کتاب حفظ شود، مکان و تاریخ رویداد و…  با ذکر جزییات تا جایی که امکان داشت آورده شود اینکه کسانی که در جبهه حضور داشتند از کجا و چه خانواده ای هستند و این تفاوت کتاب «سلام بر ابراهیم» با «جوانمرد» بود. 

در انتهای برنامه کتاب «جوانمرد» با حضور مدیریت منطقه۸، نویسنده و کارشناس برنامه و همرزمان و خانواده شهید ابراهیم هادی رونمایی شد.

انتهای پیام


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا