قزوین

کتاب مبنای فرهیختگی هر جامعه است/ ارائهٔ خدمات کتابخانه‌ای به روشندلان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، صبح امروز در آیین تقدیر از فعالان رسانه‌ای که به مناسبت هفتهٔ کتاب و کتابخوانی در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، گفت: کتاب ماندگارترین رسانه در طول تاریخ بشریت بوده، چرا که همواره نقش مهمی را در انتقال دانش و تجربیات بشری داشته است، هر چند تکنولوژی از جمله فضای مجازی در حال حاضر گسترده‌تر شده است ولی هرگز نمی‌توان جایگاه کتاب را نفی کرد.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی و ایرانی نیز کتاب از منزلت و جایگاه خاصی برخوردار است، کتاب شناسنامهٔ هویت فرهنگی یک جامعه است و نقش مهمی را در معرفی فرهنگ یک جامعه دارد و در مبادلات فرهنگی و در سطح جهان نیز اثربخش است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: مبنای فرهیختگی علمی هر جامعه بر اساس تعداد کتاب‌ها، نویسندگان و سرانهٔ مطالعات در جامعه است و در ابعاد مختلف کتاب فراگیرترین و با دوام‌ترین راه‌های انتقال دانش است و جایگزینی برای آن نمی‌توان یافت. 

وی در قیاس کتاب و عرصهٔ مجازی گفت: عرصهٔ مجازی با کتاب قابل مقایسه نیست چرا که عرصه‌ای گذار است و نمی‌توان به آن استناد کرد ولی کتاب ماندگاری دارد.

وی با اشاره به وظیفهٔ مسؤولان و خبرنگاران در حوزهٔ کتاب و کتابخوانی گفت: باید نقش آگاهی بخشی به مردم در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشیم و هم‌چنین ضروری است که کتاب‌های خوب را به اقشار مختلف مردم معرفی کنیم که نیازمند خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین از جمله فضای مجازی است.

فاطمه محمـدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در ادامه گفت: در حال حاضر، بحث این است که در دنیای کنونی چگونه بتوانیم با ابزارهای نوظهور نقش کتاب‌های چاپی را حفظ کنیم که البته فضای مجازی در این زمینه تسهیل‌کننده بوده است.

وی افزود: وبینارهای فراملی در حوزهٔ کتابخوانی برگزار شد تا بتوانیم از تجربهٔ سایر کشورها در زمینهٔ کتابخوانی استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: با توجه به آمارهای اعلام شده، شرایط کرونایی موجب شد تا مردم دنیا به سمت کتابخوانی حرکت کردند و میزان مطالعه در ایام قرنطینه افزایش پیدا کرد، بسترهایی هم  فراهم شد تا در سطح استان نیز در این ایام سرانهٔ مطالعه افزایش پیدا کند. 

محمدبیگی با بیان این‌که سواد سلامت حوزه‌ای بود که کتابخانه‌ها به آن ورود کردند، گفت: در زمینهٔ پیشگیری در حوزهٔ سلامت از جمله آگاهی‌دهی در مورد دیابت، پوکی استخوان و… کتابخانه‌های استان فعالیت کردند و در حال حاضر نیز این فعالیت ادامه دارد. 

وی ادامه داد: برای عدالت در توزیع منابع اقدام به تجهیز کتابخانه‌های عمومی به وای‌فای رایگان کردیم تا همگان به منبع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. 

وی عنوان کرد: پادکست‌های کتابخوان از جمله مواردی بود که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی تولید شد که به معرفی کتاب‌ها توسط نویسنده پرداخته می‌شد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، با اشاره به این‌که بخش نابینایان کتابخانهٔ شهدا به روشندلان خدمات ارائه می‌دهد، اظهار کرد: منابع صوتی در این کتابخانه تهیه شده است که روشندلان می‌توانند از آن بهره ببرند. حتی نیاز به مراجعهٔ حضوری روشندلان نیست و با درخواست آن‌ها منابع ارسال  می‌شود.

گفتنی است که، در پایان این مراسم از فعالان رسانه‌ای در حوزهٔ کتاب و کتابخوانی تقدیر شد. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا