علمی و فناوری

کدام تلفن‌های همراه به اندروید ۱۴ وصل خواهند شد؟

کدام تلفن‌های همراه به اندروید ۱۴ وصل خواهند شد؟

گوگل قدم بر مسیر تکامل اندروید گذاشته و در حال حاضر بر روی توسعه اندروید ۱۴ تمرکز کرده است. اندروید ۱۴ آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل گوگل محسوب می‌شود که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید را برای دستگاه‌های اندرویدی به ارمغان می‌آورد.

هم‌اکنون این شرکت درحال انجام تست‌های داخلی جانشین اندروید ۱۳ است و قول ایجاد تغییرات قابل توجهی را می‌دهد. گوگل با قابلیت‌های جدیدی که در این به‌روزرسانی ارائه می‌دهد، می‌تواند مزایای بسیاری به کاربران این اکوسیستم اضافه کند.

تاریخ انتشار اندروید 14

عرضه آپدیت اندروید ۱۴ گوگل در سال ۲۰۲۳ به‌معنی فرا رسیدن عصری نو برای گوشی‌های هوشمند است. تاریخ انتشار این نسخه جدید هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده، اما شایعات حاکی از آن است که این آپدیت احتمالاً در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

در ادامه مقاله به‌زمان احتمالی عرضه نسخه جدید و ویژگی های جذابی که برای آپدیت اندروید ۱۴ فاش یا تایید شده است پرداخته و به‌دستگاه‌هایی که با سیستم عامل جدید سازگار خواهند بود اشاره می‌کنیم.

اولین دستگاه‌هایی که آپدیت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند کدام‌اند؟

تاریخ انتشار اندروید 14

همانند تاریخ انتشار اندروید ۱۴، هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که کدام گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های سازگار با اندروید به نسخه جدید به‌روزرسانی می‌شوند. اما چند گوشی هوشمند پیکسل قطعاً این ‌به‌روزرسانی را دریافت خواهند کرد:

  • گوگل پیکسل ۴a
  • گوگل پیکسل ۵
  • گوگل پیکسل ۵a
  • گوگل پیکسل ۶
  • گوگل پیکسل ۶ پرو
  • گوگل پیکسل ۶a
  • گوگل پیکسل ۷
  • گوگل پیکسل ۷ پرو

تاریخ انتشار اندروید ۱۴ چه زمانی خواهد بود؟

تاریخ انتشار اندروید 14

زمان عرضه اندروید ۱۴ سوال بسیاری از کاربرهاست که پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شد نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان آن در اوایل فوریه ۲۰۲۳ منتشر شود، اما در حال حاضر نه نسخه بتا و نه نسخه پیش‌نمایش این سیستم عامل برای توسعه‌دهندگان عرضه نشده است و هر دو در حال توسعه هستند.

گوگل هم‌اکنون درحال کار بر روی این نسخه است تا بتواند آپدیت جدیدتری را همگام با تکنولوژی ساخت موبایل به‌کاربران خود ارائه دهد. با این وجود، اگر استراتژی معمول گوگل را با سیستم آن تجزیه و تحلیل کنیم، احتمالا گوگل یک نسخه پیش‌نمایش را قبل از انتشار اصلی عرضه خواهد کرد. Dev Preview یک ارتقای آزمایشی برای گوگل پیکسل‌های جدید است و اولین موردی خواهد بود که در فوریه ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.

تاریخ انتشار اندروید 14

اما برای دریافت نسخه بتای اندروید ۱۴ باید تا گوگل I/O، بزرگترین رویداد این شرکت، صبر کنیم. اگر همه چیز طبق روال سال‌های گذشته پیش برود، این رویداد تا می ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد، اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

بنابراین، تاریخ انتشار اندروید ۱۴ برای نسخه بتا در ماه می، پیش نمایش Dev در فوریه و نسخه نهایی در پایان تابستان ۲۰۲۳، به‌احتمال زیاد در ماه سپتامبر خواهد بود. اندروید ۱۴ نهایی و پایدار نیز به‌طور قطع در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی می‌شود.

چگونه دستگاه خود را به آپدیت اندروید ۱۴ ارتقا دهیم؟

آپدیت اندروید 14

سیستم عامل اندروید امکانات بسیاری را به کاربران ارائه می‌دهد و با هر به‌روزرسانی نیز ویژگی‌های بیشتری معرفی می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از کاربران اندروید علاقه‌مند هستند نحوه به‌روز کردن نسخه اندروید فعلی خود را بدانند.

به طور معمول، اندروید به‌محض دریافت به‌روزرسانی جدید آن را به‌طور خودکار به دستگاه شما ارسال می‌کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است این به‌روزرسانی‌ها را دریافت نکنید.

در صورت بروز این مشکل، گوشی اندروید خود را باز کرده و مطمئن شوید که به وای فای متصل هستید؛ زیرا گاهی اوقات آپدیت‌ها حجم زیادی دارند و ممکن است مقدار زیادی از داده‌های شما را مصرف کنند.

در گام بعدی به قسمت تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و در منوی Setting روی گزینه About phone ضربه بزنید. سپس به قسمت System Update بروید و Check for Updates را انتخاب کنید.

در مرحله آخر روی گزینه Update to Download and Install the Latest Version Android کلیک کرده و منتظر نصب شوید. پس از نصب اندروید ۱۴، جستجوی دستی آن از طریق تنظیمات سیستم نیز ممکن خواهد بود.

آپدیت اندروید 14

گاهی ممکن است به دلایل مختلف دستگاه اندرویدی شما به‌روز نشود. از جمله این دلایل می‌توان به کم بودن باتری، کمبود فضای ذخیره‌سازی کافی و قدیمی بودن مدل گوشی اشاره کرد.

همانطور که گفته شد، نخستین دستگاه‌هایی که این ارتقا را دریافت می‌کنند گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل هستند. به‌علاوه، نسخه Dev در حال حاضر (و بعداً با نسخه بتا) در حال بررسی است و فایل‌های به روز سیستم در وب سایت آن برای توسعه دهندگان اندروید در دسترس خواهند بود.

امکانات جدید اندروید ۱۴

آپدیت اندروید 14

۱. امکان سفارشی سازی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که قرار است در این نسخه شاهد آن باشیم، وجود بخش مربوط به شخصی سازی و سفارشی سازی فونت بوده است که با ویژگی «Material You» عرضه خواهد شد.

این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا رابط کاربری دستگاه خود را به‌صورت دلخواه با طیف وسیعی از گزینه‌های رنگ و موارد مختلف سفارشی‌سازی کنند. این قابلیت می‌تواند نقطه فروش اصلی اندروید ۱۴ باشد و به‌کاربران این امکان را می‌دهد که دستگاه خود را منحصربه‌فرد جلوه دهند.

۲. شبکه بهبود یافته

یکی دیگر از شایعات در مورد اندروید ۱۴ استفاده از شبکه بهبود یافته است. این می‌تواند شامل ابزارهای جدیدی برای کمک به‌مدیریت استفاده از داده و همچنین ویژگی‌های جدید برای کمک به‌کاربران برای ذخیره داده‌ها هنگام‌ استفاده از دستگاه خود باشد.

۳. ویجت‌های چندتایی در اندروید ۱۴

اپل برای سیستم عامل ios قابلیتی ارائه داده است تا کاربران بتوانند چند ویجت مورد نظر را در کادر قرار داده و در صورت نیاز به آنها دسترسی پیدا کنند. توسعه دهندگان اندروید نیز با الهام گرفتن از اپل تصمیم به افزودن قابلیت ویجت چندتایی به اندروید را ۱۴ گرفته و برای آسایش کاربران قدم برداشتند.

آپدیت اندروید 14

۴. مجوزهای رسانه گرانول

این ویژگی به‌کاربران اجازه می‌دهد سطوح مختلفی از دسترسی را به انواع رسانه‌ها، مانند عکس‌ها یا ویدیوها، بر اساس هر برنامه تنظیم کنند.

این امر به کاربران کنترل بیشتری بر حریم خصوصی و امنیت آنها می‌دهد و به جلوگیری از دسترسی ناخواسته به اطلاعات حساس کمک می‌کند.

۵. Health Connect

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید ۱۴، Health Connect است. در صورت پیاده سازی این API، سیستم عامل اندروید قادر به رقابت با اپل و watchOS در زمینه داده‌های سلامت و تناسب اندام خواهد بود.

کاربران با این قابلیت می‌توانند تمام داده‌های سلامتی و تناسب اندام خود را دریافت کرده و آن را با سایر برنامه‌ها به اشتراک بگذارند. این برنامه با گوشی‌های هوشمند مجهز به‌سیستم عامل اندروید و ساعت‌های هوشمند متصل به سیستم عامل Wear کار می‌کند.

آپدیت اندروید 14

۶.اتصال ماهواره‌ای

دستگاه‌هایی که از قابلیت تماس ماهواره ای برخوردار هستند، در مناطقی که پوشش شبکه وجود ندارد امکان برقراری تماس را فراهم می‌سازند؛ زیرا زیرساخت ارتباطی آنها به سطح زمین وابسته نیست و به‌شبکه سلولی زمینی وصل نمی‌شوند، بلکه داده‌ها را مستقیماً با ماهواره‌های قرار گرفته در مدار زمین رد و بدل می‌کنند.

این به ویژه برای افرادی که اغلب به مناطق دورافتاده سفر می‌کنند مفید خواهد بود؛ چراکه می‌توانند حتی زمانی که از شبکه معمولی خود دور هستند، متصل بمانند.

گوشی‌های پیکسل در آینده‌ای نزدیک به این قابلیت‌ ماهواره‌ای که توسط گوگل اضافه شده است مجهز می‌شوند. اپل نیز با قرار دادن این نوع اتصال در سری آیفون ۱۴ خود توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. اما مشخص نیست که چند تولیدکننده دیگر از این قابلیت بهره خواهند برد.

اپل با عرضه مدل‌های جدید آیفون ۱۴ به‌مدت دو سال خدمات اضطراری تماس ماهواره‌ای را به‌صورت رایگان ارائه می‌کند. اما اینکه آیا فناوری تماس ماهواره‌ای در اندروید ۱۴ رایگان خواهد بود یا نیاز به اشتراک دارد، هنوز یک راز باقی مانده است.

۷. ژست‌های ناوبری

حرکات ناوبری در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند و اندروید ۱۴ قرار است این روند را با ویژگی جدید حرکات ناوبری خود ادامه دهد. با استفاده از این ویژگی جدید، کاربران می‌توانند با حرکات مختلف، به‌راحتی دستگاه‌های خود را هدایت کنند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا