کهگیلویه و بویراحمد

کدام داور دربی را قضاوت نمی‌کند؟/افشاریان پاسخ داد

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، خداداد افشاریان در خصوص آخرین وضعیت کمک داور ویدئویی یا همان VAR و همچنین وضعیت داوری در ۵ هفته اخیر لیگ برتر و معرفی داور دربی نیم فصل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار نظر کرد.

وی می‌گوید در خصوص کمک داور ویدئویی از کسانی که آن را به چالش کشانده و نگذاشتند کار خود را انجام دهد سوال این است که اکنون چه باید کنیم؟ وظیفه ما چیست؟ نامه نگاری به فیفا کردیم و با هزاران مشقت یک شرکت آمد و خدمات خود را آورد همراه اول هم کمک کرد بازی اول را هم آفلاین رفتیم و عملاً کمک داور ویدئویی در آزادی بود و می توانستیم داوران خود را با آن آموزش دهیم.

افشاریان گفت: اما اکنون سایلنت شده عملا امتیاز از ما گرفته شده و داوران باید با هزینه سرسام آور خودشان و فدراسیون در کشورهای دیگر آموزش ببینند و تاییدیه بگیرند نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد اگر اشتباهی رخ داده امیدواریم به مردم گفته شود که اشتباه از کجا و به چه علت بود؟ الان VAR ما سایلنت و داوران هم آماده آموزش هستند و ما هم بلاتکلیف این موضوع شدیم برای VAR کشورمان حداقل ۳۰ داور می خواهیم که همه باید آموزش دیده و تاییدیه فیفا و ای‌اف‌سی را بگیرند الان چه کاری باید بکنیم؟ به خاطر تیم ملی اجاره کردیم و اگر موفق می‌شدیم باشگاه‌ها هم می‌توانستند با آن قرارداد ببندند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: اما نکته مهم در خصوص کمک داور ویدئویی و حاشیه‌هایی که ایجاد شده باید حق را زیر پا نگذاریم آقای دکتر حمید سجادی که تنها وزیر از جنس ورزش در وزارت خانه از ابتدا تاکنون بوده‌اند دخالتی در این موضوع نداشته‌ و فدراسیون فوتبال‌ از همان ابتدا پی‌گیر VAR  بوده و بی‌انصافی است هم اکنون ایشان به خاطر کار نکرده به چالش کشیده شود در ضمن فدراسیون فوتبال هرگاه دست یاری به سوی دکتر سجادی بلند کرده جواب مثبت شنیده چرا که دلسوز واقعی فوتبال و دل نگران مشکلات فوتبال است.

وی در خصوص کیفیت داوری در این ۵ هفته گفت: ما برای داوری از روزی که ابلاغ گرفتیم به جز اعتلای آن چیزی برایمان مهم نبود و آن هم شرایطی دارد که ابتدا بتوانیم آموزش صحیح به آنها داده و استرس را از داوران دور کرده و روحیه آنها را تقویت کنیم تا اشتباهات کم شود.

افشاریان افزود: بر همین اساس ۱۶ کلاس پیش از فصل با امکانات لباس و رفتار حرفه‌ای و بهترین تدارکات برگزار کردیم که برای همه رشته ها از جمله فوتبال و فوتسال و رده بانوان و آقایان بود و مهمتر از همه اینکه هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون در کنار ما بودند و از داوران حمایت کردند.

وی گفت: وقتی داوران فهمیدند فدراسیون به آنها احترام می گذارد عملاً در بازی‌ها با آرامش حضور پیدا می‌کنند و می‌بینید که در این ۵ هفته شاهد فقط شاید دو تا سه بازی دارای مشکل داریم.

افشاریان گفت: البته تیم‌ها و بازیکنان و مربیان و سرپرستان نیز همکاری خوبی تاکنون داشته‌اند گرچه چند تایی هم اذیت کردند اما قاطبه آنها در کنار ما بودند و در آینده هم اوضاع بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: هر چند تعدادی از داوران نام و نشان دار نتوانستند تست‌های پیش از فصل را پشت سر بگذارند و بیرون از گود هستند اما از اوایل آذر ماه از آن‌ها تست مجدد گرفته می‌شود تا در صورت موفقیت حضور پیدا کرده هر چند دست ما در این چند هفته بسته بود اما با کمک داوران جوان لیگ را به جلو بردیم که شخصاً از عملکرد داوران در این چند هفته راضی هستم.

افشاریان تصریح کرد: برای کیفی کردن داوری تمام  نمرات داوران و کمک داوران را رصد می‌کنیم هم در لیگ پایین و لیگ بالا هر کسی در لیگ یک عملکرد تاپ داشته باشد به لیگ بالا خواهد آمد و عکس این قضیه نیز صدق دارد اکنون همه داوران فهمیده‌اند که اگر اشتباهی کنند بیرون خواهند ماند ناظران در رنج خاصی نمره می‌دهند و خوشبختانه اعتماد به نفس داوران بالا رفته هر چند کار زیادی داریم ولی در نهایت سال خوبی پیش بینی می شود.

وی گفت: همه داوران را می‌شناسم با تک تک آنها صحبت می‌کنم منطقه و زبان و لهجه برای من تفاوتی ندارد همه جای ایران سرای من است هر کسی خوب کار کند نزد ما خوب و هر کسی بد قضاوت کند نیز عکس آن است هر کسی با صداقت و شجاعانه حق را به حق دار بدهد دست او را می‌گیریم و هر کسی هم اشتباه کند به استراحت اجباری می‌رود در یک اتاق شیشه ای هستیم که عرق پیشانی بازیکن مشخص است جایی برای اشتباه داوری نیست داوران باید با تمرکز بالا و همت بلند و تمرین و مطالعه زیاد قضاوت کنند.

وی در خصوص اینکه پدیده این چند هفته کدام داور است و آیا داور دربی باز هم فغانی است؟ گفت: اجازه بدهید از داور خاصی اسم نبرم اما همه داوران ما در این ۵ هفته به نظر من پدیده بودند چرا که نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشتیم از الان به داوری دربی و بازی‌های حساس هم فکر می‌کنیم هر هفته قضاوت‌ها را رصد می‌کنیم و قطعا آقای فغانی داور دربی نیست چرا که به مسابقات عرب کاپ می‌رود و بعد از آن هم به استرالیا به همین جهت داور دربی نخواهد بود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا