به گزارش خبرگزاری خبرآ«لاین از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در محل سالن شهدای گمنام برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته شوراهای آموزش و پرورش، در آستانه سالروز ولادت با سعادت مولود کعبه حضرت امیرالمومنین، علی (ع)، با تاسی از احادیث نهجالبلاغه، اظهار کرد: بهترین علم، علمی است که هدایت و رشد انسان را تامین کند و بدترین علم، علمی است که به معاد و آخرت انسان آسیب برساند.
وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام، علم نافع مهم و با ارزش معرفی شده است، افزود: علمی که انسان را در مسیر هدایت قراردهد، مهم است چراکه علوم زیادی امروزه در دنیا به رشد و ترقی رسیدهاند، اما مایه خسران و بدبختی بشر شدهاند.
استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در نشستی که هفته گذشته با حضور دو وزیر وزارت کشور و آموزش و پرورش در تهران برگزار شد، مواردی در خصوص مشکلات و کمبود فضاهای آموزشی استان کردستان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
زارعی کوشا با بیان اینکه حوزه آموزش و پرورش پایه اصلی تربیت نیروی انسانی است و حقیقتا آینده کشور مستقیما با این حوزه در ارتباط است و مسئولیت بسیار سنگینی در این مسیر بر دوش متولیان امر است افزود: همه دستگاهها مسئولیتهای حساس و خطیری دارند اما حساسیت هیچ دستگاهی با آموزش و پرورش قابل قیاس نیست چراکه پایه و اساس نیروی انسانی در این نهاد آموزشی ساخته و تربیت میشود.
وی افزود: عمده گرایش جلسات شورا طبق آمار مصوبات و عملکردها در سال گذشته ساخت و ساز و تجهیز مدارس بوده است ولی علاوه بر این موارد، حوزه محتوایی، آموزش، پرورش و پژوهش نیز بسیار مهم است و میتواند معیاری برای ارزیابی معاونت ها باشد.
استاندار کردستان در ادامه، با تاکید بر تجهیز مدارس از محل مولد سازی، عنوان کرد: مولد سازی از محل آنچه که بر اساس قانون شامل انواع فروش، معاوضه، تجاری سازی و تهاتر، پیش بینی شده است، مورد تاکید بوده و در این حوزه باید ورود جدی تری داشته باشیم.
زارعی کوشا از کمبود ۲۸۰ هزار کیلومتر مربع فضای آموزشی در استان خبر داد و گفت: در نظر داریم فضاهای آموزشی را از محل مولد سازی تجهیز کنیم.
وی با بیان اینکه طبق ارائه گزارشی در این جلسه، کمبود فضای آموزشی شهرستان مریوان بحرانی است، اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی در مریوان از یک چهارم میانگین کشوری هم پایین تر است و این بحرانی جدی و نیازمند ورود از طریق مولد سازی و املاک آموزشی است.
استاندار کردستان در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات باشکوه و حضور حداکثری مردم پای صندوقهای رای اظهار کرد: انتظار دارم آموزش و پرورش پرچمدار اصلی مشارکت باشد و تمام توان خود را بکار ببرد.
زارعی کوشا بدترین نوع بی مسئولیتی را عدم تعهد و شانه خالی کردن از مسئولیت در قبال انتخابات عنوان کرد و افزود: پیرو فرمایش و خواسته مقام معظم رهبری و بر اساس ضرورت عقلانی، همه ما در انتخابات تکلیف داریم.
وی با تاکید بر اینکه مدیران استان باید اصل بیطرفی را رعایت کنند، تصریح کرد: در این زمینه هیچ گونه تعارفی با هیچ مدیری در هیچ سطحی در حوزه انتخابات نداریم کما اینکه بخش عمده سلامت و مشارکت در انتخابات به عملکرد ما بستگی دارد لذاشخصاً عملکرد مدیران شهرستانها را رصد میکنم.
در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شوراهای آموزش و پرورش، وضعیت حضور اعضای اصلی این شورا در جلسات سال گذشته و مروری بر مصوبات شورا در سال ۱۴۰۱، مطرح و مورد بررسی اعضای حاضر در جلسه قرارگرفت.
ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، شورای آموزش و پرورش در استان و شهرستانها را بالاترین نهاد تصمیمگیر در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و با بیان اینکه باید از ظرفیت این شورا به نحو احسن استفاده شود، از ارزیابی مستمر این شوراها در سطح کشور و استان خبر داد.
وی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان در جریان اغتشاشات سال گذشته، به استمرار فعالیت شوراهای آموزش و پرورش و همچنین ادامه ارزیابی از آن پرداخت و از اعلام نتایج ارزیابی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش افزود: این ارزیابی در سطح کشوری و استانی صورت گرفته است.
هاشم ناظمی جلال از رتبه ۱۳ شورای آموزش و پرورش استان در سطح شوراهای آموزش و پرورش استانهای کشور خبر داد و اظهار داشت: لازم است توجه ویژه ای به کمیت و کیفیت شوراهای آموزش و پرورش در سطح استان صورت گیرد.
ناظمیجلال همچنین به ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق پرداخت و عنوان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته با توجه به شاخص های مختلف، شوراهای آموزش و پرورش شهرستانهای قروه و سنندج به عنوان شوراهای برتر به وزارتخانه معرفی شده و همچنین شوراهای دهگلان و دیواندره نیز در سطح استان، عناوین برتر را کسب کردند.
وی در ادامه سخنان خود از تلاش شهرستان مریوان در زمینه مصوبات فرهنگی و پرورشی و همچنین شهرستان بانه در خصوص استفاده از ظرفیت شهرداریها برابر ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش خبر داد و با اشاره به جایگاه برتر این شهرستان ها در زمینه های مذکور خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاشهای مجموعه همکاران آموزش و پرورش و همچنین فرمانداریها، بخشداریها و دیگر اعضای شورای آموزش و پرورش سبب تقویت جایگاه این شورا در استان کردستان شود.
در ادامه نیز، سید کامل حسینی، رئیس اداره مشارکت های مردمی و مدارس و مراکز غیردولتی، گزارش مبسوطی از عملکرد شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان های کردستان در سال ۱۴۰۱ارائه کرد و دیگر اعضای نشست از جمله مدیران آموزش و پرورش شهرستان های قروه و مریوان به تشریح نظرات خود پرداختند.
در پایان این همایش با اهداء لوح تقدیر، از زحمات اعضای اصلی شورای آموزش و پرورش استان تقدیر به عمل آمده و همچنین از فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش شهرستان های قروه، سنندج، دهگلان، دیواندره، مریوان و بانه به عنوان شوراهای برتر تجلیل شد.
۴۶