کردستان

خودروهای فرسوده عامل اصلی آلودگی هوا در سنندج

خودروهای فرسوده عامل اصلی آلودگی هوا در سنندج

به گزارش خبرگزاری برگزیده از سنندج، اقبال حمیدی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان، در راستا هفته هوای پاک اظهار کرد: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ مصوب و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و در قالب ۳۴ ماده به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد، براساس این قانون ۲۳ دستگاه در سطح وزارتخانه‌ها وظیفه هوای پاک را برعهده دارند.

وی افزود: طبق برآورد ایستگاه‌های پایش کیفی هوای سطح استان کردستان در سال ۱۴۰۱ در بحث هوای پاک به صورت میانگین ۲۷۶ روز بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان، عنوان کرد: در ۹ ماهه سال گذشته هوا ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۲ روز، هوا ناسالم برای عموم هفت روز، بسیار ناسالم یک روز و در وضعیت خطرناک دو روز بوده است.

حمیدی با اشاره به اینکه روز بسیار ناسالم و خطرناک در کردستان توسط دستگاه‌ها ثبت نشده است، بیان کرد: در ۹ ماهه امسال نیز ۱۴۱ روز هوای پاک، ۱۵۶ روز قابل قبول، دو روز هوای ناسالم برای گروه حساس، یک روز هوای ناسالم برای عموم به ثبت رسیده است.

وی در راستای قانون هوای پاک به بحث خودرو های فرسوده پرداخت و تصریح کرد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل آلایندگی در استان و به خصوص شهر سنندج به خودروهای فرسوده و آلودگی ناشی از آن برمی‌گردد؛ شهر سنندج بیشترین خودروهای فرسوده در سطح کشور را دار است که می‌توان به وجود پیکان اشاره کرد که سن فرسودگی را هم رد کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان، به سن فرسودگی خودروها اشاره کرد و گفت: سن فرسودگی خودروی سواری ۱۵سال، سواری عمومی ۸ سال، وانت ۱۵ سال، اتوبوس ۱۰ سال و کامیون ۱۶ سال است اما در سطح شهر سنندج متاسفانه بسیاری از خودروها فرسوده هستند، همچنین بالغ بر سه هزار دستگاه تاکسی در شهر سنندج وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد از آنها به سن فرسودگی رسیده است.

حمیدی گفت: با توجه به قیمت سرسام آور خودروها متاسفانه جایگزین کردن خوردو برای افراد تا حد زیادی غیر ممکن شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهر سنندج با توجه به اینکه واحدهای صنعتی قابل توجهی وجود ندارد بیشتر آلودگی‌ها مربوط به فرسودگی خودروها و سوزندان ضایعات کشاورزی است.

وی یادآور شد: شهرداری سنندج هم اقدام به سوزاندن شاخ و برگ درختان در کمربندی بهشت محمدی کرده که چندین بار توسط محیط زیست تذکر داده شده و در صورت تکرار اعلام جرم علیه شهرداری خواهد شد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا