کرمانشاه

کرمانشاه جزو استان‌های برتر در تولید گندم/ بهره‌وری در کشاورزی قراردادی افزایش می‌یابد

افشین صفوی امرو در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در کرمانشاه، اظهار داشت: کشاورزی قراردادی امسال به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی در تعریف کشاورزی قراردادی، گفت: فرایند تولید محصولات کشاورزی از طریق یک قرارداد مکتوب بین تولیدکننده و خریدار است که در استان کرمانشاه سابقه دیرینه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به کشت قراردادی چغندرقند، گوجه فرنگی و کلزا طی سالیان گذشته، افزود: امسال در خصوص گندم کشاورزی قراردادی اجرا می‌شود.

وی کرمانشاه را به‌عنوان استانی برتر در تولید گندم به خصوص رقم دوروم معرفی کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی کشاورزان باید محصولات خود را بیمه کنند که در کشاورزی قراردادی وجهی بابت بیمه پرداخت نمی‌کنند و هنگام تحویل محصول با ۲۰ درصد تخفیف هزینه بیمه از آن‌ها دریافت می‌شود.

صفوی به بحث پاداش بهره‌وری در کشاورزی قراردادی اشاره و بیان کرد: میانگین تولید گندم آبی ۴.۲ تن در هکتار و در مزارع دیم ۱.۲ تن در هکتار است که اگر کشاورزان بالاتر از این میزان تولید داشته باشند براساس شرایط منطقه از پاداش بهره‌وری برخوردار خواهند شد.

وی یادآور شد: الان اکثر کشاورزان اقدام به کشت گندم کرده‌اند که برای استفاده از مزایای این طرح می‌توانند به مرکز جهاد کشاورزی دهستان خود مراجعه کنند تا به اداره تعاون روستایی شهرستان معرفی شوند.

صفوی خاطرنشان کرد: در کشت قراردادی کارشناسانی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی بر مزارع محصولات گندم نظارت دارند که اثر بسزایی در بهره‌وری دارد.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا