سلامت

کرونا، سوغات دورهمی‌های یلدا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است، سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را اومیکرون نام‌گذاری کرده است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد و جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مثبت بود، دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

متخصصان می‌گویند اگر شیوه نامه های بهداشتی بویژه پرهیز از دورهمی رعایت نشود، مردم در تزریق دز اول واکسن و آنها که واکسن زده‌اند در زدن دز سوم واکسن تعلل کنند، کمتر از ماسک استفاده شود و فاصله‌گذاری اجتماعی فراموش شود، اومیکرون در ۱۷ روز به سویه غالب در ایران تبدیل می‌شود.

به گفته آنان، برگزاری دورهمی های خانوادگی تاثیرگذارترین عامل در افزایش موارد ابتلا به کرونا از اول شیوع این بیماری در کشور بوده است.

تا کنون ۵۹ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۱۹ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۸۲ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۵۴ هزار و ۵۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۳ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۵۶ دُز رسیده است.

برگزاری دورهمی های یلدایی ما را گرفتار اومیکرون می کند

بهرام عین اللهی  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه در دومین جلسه اضطراری مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر پرهیز از دورهمی های خانوادگی بویژه در شب یلدا گفت: بیشترین گرفتاری ما زمانی است که تجمع ها و دورهمی های خانوادگی انجام می شود. حتی اگر یک نفر به اومیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می شوند و بهتر است مردم تجمع ها و دورهمی ها را کاهش دهند و تا جاییکه می توانند، حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عادی‌انگاری مهمترین مساله‌ای است که ما را به خطر خواهد انداخت، بر تکمیل واکسیناسیون کووید ۱۹ تاکید کرد و اظهار داشت:  افرادی که دُز سوم را تزریق می کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود.

عین اللهی تصریح کرد: متاسفانه اراده مردم در رعایت پروتکل ها کاهش پیدا کرده، عادی انگاری صورت می گیرد، لذا دانشگاه ها در هر استانی باید با فرهنگسازی مناسب، مردم را تشویق به رعایت پروتکل ها و زدن ماسک کنند.

شیرینی شب یلدایی را با دورهمی مخدوش نکنیم

حمید سوری اپیدمیولوژیست نیز از مردم خواست با جدی گرفتن توصیه های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی های شب یلدا، شادی و شیرینی این مناسبت باستانی را مخدوش نکنند تا شاهد زمستانی با کمترین آسیب جانی در جامعه باشیم.

وی گفت: هر گونه تجمع و دورهمی به ویژه در فضای بسته خطرناک است. افرادی که در قالب یک خانواده و اصطلاحا زیر یک سقف زندگی می‌کنند، باهم تماس داشتند و ممکن است ویروس را هم بهم منتقل کنند، اما خانواده‌های متعدد تصور نکنند که چون باهم فامیل هستند، ویروس را منتشر نمی‌کنند و تصور نکنند که از دوست یا برادرم کرونا نمی‌گیرم. هرگونه اجتماعی که داشته باشیم و حتی درصدی هم خطر انتقال و انتشار ویروس را افزایش دهد، خطرناک بوده پشیمانی آن بعدا کل جامعه را خواهد گرفت.

سوری خاطرنشان کرد: یک وظیفه مدنی است که از ایجاد چنین اجتماعاتی بپرهیزیم و اگر جایی مشاهده می‌کنیم، تذکر دهیم و سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم.

برای حفظ سلامتی خود دورهم جمع نشوید

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز  با توجه به اینکه در آستانه شب یلدا هستیم،  گفت: مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان شب یلدا را در خانه های خود با تنها با خانواده خویش سپری کنند تا خدای ناکرده سبب گسترش این ویروس نشوند.

وی ادامه داد: بر خلاف سالهای گذشته قبل از شیوع کرونا مردم باید به خصوص در شب یلدا نه پذیرای مهمان باشند و نه اینکه به مهمانی بروند تا با دامن زدن به این بیماری مقدمات گرفتاری دیگران را شروع نکنند.

مردانی با تاکید بر اینکه اوضاع کنونی بسیار حساس و شکننده است، تصریح کرد: مردم نباید با کاهش بیماری کرونا و کاهش بستری بیماران فکر کنند که کرونا تمام شده زیرا اگر رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود باید منتظر فاجعه باشیم.

وی اظهار داشت: برخی مردم ساده انگاری می کنند، به مردم هشدار می دهیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، به عنوان مثال کشوری هایی مانند دانمارک، فرانسه، آلمان، بلژیک و هلند که از آمار بسیار بالای واکسیناسیون نیز برخوردار بودند مجددا به دلیل شیوع ویروس اومیکرون گرفتار شده و اکنون در آن کشورهای شرایط ویژه اعلام و بسیاری از فعالیت ها تعطیل شده است.

مردانی افزود: با توجه به آمار موجود در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی، شرایط عدم رعایت مسایل بهداشتی توسط بسیاری از مردم در تهران نشان دهنده خوش خیالی مردم به این بیماری به خصوص اومیکرون است، متاسفانه بجای تعطیلی فعالیت های عمومی در حال حاضر برای شب یلدا اکثر رستوران های غذا خوری رزرو شده و حکایت از تجمع مردم در اینگونه مکان ها را دارد که بسیار خطر ناک است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: به عنوان یک پزشک امسال نیز همانند دو سال گذشته در شب یلدا در خانه و در کنار خانواده می مانم و نه به مهمانی می روم و نه پذیرای مهمان هستم و از طریق شبکه های مجازی تصویری جویای احوال یکدیگر خواهیم شد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا