سلامت

کرونا شمار مبتلایان به این بیماری را افزایش داد

کرونا شمار مبتلایان به این بیماری را افزایش داد

محمد رضا مهاجری تهرانی افزود: طبق آمار به دست آمده در ایران حدود ۶ و نیم میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که حدود نیمی از این افراد از ابتلا به این بیماری اطلاع ندارند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: طبق آمار اغلب مبتلایان به دیابت در کشور، بالای ۴۰ سال سن دارند. به همین میزان که افراد مبتلا به دیابت داریم به همان میزان هم افراد مبتلا به پیش‌دیابت داریم، یعنی میزان قندخون آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ است.

مهاجری تهرانی درباره برخی از علل مهم افزایش دیابت اظهار داشت: شیوع کووید ۱۹ را می‌توان یکی از علل افزایش ابتلا به دیابت دانست، به طوری که در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹، احتمال بروز دیابت افزایش می‌یابد و برخی افراد هم به‌دلیل کم‌تحرکی ناشی از قرنطینه و نیز مراجعه کمتر به پزشک برای آزمایش های معمول، از ابتلا به دیابت بی اطلاع مانده اند یا پیگیر بیماری خود نبوده‌اند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: آمار ابتلا به دیابت در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، ولی در کشورهای توسعه‌یافته سیر نزولی طی می‌کند. اکنون در کشورهای در حال توسعه‌، کمتر از ۳۰ درصد به امر کنترل دیابت توجه می‌شود؛ در حالی که این آمار در کشورهای توسعه‌یافته به ۷۰ درصد می‌رسد.

دکتر سعید کلباسی، رییس هیات‌ مدیره انجمن دیابت ایران نیز، گفت: دیابت در ایران از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ روند صعودی را طی می‌کند؛ زیرا خود بیماری کرونا و داروهایی که برای درمان این بیماران استفاده می‌شود می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت شود. با شیوع کرونا، تحرک افراد کاهش‌ یافته که همین موضوع، سبب بروز افزایش وزن و دیابت می‌شود. درنتیجه میزان نیاز افراد به استفاده از درمان‌های جدید و همچنین مصرف انسولین افزایش پیدا کرده است.

این فوق تخصص غدد یادآور شد: برای نزولی کردن روند دیابت و پیشگیری از ابتلا در کشور نیازمند توجه و عزم ملی به‌خصوص از سمت وزارت بهداشت، بیمه‌ها و رسانه‌ها هستیم که با اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در سطوح مختلف مانند دانشگاه‌ها ، شهرداری‌ها و سایر نهادها این زنگ خطر جدی را در جامعه گوشزد کنیم.

بیشتر بخوانید:

یک باور غلط درباره صبحانه/ «صبحانه نخوریم، لاغر می‌شویم؟»

علائم اولیه بیماری پارکینسون را بشناسید

۳۵۲۳۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا