لرستان

کشاورزانی که بسیجی‌وار وقف مردم شدند/ گروه جهادی شهید سلیمانی: وقت و زمان، بن‌بست و بحران نمی‌شناسیم

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان- نسرین صفربیرانوند، وحید یاری مسوول گروه جهادی حاج قاسم سلیمانی معتقد است: شیرینی و لذتی که در کارهای جهادی است را نمی‌توان با چیزی عوض کرد، وقتی خوشحالی را در چهره دیگران میبینی گویی که دنیا را به تو داده‌اند.

او می‌گوید: کار اگر برای رضای خدا باشد خیلی خوب و زود نتیجه می‌گیری، گروه جهادی ما هم که شاید بسیاری از اعضا آن را کسی نشناسد خالصانه و تنها برای رضای خدا گام بر داشته‌اند.

به بهانه هفته بسیج و موفقیت گروه جهادی حاج قاسم سلیمانی در ششمین جشنواره ملی مالک اشتر با وی که متولد ۶۰ و ساکن روستای دیناروند است گفت ‌وگویی ترتیب داده‌ایم.

 

گروه جهادی حاج قاسم از چه سالی فعالیت خود را آغازکرد؟

ما قبل از سیل ۹۸ فعالیت‌هایی را انجام می‌دادیم منتهی پایگاه محور بود، اما در جریان سیل ۹۸ به صورت رسمی گروه تشکیل و در پل‌دختر علاوه بر برپایی موکب‌چندین نفر از گروه در مناطق سیل زده اقدام‌به پاکسازی منازل کردند.

فکر میکنم نام گروه جهادی شما در سیل نام دیگری بود؟

بله، در ابتدا نام گروه جهادی شهدای دیناروند بود، اما با شهادت حاج قاسم نام گروه را به خارج قاسم سلیمانی تغییر دادیم.

گروه جهادی ابتدا ۲۲ نفر بود اما الان به شکلی است  که در صورت نیاز افراد زیادی ورود می‌کنند. حتی کودک پنج ساله هم در مواردی مانند بسته‌بندی و یا چینش لوازم بهداشتی و معیشتی به ما کمک می‌کنند.

 

چرا به این عرصه ورود کردید؟

لذت و شیرینی که در کارهای جهادی است توصیف نشدنی است.

چند وقت پیش به منزل یکی از افراد نیازمند رفته بودیم که فرزند معلولی داشت، هیچگاه یادم نمی‌رود وقتی از او پرسیدم چه آرزویی داری گفت آرزویم این تلویزیون رنگی داشته باشم.

باور کنید شب و روز خواب نداشتم تا اینکه با کمک یکی از خیران توانستیم تلویزیون رنگی و وسیله دیگری را برای این خانواده تهیه کنیم.

باور کنید صحنه خوشحالی آن بچه را با دنیا عوض نمی‌کنم، بچه که فلج بود از خوشحالی نزدیک بود با پای فلجش راه برود. وقتی اعتقاد داشته باشی، لذت کمک به دیگران را درک می‌کنی و سختی و فشار کار را به جان می‌خری.

دیدن خوشحالی مردم لذت بخش است و قشنگی‌ها خاص خودش را دارد.

علت موفقیت  گروه جهادی شما ؟
من یک کشاورز هستم و منبع درآمدم هم از همین بخش است، حقوق بگیر دولت و ارگانی نیستم تنها برای رضای خدا نه تنها من بلکه همه گروه به ابن عرصه ورود کرده‌اند.

هر جایی مشکلی بود هر چند کوچک ورود می‌کردیم، گاهی نباید کارهای بزرگ را که توان انجام آن را نداریم بپذیریم.

بچه‌های گروه بدون چشم‌داشت، بی ریا و خالصانه پا به این عرصه گذاشتند، اعتقاد قلبی‌شان این است که مشکلی از مردم را حل کنند.
 همانطور که شهید سلیمانی خودش را وقف مردم کرد، ما هم می‌خواهیم خودمان را وقف مردم کنیم.

من معتقدم دعای مردم و برکت خون شهدا باعث شد هر کجا قدم بر‌می‌داشتیم گره‌گشایی می‌شد.

 

اکنون که کرونا فروکش کرده فعالیتی دارید؟

گروه جهادی ما محدود به شرایط و بحران خاصی نیست،گروه هیچگاه ساکت و منفعل نیست هر جا که احساس کنیم به حضور ما نیاز است ولو کاری کوچک ورود می‌کنیم، همین الان در حال ساخت و ساز واحد مسکونی برای یکی از نیازمندان هستیم.

چند وقت پیش با رایزنی با خانواده وی که عزیزی را ازدست داده بود یک دستگاه برای مرکز بهداشت دارایی خریداری کنیم یعنی متقاعدشان کردیم که هزینه مراسم را صرف خرید این دستگاه کنند.

گروه جهادی حاج قاسم سلیمانی در عرصه‌های مختلف ورود کرد از ساخت و ساز واحد مسکونی برای نیازمندان تا تهیه لوازم مورد نیاز، محدود به کار خاصی نبوده و نیستیم.

با شیوع کرونا هم که ضدعفونی روستاهای اطراف و سپس محله‌های کم برخوردار را در دستور کار گذاشتیم.

پس از تاکید مقام معظم رهبری هم در خصوص طرح مواسات و کمک به افراد آسیب دیده از کرونا با شناسایی خیرین و استفاده از ظرفیت آن‌ها اقدام به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین افراد نیازمند کردیم.

در راس هرم گروه جهادی عملی کردن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر آتش به اختیار بودن  را دنبال کردیم یعنی هر جایی مشکلی بود ورود کردیم.

 

نقش گروه‌های جهادی در رفع مشکلات از نگاه شما؟

حضرت‌ اقا فرمایش کردند: هر جا به بن‌بست خوردیم کارهای جهادی و نیروهای جهادی مشکل گشا بود. تاکید ایشان بر ورود نیروهای جهادی به عرصه مدیریتی است پس جایگاه گروه‌های جهادی بسیار مهم است. 

گروه‌های جهادی وقت و زمان نمی‌شناسد خود جوش وارد میدان می‌شوند، آنها درد جامعه را می‌دانند.گروه‌های جهادی ستون و مولفه‌ی هستند که در مواقع مختلف و در بحران‌ها می‌توانند گره گشایی کنند.

البته من معتقد هستم کارهای جهادی باید کارشناسی شده باشند و از افراد متخصص استفاده کنیم.

هیچگاه از برخورد مردم ناراحت شده‌اید؟

یادم هست در جریان سیل پل‌دختر، وقتی بچه‌ها از صاحب خانه‌ی که مشغول پاکسازی خانه‌ش بودند چای درخواست کردند عصبانی شد و حرفهایی زد.

من بچه ها را به آرامش دعوت کردم و گفتم ما برای رضای خدا آمده‌ایم این آدم هم زندگیش را از دست داده بگذارید حرفهایش را بزند.

بله، کار ما هم حاشیه و حرف و حدیث دارد اما ما این مسیر را انتخاب نکرده‌ایم که کم بیاوریم باید همه چیز را تحمل کنیم.نیت که برای خدا باشد همه چیز رو به راه می‌شود،این را تجربه چندین ساله به من ثابت کرد.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا