چهارمحال و بختیاری

کشت «بالنگوی شهری» برای نخستین‌بار در شهرکرد/ این گیاه در برابر خشکی مقاوم است

فرهاد رفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: برای نخستین‌بار در استان گیاه دارویی بالنگوی شهری در سطح یک هکتار در روستای بهرام‌آباد کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد افزود: از مزایای کشت بالنگوی شهری می‌توان مقاومت به خشکی و یکساله بودن آن را عنوان کرد که به راحتی به صورت دیم کشت می‌شود.

وی اظهار داشت: بالنگو گیاهی یکساله یا چند ساله از خانواده نعنائیان است با ساقه‌های کرکدار و برخی نیز بدون کرک هستند و ۲ گونه بالنگوی شهری و شیرازی در ایران موجود است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال در شهرستان شهرکرد بارش‌ها کمتر از ۳۰۰ میلیمتر بوده، کشاورزان اقدام به کشت ۳ گونه دارویی مقاوم به خشکی و یکسالۀ بالنگو، چاودار دارویی و کنگر علوفه‌ای به صورت آزمایشی نموده‌اند.

وی در ادامه گفت: میزان بذر مصرفی برای کشت بالنگو ۲۰-۱۵ کیلوگرم در هکتار است که انتظار می‌رود ۷۰۰ کیلوگرم بذر در شرایط دیم از یک هکتار برداشت شود.

رفیعی افزود: میزان نیاز آبی بالنگو در شرایط پراکنش مناسب بارندگی ۱۵۰ میلیمتر در سال است.

وی در پایان ضمن اشاره به خواص دارویی بالنگو گفت: دانه‌های این گیاه دارای موسیلاژ و منبع خوبی از فیبر، روغن و پروتئین بوده و اثرات دارویی و تغذیه‌ای فراوانی دارد و در درمان ناراحتی‌های گوارشی و درمان سرماخوردگی مؤثر است.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا