آذربایجان غربی

کشت محصولات کم آب بر در حوزه دریاچه ارومیه/پیش‌بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران از مزارع آذربایجان‌غربی ‌

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه و به نقل از روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود، اظهارکرد: در طی چند سال اخیر سطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۵۴ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین ۲ کیلوگرم در هر هکتار افزایش یافته است.

وی  با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول در سال جاری، افزود: با توجه به وجود اراضی مرغوب و مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان طی چند سال اخیرآغاز شده و رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود میزان تولید نیز حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

اکبر کرامتی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصولات جایگزین  پر آب بر و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می رود.

وی ادامه داد: شهرستانهای ارومیه با سطح زیر کشت ۲۰ هکتار و به ترتیب نقده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی می باشد و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است، توصیه می شود.

انتهای پیام


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا