چهارمحال و بختیاری

کشت پاییزه چهارمحال و بختیاری ۹۵ درصد مطابق با سند الگوی کشت اجرا شد

کشت پاییزه چهارمحال و بختیاری ۹۵ درصد مطابق با سند الگوی کشت اجرا شد

حسین برزگر افزود: طرح الگوی کشت یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود که به دنبال افزایش بهره‌وری با استفاده از ارقام و بذور اصلاح شده و تامین نیاز کشور در محصولات راهبردی(استراتژیک) نظیر گندم و محصولات علوفه‌ای است که در همین راستا برای هریک از استان‌ها سندی تدوین شده و این سند به تازگی در استان رونمایی و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح الگوی کشت برای محصولات زراعی تعریف شده است تا علاوه‌بر اینکه نیاز کشور در این حوزه تامین بلکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تدوین سند الگوی کشت برای شهرستان‌های استان نیز خبر داد و گفت: سند الگوی کشت در کشور متناسب با ظرفیت‌های اقلیمی و اکولوژیکی، عوامل اقلیمی و محیطی، منابع آب، خاک و اراضی در دسترس برای هریک از استان‌ها تدوین شده است و براساس چنین شاخص‌هایی در کمیته مشترک با مرکز تحقیقات کشاورزی استان، چنین الگویی برای تمامی شهرستان‌های استان تدوین و ابلاغ شده است.

برزگر ادامه داد: نه تنها در طرح الگوی کشت برش استانی و شهرستانی وجود دارد بلکه یک جهت‌گیری جدی برای اصلاح ارقام کشت شده و اهتمام جدی برای تولید علوفه و دانه‌های روغنی به کار گرفته شده است که در همین راستا اگر چه در سال‌های گذشته در استان علوفه دیم کشت نمی‌شد اما امسال بر اساس تعهدی که در سند الگوی کشت برای استان ایجاد شده کشت علوفه و دانه‌های روغنی به صورت دیم نیز در استان به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی تصریح کرد: کشت پاییزه استان امسال بر اساس سند الگوی کشت انجام گرفت و با توجه به همکاری بین این سازمان و کشاورزان، موفق شدیم تا عملکرد خوبی در این حوزه از خود نشان دهیم و ۹۵ درصد مطابق با سند الگوی کشت عمل شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت اجرایی شدن هرچه زودتر سیاست‌های حمایتی طرح الگوی کشت نیز تاکید کرد و گفت: در این طرح مشوق‌هایی از جمله یارانه، آب‌بها و برق‌بهاء در نظر گرفته شده که می‌طلبد دستورالعمل این سیاست‌های حمایتی نیز سریع‌تر به استان‌ها ابلاغ شود.

گفتنی است، سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه اول دی‌ماه در آیینی با حضور معاونان وزیر جهادکشاورزی رونمایی و اجرای این طرح در استان وارد مرحله اجرا شد.

با اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (سه میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا