خراسان شمالی

کشف کتیبه تاریخی در تپه ریوی آشخانه

به‌گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، علی مستوفیان پیش از ظهر امروز در گفت‌گو با رسانه ها اظهار کرد: درروند فصل نهم کاوش باستان­‌شناسی محوطه تاریخی ریوی که از ابتدای مهرماه سال جاری آغازشده است سفال نوشته‌ای به خط پهلوی ساسانی کشف شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: این کتیبه حاوی دو کلمه است که اشاره به اسم خاص دارد و ممکن است به اسم شخی خاص و یا نام تاریخی محوطه تاریخی ریوی در دوره ساسانی اشاره داشته باشد.

مستوفیان با اشاره به اهمیت کشف نام تاریخی محوطه ریوی در مطالعات تاریخی شمال شرق ایران، اظهار داشت: این محوطه تاریخی در غرب شهر امروزی آشخانه قرار دارد و کشف نام این محوطه تاریخی اهمیت بسیاری در ریشه‌شناسی اسم امروزی آشخانه (آشکانه) خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس پژوهش­های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل تاکنون موردتوجه جوامع بشری بوده است. مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاه شهری بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: نزدیکی این شهر تاریخی به جاده ارتباطی گرگان – مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم منطقه نیز فراهم نموده است.

مستوفیان در پایان اشاره کرد: فعالیت‌های باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان و حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از سال ۱۳۹۴ آغازشده است.

انتهای پیام/ن


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا