علمی و فناوری

کشف گور دسته‌جمعی جسدهای بی‌سر در اروپا / عکس

کشف گور دسته‌جمعی جسدهای بی‌سر در اروپا / عکس

باستان‌شناسان از کشف گور دست جمعی، شامل ۳۸ اسکلت و به قدمت ۷ هزار سال در اسلواکی خبر دادند که به‌جز یکی، همه آنها با سر بریده دفن شده بودند. بقایای این اکتشاف در منطقه Vrable-Velke Lehemby اسلواکی، یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های دوره نوسنگی اروپا قرار گفته است.

به‌گفته یکی از نویسندگان این مقاله، مطالعات اولیه نشان می‌دهند که سرها به‌طور هدفمند پس از مرگ، از تن جدا شده‌اند. کاترینا فوکس، انسان‌شناس دانشگاه کیل آلمان که بر روی این حفاری کار می‌کرد، گفت: این اجساد بدون سر با دیگر تدفین‌های سنتی در آن منطقه متفاوت هستند.

او افزود، مشاهده اولیه بقایای بدن نشان می‌دهد که احتمالا بریدن سر اجساد به‌طور عمدی انجام شده است. فوکس عنوان کرد بر روی اجسادی که هنوز به‌طور کامل تجزیه نشده‌اند، استخوان‌های گردن قابل مشاهده هستند و اولین مهره زیر جمجه، دست نخورده باقی مانده است.

این نشان می‌دهد که سرها با ابزارهای بسیار تیز بریده شده‌ و در طول نبرد قطع نشده‌اند. وی در ادامه گفت: بریده شدن سر در نتیجه نبردهای قرون وسطایی، معمولا با آثار بریدگی و هم‌چنین له شدن مهره‌های گردن همراه هستند.

کشف گور دسته‌جمعی جسدهای بی‌سر با قدمت ۷ هزار سال در اروپا

مارتین فورهولت، رهبر پروژه و استاد باستان‌شناسی دانشگاه کیل نیز در این باره گفت که هنوز مشخص نیست، آیا سرها پیش یا بعد از مرگ از بدن جدا شده‌اند. گزارش‌های متعددی از عصر نوسنگی وجود دارند که نشان می‌دهند پس از مرگ، اجساد را سر بریده و سر را با خود برده‌اند.

این اولین بار نیست که یک گور دست جمعی متشکل از اجساد بی‌سر کشف می‌شود. در حفاری‌های پیشین نیز چند اسکلت بدون سر دیگر به‌طور پراکنده پیدا شده بود. از آنجاکه گروه اکتشاف کار حفاری را نیمه‌تمام رها کرده، فوکس بر این باور است که احتمالا اجساد بیش‌تری در این گور وجود دارند. هم‌چنین استخوان‌های یافت شده در لبه گورستان نیز نشان می‌دهند که ابعاد گور دسته جمعی فراتر از حد تصور است.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا