اردبیل

کمبود اعتبارات بلای جان جاده‌های روستایی اردبیل/ سفر رئیس جمهور بارقه‌هایی امید را زنده کرد

خبرگزاری یولن – اردبیل| کبری عزیزی: برخی از روستاهای استان اردبیل کماکان راه مناسب ندارند. تعداد زیادی از روستاها تاکنون رنگ آسفالت را هم به خود ندیده‌اند و این در حالی است که روستاها در اردبیل، محور اصلی تولیدات دامی و مواد غذایی هستند به عبارتی توسعه اقتصاد استان در گرو روستاها است.

فصل سرما که از راه می‌رسد نگرانی روستائیان دو چندان می‌شود. مردم‌ نگران رفت و آمد هستند؛ از نبود راه گلایه دارند و مسوولان هم در پاسخ، نبود اعتبار را بهانه می‌کنند. این حکایت این‌ روزهای راه‌های روستایی است.

البته مشکل راه روستاها همیشگی است و نبود آسفالت، تنها منجر به مشکل در زمان بارندگی نمی‌شود بلکه خاکی بودن راه‌ها در فصل تابستان نیز اهالی را اذیت می‌کند. گلایه‌های مردم بعد از فضای مجازی، به سامانه یولن من هم رسیده به طوری که سوژه‌های متعددی از روستاهای شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز استان به دفعات ثبت شده است.

وضعیت نامناسب راه روستای پتلقان بیله‌سوار، موران گرمی، پنجعلی انگوت، ننه‌کران نمین، نصیرکندی رضی، ابراهیم کندی پارس آباد و…  از جمله سوژه‌های ثبت شده در سامانه یولن من اردبیل بوده است.

در این بین راه روستای القناب گرمی، اخیرا بازتاب زیادی در فضای مجازی و یولن من داشت. مسؤولان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به سوژه ثبت شده، گفتند: «جاده روستای القناب گرمی به علت شیب زیاد نیاز به مطالعه و جایگزین مسیر دارد.»

منصور نجف قلیزاده، معاون راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه آسفالت این مسیر با شیب موجود، مشکلات زیادی را از جمله تصادفات زیاد در فصل سرما خواهد داشت، ادامه داد: بهترین راه حل مشکل مطالعه مسیر جدید است تا بتوانیم یک مسیر با حداقل شیب داشته باشیم که جایگزین مسیر فعلی کنیم.

وی در پاسخ سوال برای مطالعه مسیر جایگزین چه باید کرد، تصریح کرد: جهت مطالعه و ایجاد مسیر جایگزین باید فرمانداری گرمی، تامین اعتبار را انجام دهد و با توجه به کوهستانی بودن منطقه حداقل مبلغ مورد نیاز ۲۰ میلیارد ریال هست.

گفتنی است؛ در پاسخ اکثر سوژه‌ها، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، مشکل اصلی را نبود اعتبار عنوان کردند و از فرمانداران شهرستان‌ها خواستار جذب اعتبار جهت رفع مشکل شدند.

فقط ۵۸ درصد راه‌های روستایی آسفالت دارند

به گفته مسؤولان استانی، فقط ۵۸ درصد راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت دارند و این میزان برای استانی همچون اردبیل که وابستگی زیادی به تولیدات روستاها دارد جای بحث و تامل هست.

در بین شهرستان‌ها هم به گفته نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی شاخص راه‌های روستایی آسفالته شهرستان خلخال پایین‌تر از دیگر شهرستان‌ها است. البته روستاهای شهرستان پارس آباد هم وضعیت مناسبی ندارند.

بنا بر اعلام سیدغنی نظری، هنوز شاخص بهره‌مندی اهالی روستاهای خلخال از راه آسفالته ۴۵ درصد است و این میزان در مقایسه با میانگین استان اردبیل ۳۸ درصد پایین‌تر است.

وی در ادامه از آسفالت شدن ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های شهرستان خلخال خبر داد و اضافه کرد: ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان وجود دارد که آسفالت شدن فقط ۳۰۰ کیلومتر از این میزان، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و راه روستای ۲۲۷ خانواری تیل در بخش شاهرود و روستای میانرودان با ۲۲۰ خانوار هنوز آسفالت ندارد.

نبود قیر و عدم تخصیص اعتبار بزرگترین ضربه را به توسعه روستاها وارد می‌کند

مهرماه سال‌جاری معاون راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، نبود قیر و عدم تخصیص اعتبار را مشکل اصلی راه‌های روستایی دانست و گفت: در صورت تامین منابع مالی و قیر، ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی آسفالت خواهد شد.

منصور نجف قلی‌زاده با بیان اینکه برای احداث و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار لازم است، بیان کرد: امیدواریم با حمایت فرمانداران شهرستان‌ها و تلاش‌های نمایندگان ساعی استان در مجلس شورای اسلامی مشکلات مالی راهداری مرتفع شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای عملیات آسفالت ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل، ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که تامین آن از محل اعتبارات استانی مقدور نیست.

آسفالت یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی عمر بالای ۲۰ سال دارد

راه‌ یکی از زیر ساخت‌های مهم برای توسعه یک روستا، شهر و منطقه است که در صورت عدم ارتقای راه‌ها، عملا توسعه با مشکل مواجه خواهد شد، حال جای بحث اینجاست که با وجود نقش مهم روستاها در اقتصاد جامعه و ضرورت راه مناسب، سال گذشته اعتبارات راه‌های روستایی از حوزه ملی به استانی تغییر پیدا کرد و این یعنی بخشی از اعتبارات اندک استان باید به راه‌های روستایی داده شود‌.

این طرح در استانی همچون اردبیل که اعتبارات اندکی دارد به معنای عدم ارتقا راه‌ها و در کنار آن عدم توسعه یافتگی روستا و در نتیجه مهاجرت روستائیان به شهر است. این در حالیست که نبود کارخانجات و واحد‌های تولیدی بزرگ، روستاها را در اردبیل به محور اصلی اقتصاد و توسعه تبدیل کرده است.

از طرفی دیگر، راه‌ روستاها همه ساله برای رفت و آمد راحت‌تر زیرسازی و شن‌ریزی می‌شود که اگر به آسفالت منجر نشود در فصل سرد، از بین رفته و هزینه اضافی برای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل یک‌هزار و ۷۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل عمر بالای ۲۰ سال دارند و آسفالت آن‌ها تخریب شده است.

سفر ریاست جمهوری و روشن شدن نور امید برای بهبود راه‌های روستایی

خوشبختانه با سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل، اعتباری به حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص یافت که می‌تواند نور امیدی برای آینده روستاها باشد.

در این سفر مسؤولان استانی از جمله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به جد پیگیر حل مشکلات راه‌های روستایی بودند. به طوری که امام جمعه اردبیل وضعیت راه‌های روستایی را نگران‌کننده اعلام کرد و گفت: جاده‌های منطقه مغان به خاطر ازدیاد تصادف، به قتلگاه معروف شده‌اند، بخصوص جاده‌های روستایی وضعیت نامطلوبی دارند.

۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است

وزیر راه و شهرسازی در سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل از اختصاص ۶۵۵ میلیارد تومان  اعتبار به حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل خبرداد.

رستم قاسمی بیان کرد: در کنار عقب‌ماندگی در حوزه بزرگراه‌ها، در بخش راه‌های روستایی هم، استان اردبیل یک عقب‌ماندگی جدی دارد که برای حل این مشکل ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است و این اعتبار بین روستاهای مناطق محروم توزیع خواهد شد، اما همچنان نیاز است در سال‌های آتی، اعتبار بیشتری اختصاص یابد.

وی ادامه داد: برای روستاهای محروم استان، به غیر از اعتباری که طبق بودجه اختصاص می‌یابد، اعتبار دیگری را پیش‌بینی کردیم که امیدواریم بتوانیم مشکل روستاها را حل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید در نظر گرفت که به دلیل سردی هوا در استان اردبیل معمولا عمر آسفالت کوتاه است و نیاز به مرمت دارد و با انجام این اقدامات امیدواریم استان اردبیل از بن بست حمل‌ونقلی نجات پیدا کند.

۱۰۲ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل بهسازی شد

منصور نجف‌قلی‌زاده، معاون راه های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه‌های روستایی در سال‌جاری اظهار کرد: امسال ۱۰۲ کیلومتر از راه‌های روستایی استان با اعتباری بالغ بر ۵۱۰ میلیارد ریال مرمت، بهسازی و آسفالت شده است.

وی افزود: تامین قیر مورد نیاز و کاهش تخصیص اعتبارات لازم از جمله عمده‌ترین مشکلات اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است که ۲۵ کیلومتر با صرف اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال آسفالت شده و در صورت تامین قیر قطعا تا پایان سال، راه بیشتری آسفالت خواهد شد.

۴۱ روستای استان اردبیل نیاز به آسفالت دارد

وی با اشاره به اینکه تخصیص صد درصدی اعتبارات راه‌های روستایی سفر ریاست جمهوری، می‌تواند بخشی از مشکلات روستاها را حل کند، افزود: با سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل مبلغ ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و توسعه راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار در نظر گرفته شد.

معاون راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: چنانکه این اعتبارات به صورت کامل تخصیص یابد در سال آینده ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی آسفالت و ۱۵۰ کیلومتر از راه روستاهای  بالای ۵۰ خانوار بهسازی خواهد شد.

نجف قلیزاده تاکید کرد: علاوه بر این با تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ۸۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی استان اختصاص می‌یابد. در حال حاضر راه  ۴۱ روستای بالای ۵۰ خانوار به طول ۱۷۲ کیلومتر نیاز به اعتبار جهت آسفالت‌ریزی دارد.

وی با بیان اینکه برای احداث و آسفالت کردن هر کیلومتر راه روستایی بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است، گفت: سال گذشته اعتبارات ملی ساخت و توسعه راه‌های روستایی حذف و مقرر شده بود که اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات استانی تامین شود که متاسفانه اعتبارات استانی جوابگو نبود.

معاون راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از فرمانداران شهرستان‌های استان خواست تا در تخصیص به موقع اعتبارات لازم اهتمام ویژه داشته و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل را در خدمت‌رسانی به روستاییان زحمتکش بیش از پیش یاری کنند.

وی در پاسخ به سوال «وضعیت آسفالت راه روستاهای استان اردبیل در مقایسه با سایر استان‌ها به چه صورت است» بیان داشت: میانگین آسفالت راه روستایی کشور ۵۲ کیلومتر بوده که این عدد در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری یعنی ۵۸ کیلومتر است.

بیش از ۶۵ درصد راه‌های روستایی استان نیاز به لکه‌گیری و روکش دارند

نجف قلیزاده با اشاره به بالا بودن میانگین آسفالت راه‌های روستایی استان، عمر آسفالت روستاها را بیشتر از ۲۰  سال اعلام کرد و گفت: عملا ۶۵ الی ۷۰ درصد راه‌های روستایی به علت بالا بودن عمر آسفالت، نیاز به لکه گیری و روکش دارند.

وی تشریح کرد: در سطح استان اردبیل ۲ هزار و ۸۰۰  کیلومتر راه روستایی آسفالته داریم که اگر ۷۰ درصد آن نیاز به روکش داشته باشد، باید اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای روکش و اصلاح آسفالت در نظر گرفته شود.

معاون راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: ۵۸ درصد از راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت است اما به لحاظ جمعیتی در واقع راه ارتباطی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان را شامل می‌شود.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار باید از راه دسترسی مناسب و آسفالت بهره‌مند می‌شدند که حدود ۴۱ روستا همچنان چشم انتظار اجرای طرح‌های آسفالت‌ریزی و زیرسازی مناسب هستند.

کلیم‌الله وثوقی افزود: در این زمینه شهرستان‌های خلخال و پارس‌آباد با بیشترین روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار، در اولویت هستند.

این مسوول تصریح کرد: ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۵ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۲ هزار و ۷۷۵ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که ما تلاش می‌کنیم در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت، راه‌های روستایی را ارتقا بخشیم.

وی ضرورت بهسازی و مناسب‌سازی نقاط پرحادثه را یادآور شد و ادامه داد: کمبود نقدینگی و عدم تأمین قیر به‌موقع در سال‌جاری مشکلاتی را برای راهداری به وجود آورد به طوری که ما با گذشت چند ماه از فصل کاری، روکش و بهسازی آسفالت راه‌های اصلی و روستایی را آغاز کردیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل اضافه کرد: در سفر اخیر وزیر راه‌ و شهرسازی درخواست کردیم تا نسبت به نوسازی ناوگان باری و حمل‌ونقل مسافر در استان اردبیل اقدامات جدی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل؛ استاندارد نبودن راه‌های روستایی در کنار جلوگیری از توسعه یافتگی روستاها و مهاجرت اهالی، منجر به تصادفات تلخ و ناگوار هم می‌شود به طوری که طبق آمار کارشناسان ۴۲ درصد از تصادفات جاده‌ای استان اردبیل مربوط به راه‌های فرعی و روستایی هست.

اختصاص اعتبار به راه‌های روستائی استان اردبیل در سفر ریاست جمهوری، می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و در این راستا باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران شهرستان‌ها و مسوولان استان به جد پیگیر موضوع شوند تا روستائیان اردبیل که نقش زیادی در اقتصاد این استان دارند، بیش از این شاهد بی‌مهری نباشند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا