اقتصادی

کمبود نفت در بازار جهانی اجتناب‌ناپذیر است

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل برگزیده های ایران، به نقل از اویل پرایس، بسیاری از شرکت‌های نفتی برای پایین آوردن تولید خود تحت فشار هستند، اما نکته اینجاست که توقف عرضه بیشتر تنها باعث شدت گرفتن بحران در حوزه انرژی در جهان است و باعث می‌شود، قیمت نفت بالاتر برود.

سرمایه‌گذاری بسیار پایین در پروژه‌های جدید نفتی که از سال ۲۰۱۵ به بعد شاهد هستیم، در کنار فشار روزافزون بر شرکت‌های نفتی و گازی برای پایین آوردن تولید با هدف کاهش آلایندگی و حتی متوقف کردن عرضه نفت و گاز به بازار جهانی فقط باعث شدت گرفتن بحران افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و بالا رفتن بیش از پیش فروش نفت توسط تولیدکنندگان می‌شود.

اگر به خاطر فروکش کردن کرونا تقاضای نفت در بازار جهانی بالا نمی‌رفت و انتظاری برای رکورد زدن مصرف سالانه نفت برای سال آینده وجود نداشت این اقدامات می‌توانست به پایین آمدن آلایندگی، اجرای برنامه‌های صفر کردن آلاینده‌ها و همچنین رفتن به سمت انرژی‌های پاک کمک کند.

میزان سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های جدید نفتی و گازی به حدی است که نشان می‌دهد به زودی و خیلی نزدیکتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، جهان با کمبود عرضه نفت به بازار جهانی مواجه خواهد شد.

این کمبود عرضه باعث می‌شود شاهد نوسان شدید و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم. ممکن است به خاطر اتفاقات پیش آمده حتی در همین چند سال پیش‌رو و در نیمه دهه جاری میلادی شاهد بالا رفتن ساختاری قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

نمودارهای کنونی درباره سرمایه‌گذاری‌های نفتی و گازی نشان می‌دهد، بدون شک طی سال‌های آینده با کمبود عرضه نفت به بازار جهانی مواجه خواهیم شد و این مسأله اجتناب‌ناپذیر است. 

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا