سلامت

کمبود نیروی انسانی مانع پیشرفت نظام سلامت می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران، عبدالرسول صداقت روز شنبه در همایش شهدای مدافعان سلامت رادیولوژی در بیمارستان شهید رجایی قلب افزود: آثار تورم و مشکلات اقتصادی بر مراکز رادیولوژی و تشخیصی در کشور سبب شده برخی از این مراکز به سمت تعطیلی بروند و در کنار این تعطیلی‌ها شاهد مهاجرت مغزها هستیم.

وی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس، طرحی را ارائه می‌دهند که فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجوی پزشکی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، در حالیکه هم اکنون پزشکان کشور به خصوص پزشکان عمومی، نه درآمد مناسبی دارند و نه از حرمت کافی برخوردارند.

صداقت ادامه داد: نمایندگان پیشنهاد دهنده طرح افزایش دانشجوی پزشکی، فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجو مشکل حل می‌شود. در حالیکه هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می‌شود، به امکانات آموزشی نیاز دارد، در حالی که هم اکنون مراکز تربیت پزشک ما تکمیل هستند.

وی افزود: با این روش، سواد پزشک آینده را کاهش می‌دهیم و به خصوص اینکه به صورت سهمیه‌ای باشد، فردی که از نظر ذهنی آمادگی ورود به رشته پزشکی را نداشته باشد، او هرگز یک پزشک خوب نمی‌شود.  

دبیر انجمن رادیولوژی ایران تصریح کرد: همچنین زیرساخت های طرح نسخه الکترونیک که قرار است از اول دی سال جاری در همه مراکز بهداشتی و درمانی اجرایی شود، هنوز کامل نشده و می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

وی افزود: آماده نبودن زیرساخت های طرح نسخه الکترونیک نشان می دهد میان قانونگذار و مجریان قانون، یک فاصله و حفره عمیق وجود دارد که نتیجه آن، تربیت پزشک کم سواد خواهد بود و اینکه بیمار ما به دلیل مشکلات زیرساختی در مسیر اجرای نسخه الکترونیک، مجبور شود آزاد حق ویزیت بدهد و دارو تهیه کند.

صداقت به ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در سال جاری اشاره کرد و گفت: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در خیلی از رشته‌ها تکمیل نشده، در حالیکه زمانی التماس می‌کردند که متخصص شوند. اما اکنون علاقه‌ای وجود ندارد، برای اینکه آینده‌ای برای خود متصور نیست.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و سایر مسوولان به این مسایل توجه کنند.

همایش شهدای مدافعان سلامت رادیولوژی به مدت چهار روز در بیمارستان شهید رجایی قلب در حال برگزاریست.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا