کرمانشاه

کمبود واکسن برای نوزادان داریم؟/ علوم پزشکی کرمانشاه: خیر؛ به اندازه کافی واکسن داریم

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، برخی از والدین مدعی هستند هنگامی که برای واکسیناسیون نوزادان تازه متولد خود به مراکز  بهداشت استان مراجعه می‌کنند، مسؤولان مربوطه به دلیل کمبود واکسن از تزریق امتناع کرده و به نوعی دست رد به سینه پدر و مادرها نگران می‌زنند که در این راستا کیوان خاصی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره مشکل کمبود واکسن نوزادان و اطفال در استان توضیحاتی ارائه داد.

وی اظهار داشت: واکسن مدنظر واکسن پنج گانه (پنتاوالان) است که در ۲ ، چهار و ۶ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

خاصی ادامه داد: واکسن‌ها، براساس تخصیص سهمیه که وزارتخانه به استان‌ها می‌دهد در مراکز بهداشتی و در کل شهرستان‌های تابع استان مربوطه برحسب جمعیت گروه‌های هدف تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: طی چند ماه اخیر در کشور تخصیص سهمیه متناسب با ماه‌های قبل در کشور نبوده، حال ما با تبعیت از این تخصیص سهمیه براساس شاخص‌های واکسیناسیون نوزادارن و کودکان در استان متقاضی سهمیه بیشتری از وزارتخانه هم شده‌ایم، البته در این راستا کرمانشاه در مقایسه با دیگر استان‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: واکسن به اندازه کافی داریم، ولی باید با مدیریت بهتر و در روزهای مشخص شده تزریق شود؛ بدین صورت که برای جلوگیری از ازدحام در راستای بحث همه‌گیری کرونا و همچنین ویالی که باز می‌شود بتواند جوابگوی تعدادی باشد روز تزریق را مشخص می‌کنیم.

وی افزود: شاید والدینی برای تزریق به مرکز بهداشت محل سکونت مراجعه کرده باشند ولی آن روز، زمان تزریق نبوده که توسط همکاران راهنمایی می‌شوند تا در یک زمان به خصوصی فراخوان شوند، ان‌شاءالله طی روزهای آینده در خصوص این اطلاع‌رسانی و فراخوان بهتر عمل خواهیم کرد.

خاصی با بیان اینکه تأخیر در تزریق واکسن نوزادان چندان جایز نیست، ادامه داد: توصیه می‌شود واکسن‌ها بر حسب زمان مقرر تزریق شود چون همان موعد مقرر بیشتر زمانی برای سطح ایمنی کودک است، حال برحسب شرایط با چند روز تأخیر مشکلی ندارد ولی ملاک این نیست که زمان مقرر را در نظر نگیریم.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا