اخبار روز

کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی قطع می‌شود؟

کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی قطع می‌شود؟

پایگاه اینترنتی هیل نوشته است، هر ۱۰ سال دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات با حمایت کنگره آمریکا یک یادداشت تفاهم را بر سر کمک‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی امضا می‌کنند، اما در عین حال برای تقویت مالی صنایع نظامی آمریکا الزام می‌کنند همه پولی که صرف می‌شود، در آمریکا باقی بماند.

پایگاه هیل در این گزارش با اشاره به سوابق گذشته، تصریح می‌کند حتی خصومتی که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشت موجب نشد که واشنگتن تعهد به بزرگترین بسته کمک‌های نظامی دوجانبه تاریخ آمریکا به اسرائیل را کنار بگذارد.

یکی از پروژه‌هایی که آمریکا و اسرائیل در آن مشارکت و به یکدیگر کمک می‌کنند توسعه سامانه دفاع ضد موشک‌های مافوق صوت است. با این حال به نوشته پایگاه هیل، آینده کمک‌های خارجی آمریکا به اسرائیل به سبب چندین فاکتور، امری مسلم نیست. در حالی که تا پیش از این تصور می‌شد هر دولتی در آمریکا به صورت خودکار پشتیبانی‌های مالی برای اسرائیل را تمدید کند اما حالا به دلیل مجموعه‌ای از فاکتورها آینده دشواری پیش‌روی این پشتیبانی‌ها قرار گرفته است.

یادداشت تفاهم فعلی بر سر این کمک‌ها در سال ۲۰۲۸، دو سال قبل از توافق هسته‌ای برجام با ایران منقضی می‌شود.

این زمانبندی از یک جنبه دیگر مهم بوده و آن این است که مفاد توافق هسته‌ای برجام با ایران نیز قرار است در سال ۲۰۳۰ منقضی شود در حالی که دولت جو بایدن هنوز به این توافق که واشنگتن در سال ۲۰۱۹ ترک کرد، مجددا ملحق نشده است.

وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره اینکه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران “در دو ماه گذشته دست کم سه بار در مقر سازمان ملل در نیویورک با سفیر ایران ملاقات کرده” را رد نکرد؛ صحبتی که نشان‌ می‌دهد مذاکرات برای احیای برجام هنوز در جریان است.

به نوشته این پایگاه آمریکایی، کنگره آمریکا اخیرا چالش‌هایی را برای کمک‌های واشنگتن به رژیم صهیونیستی به وجود آورد.  توماس ماسی، نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا اخیرا به همراه ترقی‌خواهان ضد اسرائیل ضد بودجه برای گنبد آهنین را داد و گفت: موضع من در خصوص مخالفت با این کمک خارجی ممکن است از نظر برخی افراطی به نظر برسد، اما از نظر من افراطی این است که  کشورمان ورشکسته شود و نسل‌های آینده آمریکایی‌ها بدهکار شوند.

همچنین به نوشته پایگاه هیل، یک روند انزواطلبی فزاینده در بین جمهوری خواهان به راه افتاده و متعاقب آن تعداد هر چه بیشتری از جمهوری خواهان در برابر کمک های بیشتر به اوکراین مقاومت می کنند؛ اوکراینی که مانند اسرائیل، برای حضور سربازان آمریکایی درخواست نکرده، بلکه برای تسلیحات به منظور دفاع از خود درخواست کرده است. 

در همین حال، ظهور مترقی های دموکرات ضد اسرائیل هم چالش‌آفرینی برای هر گونه کمک مالی در آینده برای دولت اشغالگر اسرائیل را مسلم کرده است.

از طرف دیگر بسیاری از دموکرات‌های جریان اصلی هم نگرانند که حمایت عمومی آنها از “اسرائیل” آنها را در قبال چالش مترقی ها در انتخابات مقدماتی حزب آسیب‌پذیر کند.

بتی مک کالوم، یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۲۱ قانونی را معرفی کرد تا به موجب آن کمکهای واشنگتن به اسرائیل را مشروط کند. به نوشته پایگاه المیادین، این جزو چندین لایحه‌ای بود که با هدف محدود کردن رفتار اسرائیل با فلسطینیان مطرح شدند. با این حال، چند نماینده مترقی از جمله  گریس منگ و ریچی تورس، در همان سال اقدام در راستای جلوگیری از کمک های آمریکا به گنبد آهنین را محکوم کردند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی اخیراً گفت: این پنهانی نیست که آینده روابط آمریکا و اسرائیل به طور فزاینده‌ای به نسل‌های بعدی وابسته است و در اینجا که ما با چالش بزرگی روبرو هستیم.

به گزارش هیل، اسرائیل می‌تواند بدون دریافت کمک نظامی از آمریکا زنده بماند، اما این اتفاق بر اقتصاد اسرائیل فشار وارد می‌کند. و این اتفاق همچنین به آمادگی ها در ارتش آمریکا لطمه می‌زند چون این ارتش به نوآوری های اسرائیلی برای محافظت از نیروهای آمریکایی و ارائه مزایای تاکتیکی متکی است.

انتظار می رود که اسرائیل در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در حوزه توسعه موشک‌های رهگیر مافوق صوت  سرمایه گذاری کند. به نوشته پایگاه هیل، کسانی که استدلال می کنند کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی یک خیابان یک طرفه است، اغلب این واقعیت را نادیده می گیرند که فناوری های نظامی اسرائیل هم به امنیت ملی آمریکا سود می‌رسانند.

به طور کلی اما موضوع کمک های خارجی بین مردم آمریکا نامحبوب است. طبق اعلام موسسه بروکینگز، نظرسنجی‌ها به طور مداوم نشان می‌دهند آمریکایی ها معتقدند سطح کمک های خارجی آمریکا معادل ۲۵ درصد بودجه فدرال است. همچنین آنها در پاسخ به اینکه این درصد چقدر باید باشد گفتند که این رقم باید حدود ۱۰ درصد باشد.

به نوشته هیل، مقام های مسئول برنامه ریزی در بلند مدت در اسرائیل باید احتمال کاهش کمک های آمریکا در آینده را در نظر بگیرند. برخی بر این باورند که اگر کمک‌های مالی آمریکا به این رژیم خاتمه یابد، روابط آنها سالم‌تر، قوی‌تر و برابرتر خواهد شد و در نتیجه نفوذ واشنگتن بر سیاست اسرائیل کاهش می‌یابد. مقام های مسئول برنامه ریزی در بلند مدت در اسرائیل به شرق نگاه کرده و به دنبال برقراری روابط با هند، کره جنوبی، تایوان و ژاپن هستند تا بر چیزی بیش از حسن نیت آمریکا تکیه کنند.

اما اگر جمهوری‌خواهان انزواطلب و به لحاظ مالی محافظه‌کار همراه با دموکرات‌های ضداسرائیل قدرتشان در کنگره آمریکا بیشتر شود و به‌ویژه اگر که یکی از میان آنها رئیس‌جمهور آمریکا شود، ممکن است دیگر این کمکها گزینه‌ای برای اسرائیل نباشد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا