آذربایجان شرقی

کمیابی مسکن در بناب!/ کابوس خانه‌دار شدن؛ میراث شوم دولت روحانی برای مستاجران

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، این روزها خرید مسکن برای بسیاری از افراد جامعه در حد یک آرزو باقی مانده است زیرا با گرانی اقلام ضروری زندگی که هر روز شاهد رشد چند درصدی آن هستیم و نیز اوضاع بسیار بد اقتصادی که روز به روز هم با وجود ویروس کرونا از رونق می‌افتد، دیگر امیدی برای این امر باقی نمی‌گذارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای ضروری خانواده‌هاست که باید دولتمردان برای تأمین آن برنامه ویژه‌ای داشته باشند، با این حال روز به روز با قیمت‌های نجومی در اجاره بها و قیمت مسکن روبه‌رو هستیم.

شهرستان بناب از جمله شهرستان‌هایی است که بنا به دلایلی چون عدم ابلاغ طرح تفصیلی شهر، مهاجرپذیر بودن و خرید و فروش چندباره بین دلالان زمین و مسکن، قیمت زمین و میزان اجاره‌ بها در آن بسیار بالاست و قیمت اجاره‌ بها در شهر بناب آن قدر رشد فزاینده‌ای داشته است.

بسیاری از مردم با شرایط کنونی که بسیاری از مشاغل نابود شده و کاری وجود ندارد، برای پیدا کردن سرپناهی حداقلی برای خود و خانواده در دفاتر مشاورین املاک سرگردان هستند و صاحبان مسکن دیگر تمایلی به گرفتن مستأجران با فرزند بیشتر ندارند و نهایتاً خانواده دارای یک فرزند را قبول می‌کنند.

افزایش افسارگسیخته اجاره‌ بهای مسکن در شهرستان بناب همه را ناراضی کرده است بطوری که طی یک سال گذشته اجاره بها در این شهرستان افزایش قابل توجهی داشته و این افزایش اجاره بها شرایط را برای بسیاری از مردم که خانه و سرپناهی ندارند، سخت‌تر از گذشته کرده است و آنها دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن را در ورود دلالان و نبود نظارت می‌دانند و معتقدند که با این وضعیت اجاره مسکن و حتی خرید آن برای آنها به یک آرزوی محال و دست نیافتنی تبدیل شده است.

با این اوصاف، روند افزایشی قیمت مسکن رؤیای خانه‌دار شدن مستأجران را بی‌تعبیر گذاشته و گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از جمله کارگران و کارمندان با حقوق ثابت این روزها مطمئن هستند که اگر همه درآمدشان را پس‌انداز کنند، امکان صاحبخانه شدن‌شان چیزی در حد صفر است.

اما سوالی که مسوولان از پاسخ روشن و صریح آن طفره می‌روند این است که چرا مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا نشده است و چرا بر روند افزایش قیمت اجاره مسکن نظارتی نمی‌شود.

از وضعیت اجاره واحدهای مسکونی در گوشه و کنار شهر خبر می‌رسد که آشفتگی در این بازار به اوج خود رسیده  و قیمت‌های اعلامی برای اجاره بها هر روز در مقایسه با روز قبل افزایش می‌یابد و از طرفی دیگر بناب با کمبود مسکن برای اجاره هم روبه‌رو شده است.

بر این اساس می‌توان ردپای سودجویی برخی دلالان زمین و مسکن در قالب برخی بنگاه‌های معاملاتی و فعالان حوزه مسکن را در ایجاد قیمت‌های نجومی در بازار مسکن به وضوح دید. امری که همواره با غفلت نهادهای قانونگذار و نظارتی به مشکلی همیشگی برای شهروندان به‌ویژه زوج‌های جوان تبدیل شده است.

بر پایه این گزارش، در آخرین رصد بازار مسکن و اجاره آن در شهرستان بناب، بسیاری از مستأجران در پی افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن و کمبود خانه‌های اجاره‌ای در سطح شهر به اجبار به حاشیه‌های شهر کوچ کرده و سرپناهی حداقلی برای خانواده‌های خود تأمین کرده‌اند و برخی نیز هنوز به دنبال مسکن خالی اجاره‌ای می‌گردند.

طرح اقدام ملی مسکن اگرچه بسیاری از مردم را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد، اما آورده سنگین آن و روند کند پرداخت تسهیلات بانکی تعداد زیادی از متقاضیان را از خانه‌دار شدن منصرف کرد که این را هم باید به لیست اقدامات نیمه‌تمام و وعده‌های پوشالی دولت روحانی اضافه کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۴/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا