آذربایجان غربی

کمیته ساماندهی سیب در آذربایجان‌غربی ایجاد شود/ ضرورت تعیین تکلیف وضعیت سیب‌های صنعتی

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی محمدصادق معتمدیان ظهر امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات سیب استان، با اشاره به ایجاد کمیته ساماندهی سیب در استان اظهار داشت: با توجه به  نقش مهم این محصول در کسب درآمد برای باغداران استان،  بایستی کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در راستای هم‌اندیشی در ارتباط با سیب تولید شده در استان ایجاد شود.

وی توسعه صادرات سیب را یکی از سیاست‌های مهم دولت در استان دانست و خاطرنشان کرد: بایستی مشکلات احصا شده و پیشنهادات توسط کارشناسان با توجه به شرایط استان ارائه و به نتیجه برسد و همچنین توسعه صنایع بسته‌بندی و سورتینگ به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های استان مدنظر قرار گیرد.

وی بر استفاده از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران استانی، نهادهای انقلابی و هلدینگ‌های خصوصی تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا آذربایجان‌غربی به‌عنوان قطب نخست سیب در کشور نقش‌آفرینی کند ازاین‌ رو انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها برای رفع مشکلات باغ‌داران بسیج شوند.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش اختیارات استانداری برای انجام صادرات از طریق گمرکات را عنوان کرد و گفت: دست‌اندازهایی که توسط برخی از بخشنامه‌ها و مصوبات بر سر راه قرار دارد بایستی مرتفع شوند.

معتمدیان با تأکید بر خدمات‌دهی بانک‌ها در داخل استان به‌ویژه در بخش کشاورزی، بیان داشت: بانک‌ها مصارف و منابع خود را تهیه و اعلام کنند چرا که مصارف بایستی در داخل استان و بر اساس اولویت‌بندی صوت گیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به زیرساخت‌های استانی، آذربایجان‌غربی به‌عنوان هاب اقتصادی منطقه معرفی شود و این موضوع به نوبه خود می‌تواند سبب توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور شود.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی سیب از دهم آبان‌ماه انجام گرفته و بر اساس گزارش‌ها تمام سیب‌ها از باغ‌داران خریداری شده است و سیب‌هایی تلنبار شده در کنار جاده‌ها مربوط به واسطه‌ها و دلالان می‌باشد که به دنبال افزایش قیمت و سود خود هستند.

معتمدیان خواستار نقش‌آفرینی رسانه‌ها در انعکاس اخبار مثبت از سطح استان به‌ویژه بحث سیب شد و عنوان کرد: موضوع تلنبار سیب در کنار جاده‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر مربوط به آن در حالی صورت می‌گیرد که سرنوشت بیش‌از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب تعیین تکلیف شده است ازاین‌رو رو انتظار می‌رود مطالب و اخبار امیدبخش نیز به مردم منعکس شوند.

وی یادآور شد: ۹۲ درصد از سیب استان برای مصارف و صادرات است و تنها ۸ درصد تحت عنوان سیب صنعتی یا زیردرختی هستند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا