چهارمحال و بختیاری

کمیسیون کشاورزی به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کند/ آنچه در خصوص این کمیسیون و ظرفیت‌های آن باید بدانید

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری در مهرماه سال جاری میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بود؛ اکنون کمتر از یک ماه نگذشته که قریب به ۲۰ نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به چهارمحال و بختیاری سفر خواهند کرد؛ به همین بهانه مختصری به معرفی کمیسیون کشاورزی، اعضا و اختیارات آن و همچنین ظرفیت‌های کشاورزی این استان می‌پردازیم.

ابتدا مختصری در باب معرفی کمیسیون کشاورزی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یکی از کمیسیون‌های چهل و هشت گانه مجلس شورای اسلامی است که از ۲۲ عضو از بین نمایندگان تشکیل شده است.

محمدجواد عسگری نماینده استان فارس ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد و پرویز اوسطی و علیرضا عباسی نمایندگان کردستان و البرز نواب اول و دوم رئیس این کمیسیون هستند.

نمایندگان این کمیسیون عمدتا از استان‌هایی هستند که مسئله کشاورزی در آن استان‌ها پر رنگ است، استان‌های مانند چهارمحال و بختیاری، گلستان، همدان، خوزستان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی و… از جمله استان‌هایی هستند که در این کمیسیون نماینده دارند.

وظایف و حدود اختیارات کمیسیون کشاورزی چیست؟

بر اساس آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده این کمیسیون وظیفه نظارت و تقنین در موضوعات متنوعی مانند کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی را بر عهده دارد.

سفر استانی کمیسیون کشاورزی چه توجیهی دارد؟

بر اساس قانون، کمیسیون‌های تخصصی مجلس وظایفی بر عهده دارند که بخشی از این وظایف در گرو بازدیدها و نظارت‌های میدانی است تا بتوانند اطلاعات واقعی و بدون واسطه را به دست آورند تا در تصمیم‌گیری‌ها حول وظایف محوله با اشراف دقیق‌تری عمل کنند.

قطعا بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی، رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص، کسب اطلاع از وضعیت اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرا، تهیه گزارشات سالانه از وضعیت حوزه تخصصی و مواردی از این دست بدون بازدیدهای میدانی و سرکشی‌های حضوری و صرفا با اتکا به خواندن چند گزارش در جلسات کمیسیون به تصمیمات درست و دقیق منجر نخواهد شد.

بدون شک خکسالی‌های اخیر، اشکالات جدی به سیستم کشاورزی کشور به خصوص کاشت محصولات آب‌بر و کم‌بازده در مناطق کم آب، تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست، پروژه‌های انتقال آب، لزوم توجه به تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها از جمله مواردی هستند که ایجاب می‌کنند تصمیم‌گیران این حوزه به صورت میدانی اطلاعاتی را کسب کنند.

چرا چهارمحال و بختیاری؟

اولاً در استان ۲۵۰ هزار هکتار از سطح وسعت استان را اراضی کشاورزی، ۳۴۲ هزار هکتار وسعت استان جنگل و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می‌دهد.

دوماً‌ از لحاظ منابع آبی؛ شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در بیشترین ماه‌های بارشی سال، جزو پربارش‌ترین نقاط کشور است و همین شهرستان سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده‌رود محسوب می‌شود.

سوماً لزوم تغییر الگوی کشت؛ خشکسالی‌های اخیر، طرح‌های انتقال آب متعدد از این استان و نبود صنعت قوی و نداشتن شغل جایگزین برای دامداران و کشاورزان این استان باعث شده تا گلخانه‌ها و دامداری‌های مکانیزه و صنایع تبدیلی‌ آن‌ها در این توسعه یابند و این مستلزم زیرساخت‌های قانونی و ساختاری است که باید در مجلس رقم بخورد.

برنامه کمیسیون کشاورزی در چهارمحال و بختیاری چیست؟

برنامه‌های این کمیسیون از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و تا عصر جمعه ادامه دارد؛ روز پنج شنبه نمایندگان در قالب چهار گروه به شهرستان‌های سطح استان سفر می‌کنند و ضمن بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی، دامداری، شیلات و … چند طرح مرتبط با این کمیسیون را  افتتاح یا کلنگ‌زنی خواهند کرد.

روز جمعه هم در یک جلسه نهایی در جمع مدیران اداری استان از جمله استاندار و امام جمعه شهرکرد در خصوص مصوبات نهایی تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/۳۳۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا