Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
کنترل اپیدمی کرونا فقط با واکسیناسیون ساده انگاری است - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

کنترل اپیدمی کرونا فقط با واکسیناسیون ساده انگاری است

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش برگزیده های ایران از شبکه بیماری‌های ویروسی ایران، دکتر مجتبی صحت در دومین همایش بین المللی مجازی “کووید ۱۹ از پیدایش تاکنون” افزود: مردم با زدن واکسن نباید ساده انگاری را در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: توجه به توصیه های سازمان های جهانی و دانش فنی داخلی برای مدیریت هماهنگ و یکپارچه و مبتنی بر شواهد علمی یک ضرورت است و لازم است در مدیریت اپیدمی کرونا به صورت جدی بازنگری صورت گیرد.

صحت، توجه به مردم را مهمترین راه حل برون رفت از شرایط موجود اعلام کرد و گفت: با شفاف سازی و حمایت طلبی می توان راه را برای حضور تمام آحاد مردم در برنامه های کنترل و پیشگیری باز کرد.

وی تصریح کرد: الگوی موفق کنترل اپیدمی در سایه هماهنگی و همکاری متخصصین اپیدمیولوژی با بالینی و علوم پایه اتفاق خواهد تا با آموزش مردم، مدیران و سایر سطوح سلامت تصمیم سازی، سیاستگذاری مبتنی بر شواهد تحقق یابد.

صحت بیان کرد: مقایسه تغییرات اپیدمی در ایران با سایر کشورهای جهان نشان می دهد علی رغم تلاش های زیاد انجام شده، چندان موفق عمل نکرده ایم و بسیاری از محدودیت های اعمال شده نتوانسته تغییرات قابل توجهی در روند پیشرونده اپیدمی ایجاد کند.

دکتر رضا چمن، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش با برشمردن اصول و مبانی علمی مدیریت اپیدمی، به چالش های مدیریت اپیدمی کرونا در طول دو سال گذشته در ایران پرداخت.

وی، کم توجهی به مبانی علمی و شواهد تحقیقاتی را به عنوان مهمترین چالش بیان کرد و برلزوم استفاده از تجارب، شواهد و درس آموخته های ملی و بین المللی برای مدیریت و کنترل بهتر موج های احتمالی بعدی این اپیدمی و سایر اپیدمی های مشابه تاکید کرد.

دکتر کیومرث ناصری دانشیار اپیدمیولوژی سابق دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنران دیگر این همایش گفت: در طول همه گیری کووید-۱۹، تجزیه و تحلیل مرگ افزوده در سطح جهانی به عنوان معیاری بیانگر تأثیر این بیماری بوده و استفاده از داده‌ های موجود یکی از ضرورت‌ های برنامه ریزی مناسب و کارآمد برای مبارزه با این بیماری است. 

وی افزود: انتشار نیافتن داده‌ها چه به دلیل خست و انحصار طلبی و چه به دلیل غیر منطقی و ادعای امنیتی بودن داده‌های بیماری هیچ نتیجه‌ای غیر از بدتر شدن اوضاع، افزایش تصمیم‌های غیر منطقی و بی بنیاد علمی و در نتیجه بدتر شدن اوضاع و افزایش بیماران و مرگ ندارد.

ناصری ادامه داد: این عمل درست مانند دیدار از پیل در اطاق تاریک و بدون چراغ است که مولوی آن را به بهترین شکل بیان کرده که “در کف هر کس اگر شمعی بدی، اختلاف از گفتشان بیرون شدی”

وی اظهار امیدواری کرد که با داده‌های دقیق‌تر، تحلیل بیشتری از اثرات کووید-۱۹ بر الگوهای مرگ‌ومیر در ایران انجام شود.

دکتر فرشاد پورملک، دانشیار اپیدمیولوژی دانشگاه برتیش کلمبیا در سخنرانی خود عنوان کرد: مدیریت همه گیری بدون استفاده صحیح از اصول علم همه گیر شناسی و نتایج مدل های معتبر همه گیری، مانند راندن یک وسیله نقلیه پر از مسافر در یک جاده کوهستانی خطرناک در شب و با چراغ خاموش است.

وی ادامه داد: هر قدر گزارش های رسمی تعداد موارد بیماری کووید- ۱۹ و مرگ های ناشی از آن توسط وزارت بهداشت، ‌ کامل تر و به واقعیت نزدیک تر باشند، نتایج مدل های تدوین شده بر اساس این گزارش ها می توانند در پیشگیری از قسمت زیادی از موارد بیماری و مرگ ها قابل استفاده تر باشند.

پانل پنجم  این همایش به بحران های امنیتی و سلامت زیستی کووید-۱۹ و راه حل های مقابل  با آنها اختصاص داشت که اندیشمندان نظرات و یافته های علمی را ارایه کردند.

دکتر علی اکبر محمدی رییس اسبق انستیتو رازی و  بنیان گذار و رئیس مشاورین بین المللی امنیت سلامت نیز در این همایش در خصوص دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت در زمینه ایمنی و امنیت زیستی کووید-۱۹ در زمینه تحقیقات واکسن و دارویی که لازم است در آزمایشگاه های اختصاص یافته به انجام برسد توضیحاتی داد.

وی اظهار داشت: پاندمی کووید -۱۹ نشان داد که عوامل میکروبی ویروسی و باکتریایی هیچ مرزی را به رسمیت نمی شناسند و به راحتی از نقطه به نقطه دیگر در جهان حرکت می کنند و از نوع بشر و یا حیوانات قربانی می گیرند.

محمدی افزود: سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان بین المللی تخصصی دستورالعمل هایی را با مشارکت کشورهای عضو تهیه و برای اجرا در اختیار این کشور می گذارد.

وی افزود: این پاندمی به بشریت ثابت کرد که نگاه به این مقوله نباید بیماری محور باشد؛ بلکه باید به عنوان تهدیدات زیستی مد نظر قرار گیرند؛ زیرا یک تهدید زیستی دارای خصوصیاتی است از جمله اینکه مرزی نمی شناسد، همیشگی است، معمولاً منشأ چندگانه دارند، نیازمند همکاری های چند جانبه و چند رشته است. لذا باید از آموخته های این دو سال استفاده شود تا برای پاندمی های بعدی که متصور نیز می باشند، خود را آماده کنیم.

دکتر محمد کریمی نیا معاون قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیر عامل کشور سخنران دیگر این همایش بود که تحلیلی بر پاندمی کووید-۱۹ از منظر پدافند غیر عامل را ارائه کرد.

وی اظهار داشت: دو سال است جامعه جهانی درگیر پاندمی (همه گیری جهانی) کووید-۱۹ است و بازمهندسی در حوزه دیده بانی زیستی و شبکه آزمایشگاهی، توجه به همگرایی علوم نظیر سایبری، هوش مصنوعی و هوشمندسازی در کنار ژنتیک و علوم دیگر زیستی که هم فرصت ها و هم تهدیدات جدیدی را فراهم خواهند کرد، لازم است.

ضرورت طراحی و ساخت آزمایشگاه سطح سه  

دکتر سید مسعود حسینی، استاد دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این همایش در مورد پیاده سازی سطح بندی ایمنی زیستی در آزمایشگاه های کرونا ویروس در سطوح پزشکی و دامپزشکی اظهاراتی ارایه کرد. 

وی گفت: در صورت طراحی و ساخت دقیق آزمایشگاه سطح سه که امکان بررسی و پژوهش دارویی و واکسن را بر علیه میکروب های خطرناک فراهم می آورد تضمینی بر جلوگیری از آلودگی ناشی از کار کردن با نمونه های بیماران است و احتمال بروز عفونت ناشی از کار به صفر می رسد.

حسینی ادامه داد: همچنین فرار ویروس از آزمایشگاه به صفر خواهد رسید و لذا چرخه انتقال ویروس به محیط زیست و حیوانات وحشی از آزمایشگاه قطع می شود و بروز سویه های جدید و بروز میزبان های جدید منتفی می شود.

دومین همایش بین المللی مجازی “کووید- ۱۹ از پیدایش تا کنون” با شرکت بیش از ۴۰ استاد دانشگاه از ایران و سایر کشورهای دنیا و هشت انجمن و موسسه کشوری و بین المللی با همت شبکه تحقیقات بیماریهای ویروسی برگزار شد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا