البرز

کنسرسیوم‌های صادراتی ایران راه‌اندازی می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران از کرج، محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، در نشستی که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: برگزاری این نشست برای فعالان بخش خصوصی اهمیت زیادی داشت، به دلیل اینکه فرصتی برای طرح خواسته ها و مطالباتشان بود.

وی در رابطه با یک دغدغه مهم فعالان بخش خصوصی در مورد جایگاه‌های اتاق های بازرگانی، تعاون و کمیسیون کشاورزی در اعلام دیدگاه برای تصمیمات مهم کشوری به ویژه مباحث اقتصادی بیان کرد: این مجموعه‌ها دارای وزن تخصصی و حرفه ای بوده و بسیار همراه نظام هستند، اما متاسفانه فقط نقش مشورتی دارند و در تصمیم گیری‌ها می‌بینیم که جایگاه اتاق تعاون و همچنین کمیسیون های تخصصی فعال در اتاق‌های بازرگانی جدی گرفته نمی‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران، اظهار کرد: در این دوره از فعالیت کمیسیون به دنبال اثربخشی بیشتر و تعریف و اجرای فعالیت‌های جدید هستیم، تقاضای ما این است که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و اعضا کمیسیون به عنوان عضو دائمی و همیشگی به طور ثابت در چنین نشست‌هایی با حضور فعالان بخش خصوصی مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: به یقین با عملیاتی شدن آزادسازی نرخ ارز، انتظار می‌رود که دیگر شاهد قیمت گذاری دستوری کالاها و محصولات تولیدی حاصل از آن نباشیم، زیرا وقتی پایه معاملات تجاری بر مبنای ارز نیمایی باشد، نرخ گذاری کالاها نیز باید تنها بر مبنای عرضه و تقاضا یا قیمت گذاری توافقی انجام شود.

امینی گفت: از دیگر دغدغه‌های فعالان اقتصادی این است که در حال حاضر علیرغم قیمت گذاری دستوری، قیمت های مصوب بازار با نرخ‌های دستوری اعلامی تفاوت دارد، به عنوان نمونه ذرت به نرخ ۱۹۰۰ تومان باید عرضه شود ولی در بازار به قیمت متغیر و بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شود.

وی در تشریح توضیحاتی مرتبط به صدور پروفرما در بخش صادرات، گفت: وقتی پروفرما صادر می‌کنیم و این پروفرما تایید می‌شود، در حقیقت تعهد فروش صادراتی ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در ادامه با اشاره به رخداد مهمی که به تازگی در حوزه مرتبط با کشاورزی و صنایع وابسته آن انجام شده است، یادآور شد: برای تبدیل ایران به هاب agree feed منطقه، پیشنهادات لازم را به مقر اتاق بازرگانی بین المللی در فرانسه ارائه کرده‌ایم که به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد، این اقدام مهم یک دستاورد اثر گذار انجام شده طی دو ماه فعالیت اخیر کمیسیون کشاورزی اتاق ایران است که کمک شایانی در راستای توسعه تجارت و تقویت صادرات کشورمان خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: یک صادرکننده بیش از هر چیزی به بازارسازی و بازاریابی نیاز دارد، توسعه زیرساخت های صادراتی با اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تولید، بهبود بخش های لجستیک و حمل و نقل و یا راه اندازی کنسرسیوم‌های بزرگ صادراتی محقق می شود.

امینی گفت: خبر خوب دیگر ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ در بازار صادراتی و بازارسازی خارجی است که در قالب فروشگاه‌های زنجیره ای تولید در کشورهای هدف اجرایی می‌شود و به صورت یک شبکه توزیع قوی عمل می‌کند، از مزیت‌های کنسرسیوم صادراتی برای بنگاه‌های عضو می‌توان به کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، توزیع درست و مناسب کالاهای صادراتی کشورمان اشاره کرد.

وی ادامه داد: یک رخداد مهم دیگر این است که بر اساس گزارشات موجود، مقادیر زیادی از نهاده‌ها و کالاهای اساسی وارداتی در سیلوهای بنادر ذخیره شده است، حال این پرسش مطرح می‌شود که پدافند غیرعامل در این رابطه چه عملکردی داشته است؟

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران، توضیح داد: تعداد زیادی از مراکز ذخیره سازی مدرن در نزدیکی و مرکز پایتخت وجود دارد که سیستم ذخیره سازی آنها نیز مکانیزه و مدرن است، اما از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده که نشان می دهد دولت و مجلس مانند بخش خصوصی موافق و مصمم به اجرای این تصمیم هستند، گفت: با توجه به جلسه ای که چندی قبل با فعالان اقتصادی برگزار شد و از طرفی برگزاری این نشست، بیشتر تلاشگران جبهه اقتصادی موافق حذف ارز دولتی هستند.

امینی به عنوان فعال اقتصادی و نماینده تلاشگران حوزه کشاورزی در بخش خصوصی در مورد انتظارات از دولت و مجلس در پروسه حذف ارز دولتی و حصول نتایج مثبت از این اقدام، گفت: فعالان بخش خصوصی دغدغه مند هستند که برای اجرای این تصمیم به درستی برنامه ریزی شود و دولتمردان به تمامی جوانب اجرای آن توجه داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران افزود: مقرر شد که هر ۱۵ روز یکبار، کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در محل مجلس یا اتاق بازرگانی نشستی با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشته باشد تا در قالب این جلسات بحث های مشورتی و مواردی که دغدغه فعالان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی است به شور و گفتگو گذاشته شود.

امینی در ادامه در تشریح یک راهکار عملیاتی برای رفع دغدغه مهم فعالان اقتصادی در زمینه رفع موانع صادراتی، گفت: بایستی در مواقع خاص و ضروری به جای اینکه به فکر ایجاد ممنوعیت صادرات باشیم از جمله مواجه با کمبود برخی کالاها یا مواد اولیه مایحتاج تولید و یا تنظیم بازار داخلی، یکسری عوارض صادراتی وضع شود، به نظر می‌رسد که این راهکارها موثر، سازنده و منطقی باشد.

انتهای پیام/ج/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا