اخبار روز

کنعانی: کشورهای منطقه قادر به تأمین امنیت خودشان هستند/ برگزاری نشستی تحت عنوان ایران و بریکس در تهران

کنعانی: کشورهای منطقه قادر به تأمین امنیت خودشان هستند/ برگزاری نشستی تحت عنوان ایران و بریکس در تهران

– اخبار بین الملل –

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری برگزیده های ایران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره سالروز شهادت دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان و روز خبرنگار گفت: فردا یادآور شهادت ۸ دیپلمات ایرانی در شهر مزارشریف است، یاد و خاطره این شهدای گرانقدر را گرامی می‌دارم. روز خبرنگار اهمیت نقش شما خبرنگاران را در خبررسانی می‌رساند. خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند و می‌توانند آورنده اطلاعات درست و قابل اتّکا برای افکار عمومی باشند، امیدوارم تلاش‌های ارزنده شما همواره مانا و اثرگذار باشد، بنده به‌سهم خودم فرارسیدن روز خبرنگار را به جمع خبرنگاران و فعالان رسانه کشورمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

.

موضوع مطالبات ایران از ژاپن در گفتگوهای دوجانبه در دستورکار قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه و همچنین پول‌های بلوکه ایران در این کشور گفت: دیدار با وزیر خارجه و بهداشت و رفاه در اولین ساعات کاری امروز در آنجا انجام شد. ما موضوعات مختلفی را با ژاپن برای تبادل نظر داریم، در چارچوب روابط تاریخی موضوعات زیادی برای گفتگو وجود دارد. در چارچوب نگاه دولت به گسترش روابط با آسیا، ژاپن در اولویت برنامه دولت برای گسترش روابط قرار دارد، ما موضوعات دوجانبه و بین‌المللی برای رایزنی زیادی با یکدیگر داریم. موضوع مطالبات ایران از ژاپن هم در گفتگوهای دوجانبه در دستورکار قرار دارد، موضوع مطالبات ایران از دیگر کشورها هم از موضوعات مهم در دست پیگیری است، در ارتباط با ژاپن در سطوح مختلف گفتگو شده است، در دیدار سال گذشته دکتر رئیسی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک هم این موضوع مورد تبادل نظر قرار گرفت، دولت ژاپن هم همواره اعلام کرده است که نسبت به پرداخت دیون ایران تلاش خواهد کرد، در سفر جاری آقای امیرعبداللهیان هم در این زمینه تبادل نظر خواهیم داشت.

برگزاری نشستی تحت عنوان ایران و بریکس در تهران

وی در خصوص سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران گفت: در سطوح مختلف آمدورفت‌های دیپلماتیک میان ایران و فدراسیون روسیه برقرار است. لازم است اشاره کنم فردا سه‌شنبه ما نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه شاهدیم. در خردادماه سال جاری وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه گروه بریکس پلاس شرکت و گفتگو کردند.

.

موضوع عضویت ایران در بریکس مورد تبادل نظر قرار گرفت و در همان سفر آقای وزیر اعلام کردند “به‌زودی کنفرانسی را در تهران برای بررسی ظرفیت‌های همکاری ایران و بریکس داشته باشیم.”، فردا کنفرانسی تحت عنوان ایران و بریکس، چشم‌انداز برای همکاری برگزار خواهد شد، در یکی از این پنل‌ها هم مقامات ارشد بریکس حضور پیدا خواهند کرد، معاون وزیر خارجه روسیه هم به همین منظور در تهران حضور دارند، با توجه به روابط خوب ایران و روسیه و نقش مهمی که روسیه در توافق برجام و مذاکرات دارد زمینه و فرصتی است که گفتگوهای دوجانبه هم صورت گیرد، ایران در چارچوب مسیر دیپلماسی از فرصت‌های دیپلماتیک برای گفتگو استفاده خواهد کرد.

تبادل زندانیان را بر اساس موضوع انسانی مورد توجه داریم

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان و سفر باقری به عمان گفت: سفر آقای باقری به‌منظور گفتگوهای دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است. ما موضوعات مهمی را با نقش‌آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات نیازمند مشورت است، در همین چارچوب سفرهای متقابل انجام می‌شود، مقامات عمانی هم در این زمینه نقش خوبی دارند، سفر آقای باقری در همان چارچوب پویایی دیپلماتیک میان دو کشور انجام شده است، در مورد تبادل زندانیان هم همان‌طور که اشاره شد ما این موضوع را بر اساس موضوع انسانی مورد توجه داریم.

حضور آمریکا هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده است

وی درباره توسعه حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: این موضوعی است که در رسانه‌ها مطرح است، ما معتقدیم که تأمین امنیت آبراه‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های هم ایران و هم موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی خلیج فارس انجام شود، این کشورها این ظرفیت را دارند که بدون مداخلات خارجی به تأمین امنیت مشترک اقدام کنند. ما بارها تأکید کردیم که دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای یک شعار دروغین با هدف تأمین منافع خودخواهانه آمریکا صورت می‌گیرد، حضور آمریکا هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده است و منافع آنها اقتضا کرده است که به ناامنی دامن زنند. ما معتقدیم که کشورهای منطقه قادر به تأمین امنیت خودشان هستند، هیچ ضرورتی هم به حضور نیروهای بیگانه وجود ندارد.

تدابیر اندیشیده‌شده در خصوص پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تدابیر اندیشیده‌شده در خصوص پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس گفت: زودهنگام به استقبال انتخابات رفتید و امیدواریم که این مقدمات توسط ستاد انتخابات کشور منجر به ایجاد رونق و مشارکت عمومی برای برگزاری انتخابات پرشور منجر شود و دستگاه دیپلماسی بر اساس وظایف تعریف‌شده وظایف خودش را انجام خواهد داد.

واکنش سخنگو به ادعای عربستان درباره میدان گازی آرش

وی درباره ادعای عربستان درباره میدان گازی آرش گفت: ما موضوع را یک موضوع حقوقی و فنی می‌دانیم و هم بر حقوق ملت ایران تأکید کردیم و اعلام کردیم در چارچوب گفتگوها آمادگی گفتگو با طرف کویتی را داریم. ایران علاقه‌مند است در چارچوب تخصصی و فتی این موضوع را دنبال کند.

اوکراین نباید به یک موضوع تهدیدکننده برای امنیت بین‌المللی تبدیل شود

کنعانی در خصوص احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ اوکراین گفت: آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که موضوع اوکراین نباید به یک موضوع تهدیدکننده برای امنیت بین‌المللی تبدیل شود، جنگ‌ها زمینه بحران‌آفرینی دارند و با همین نگاه ایران از ابتدا بر راهکار سیاسی به‌عنوان بهترین راه تأکید کرده است، در عالی‌ترین سطوح تلاش‌های توأم با حسن‌نیت خود را برای کمک به شکل‌گیری یک روند سیاسی انجام داده‌ایم، کشورهایی که به تسلیح یک طرف جنگ مبادرت می‌ورزند باید به اهمیت این موضوع توجه کنند.

نتایج سفر امیرعبداللهیان به پاکستان

وی درباره زمان سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان یک سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و در زمان مناسبی هم صورت گرفت. از اهداف سفر پیگیری توافقات انجام‌شده بین رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان در حاشیه افتتاح بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق در این منطقه بود، در دیدارهایی که انجام شده بود توافقات خوبی هم صورت گرفته بود، این سفر فرصتی بود که نحوه اجرای توافقات مورد تبادل نظر قرار گیرد. نتایج خیلی خوب و امیدبخشی هم در سفر آقای امیرعبداللهیان شکل گرفت. توافق بر سر توسعه و رفع موانع مرزی در هفته‌های آینده، توافق در خصوص شروع‌به‌کار گذرگاه جدید برای توسعه بندر چابهار، توافق بر سر تردد کامیون‌های باری دو کشور، گفتگو در خصوص وضعیت خط لوله گاز موسوم به ای‌پی و نحوه فعال کردن این پروژه و توافق راهبردی پنج‌ساله و بررسی سازوکار اجرایی تهاتر با سه کشور روسیه، افغانستان و ایران و موضوعات تبادل زندانیان موضوعات متنوعی بود که در این سفر مورد گفتگو قرار گرفت. اظهار نظر وزیر خارجه پاکستان هم نشان‌دهنده این است که دو طرف از نتیجه این سفر راضی بودند، در ارتباط با سفر رئیس جمهور هنوز زمانی تعیین نشده است.

اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی

کنعانی درباره افزایش مبادلات با تاجیکستان و اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: نتیجه سیاست همسایه‌محور و نگاه به آسیا و عضویت در اتحادیه‌های چندجانبه نتایجش ثمردهی افزایش همکاری‌های تجاری و تبادل تجاری با کشورهای مختلف بود. آمارها و ارقام مختلفی توسط معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه مطرح شده است، روندی رو به پیشرفت و امیدبخش است و ما اطمینان داریم با شتاب بیشتری این روند به پیش خواهد رفت.

.

انگلیس نمی‌تواند در جایگاهی قرار گیرد که به سپاه پاسداران اتهام بزند

وی در خصوص اهداف انگلیس برای تلاش در قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در آسیا ایفا کرده و نقشی که در حمایت از گروه‌های تروریستی داشته است، نمی‌تواند در جایگاهی قرار گیرد که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتهام بزند. نقش سپاه در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش یک نقش تعیین‌کننده است، دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه در کمک به صلح و امنیت در منطقه را نادیده بگیرد، این یک اتهام کاملاً بی‌ریشه است و از طرف هیچ کشوری نخواهیم پذیرفت، سپاه نهاد برآمده از ملت ایران است، نقش سپاه در خدمت به ملت‌های منطقه یک نقش ماندگار است و کسی نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد.

تاریخ دقیقی برای بازگشایی سفارت عربستان نمی‌توان ارائه کرد

کنعانی درباره روابط با مصر اظهار کرد: در ارتباط با قاره آفریقا حرف جدیدی را برای گفتن ندارم، ایران در گسترش روابط با کشورهای منطقه و اسلامی هیچ محدودیتی ندارد.

وی درباره روابط با عربستان گفت: تحولات رو به جلوست و در روند توافقات پیش رفتیم. برای بازگشایی سفارت عربستان تاریخ دقیقی را نمی‌توانم ارائه کنم. ما از روند جاری در اجرای توافقات دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌ها نگرانی خاصی نداریم و در چارچوب دیپلماتیک در حال پیشرفت است.

موضوعات مختلفی را با افغانستان برای گفتگو داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر یک هیئت یازده‌نفره به افغانستان گفت: به‌عنوان دو کشور همسایه آمدورفت‌ها برقرار است، معمولاً هم رسانه‌ای نمی‌شوند، موضوعات مختلفی را با افغانستان برای گفتگو داریم.

معطل برجام نخواهیم ماند

وی درباره اخبار منتشره در مورد برجام گفت: ایران یک سیاست راهبردی در ارتباط با موضوع لغو تحریم‌ها دارد، این موضوع و موضوع بی‌اثر کردن تحریم‌ها مورد تأکید رهبر معظم انفلاب است، ما این مسیر را به‌موازات ادامه خواهیم داد، ما معطل برجام نخواهیم ماند و در عین حال مسیر مذاکره را ترک نکرده‌ایم، ما مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌ها را ادامه خواهیم داد. این‌که مذاکرات به بن‌بست رسیده است، مسیر دیپلماسی می‌تواند همواره امیدوارکننده باشد، ایران در این مسیر مسائل مرتبط با برجام را دنبال خواهد کرد.

سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه فراخوانده شد

کنعانی در خصوص هتک حرمت مجدد به قرآن کریم گفت: امروز صبح سفیر دانمارک در تهران در اعتراض به تکرار هتک حرمت به قرآن توسط مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید ایران به ادامه این روند به سفیر ابلاغ شد و باید انتظار ایران را مبنی بر برخورد مسئولانه دولت دانمارک به مقامات کشورش منتقل کند. سفیر دانمارک فعالیت کشورش را به مقامات ایران رساند، ما این تلاش‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم، لازم است تأکید کنم که برای ما ملاک آن چیزی است که در حوزه عمل صورت می‌گیرد، اهانت به قرآن را یک پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم، نکته تأسف‌بار این است که این اهانت‌ها با مجوز انجام می‌شود و نشان می‌دهد مسئولیت دولت‌ها غیر قابل انکار و چشم‌پوشی است.

ایران تلاش‌های خودش را در این خصوص ادامه خواهد داد. از زمانی که اولین رخداد را در سوئد شاهد بودیم ما مجموعه اقدامات را در سطوح مختلف انجام دادیم، سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف اقداماتی را انجام دادند. در اولین اهانتی که صورت گرفت وزیر امور خارجه در گفتگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست نشست فوری را مطرح کردند، در آن زمان نگاه سازمان همکاری این بود که در سطح اعضای اصلی این نشست برگزار شود و این نشست برگزار شد.

وی ادامه داد: در دو سند نهایی جنبش عدم‌تعهد نیز این موضوع درج شد، همچنین در نشستی که وزارت امور خارجه پیگیری کرد، نشست برخط وزرای خارجه کنفرانس اسلامی برگزار شد. پیشنهادات ایران در بیانیه پایانی مندرج شد. برای سفرای کشورهای اسلامی در سازمان ملل شرح وظایف و مسئولیت‌هایی تعریف شد. وزیر امور خارجه ما گفتگوهای تلفنی متعددی را داشتند. در حوزه دستگاه دیپلماسی در مرکز، ما حداقل ۱۵ مورد اقدام دیپلماتیک اعم از احضار سفرای سوئد و دانمارک را داشتیم. ما در سطوح مختلف اقدامات مختلفی را انجام دادیم، در مجموع ایران در این زمینه از هیچ‌گونه تلاشی که منجر به بازدارندگی شود دریغ نکرده و نخواهد کرد، اقدام علیه قرآن کریم اهانت به همه موحدان عالم است و یک مسئولیت بین‌المللی است که اقدامات جمعی خودشان را پیگیری کنند.

مطالبات ایران از بحرین پیگیری خواهد شد

وی درباره مطالبات ایران از کشور بحرین گفت: با توجه به سوابق همکاری‌های دو کشور تا جایی که اطلاع دارم ما مباحث مالی هم با یکدیگر داریم که پیگیری خواهد شد.

شکایت ایران از کانادا

کنعانی درباره تلاش کانادا برای مالکیت اموال ایران گفت: مسائل مرتبط با موضوعات حقوقی ایران، اموال و دارایی‌های ایران یک ویژگی حقوقی خاصی دارد و ما در حال پیگیری هستیم. روندهای حقوقی زمان‌بر هستند. در ارتباط با اموال و دارایی و املاک ایران در کانادا، با توجه به اقدامات غیرقانونی کانادا در این زمینه اقدام لازم را انجام داده‌ایم. اخیراً هم ما به‌منظور صیانت از منافع ملی در دیوان دادگستری بین‌المللی از کانادا شکایت کردیم و روند را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی درباره اعزام سفرا گفت: در ارتباط با سفرا یک روند جاری است و تعدادی در کشورهای هدف مستقر شدند.

موضوع کم‌شدن آب خزر را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تدابیر برای حل مسئله آب و کم شدن آب دریای خزر گفت: در چارچوب کنوانسیون تهران این موضوع پیگیری خواهد شد.

آمریکا به‌دنبال لطمه‌زدن به روابط ایران و عراق است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رایزنی‌ها با نماینده سازمان ملل در امور عراق گفت: موضوع همکاری ما با نمایندگی سازمان ملل در موضوع عراق مورد جدیدی نیست، ما همواره گفتگوهایی را با نماینده ویژه دبیرکل در سازمان ملل داشتیم و وی سفرهایی را به تهران انجام می‌دادند، این ناظر بر اراده ایران برای تداوم همکاری‌های سازنده و کمک به صلح و ثبات در کشور عراق است، موضوع مبارزه با تروریسم و نقش ایران در مبارزه با تروریسم موضوعاتی است که در گفتگوهای دوجانبه داریم.

وی درباره پرداخت طلب ایران از عراق گفت: بخشی از مطالبات مالی ایران به‌دستور نخست وزیر تأمین مالی شده و به کشور ثالثی منتقل شده است، طبیعتاً در این زمینه ما منتظر اقدامات دولت عراق خواهیم بود، گفتگوها و رایزنی‌ها ادامه دارد و ایران برای دستیابی به منابع مالی خودش از تلاش‌های لازم دریغ نخواهد کرد و گفتگوهای خوبی با دولت عراق ادامه دارد و این مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا است و به‌دنبال لطمه زدن به روابط دو کشور است، در این زمینه دولت عراق هم این اهتمام را نشان داده است که تلاش کند مطالبات ایران به بهترین روش انجام شود.

مذاکرات ایران و اوکراین در ورشو

کنعانی در خصوص مذاکرات ایران و اوکراین در ورشو گفت: در پاسخ به اتهامات اوکراین ایران درخواست کرد که گفتگوهای تخصصی انجام شود و اشاره شد در یک مرحله در ورشو برگزار شود و هیئت ایرانی عزیمت کردند اما هیئت اوکراینی حضور نداشتند.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا