اخبار روز

کپک های بدبو دلیل جنجالی برملا شدن راز میلیارد دلاری ولادمیر پوتین !

کپک های بدبو دلیل جنجالی برملا شدن راز میلیارد دلاری ولادمیر پوتین !


دریافت ۱۲ MB

داستان کاخ اسرارآمیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که مدت‌ها پیش، الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، ویدیویی از آن را منتشر کرد و آن ویدیو به شدت وایرال شد، جنجال‌های زیادی را به همراه داشت ؛ یک کاخ مملو از هدایای لوکس و مجلل که دوستان ثروتمند پوتین به او هدیه داده‌اند؛ اما گزارش‌های تلویزیون روسیه از این کاخ، تصویری کاملا متفاوت را به نمایش درآورده.

آنچه در ویدیوی منتشره در تلویزیون روسیه به نمایش درآمد، کاخی بود که به جای دکورهای مجلل، دیوارهای بتنی برهنه‌ای داشت. به نحوی که گویا کاخ در حال بازسازی است و حتی این سوال را در اذهان ایجاد می‌کرد که در این بنا چه اتفاقی در جریان است.

اما ویدیوی منتشر شده توسط ناوالنی، از زمان انتشارش بیش از ۱۱۰ میلیون بازدید داشته و البته مقامات کاخ کرملین به شدت ادعای مطرح شده در مورد این کاخ مرموز را تکذیب می‌کنند؛ خود ولادیمیر پوتین هم این ویدیو را “خسته کننده و مونتاژ شده” لقب داد.

در این میان بی بی سی روسیه، با چندین نفر که در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ در این کاخ مرموز پروژه‌های مختلف ساختمانی انجام داه و در مراحل ساخت و بازسازی آن مشارکت داشتند ، گفتگو کرد. آنها بسیاری از تصاویر به نمایش درآمده در ویدیوی ناوالنی را تائید کردند؛ از جمله اینکه این کاخ بعد از آنکه دیوارهایش کپک زده بود، بازسازی شده است.

38632482-9201333-image-a-11_1611925490081.jpg

یکی از این افراد، استانیسلاو (نام مستعار) بود که به گفته خودش برای بازسازی این بنا در تفرجگاه گلندژیک در کنار دریای سیاه در پائیز سال ۲۰۱۸ در آنجا مشغول به کار شده بود. طبق گفته او، در آن زمان دکورهای مجلل و اشرافی زیادی در کاخ وجود داشت؛ دقیقا مطابق با آنچه در فیلم ناوالنی به نمایش درآمده بود؛ ولی اکثر اسباب و اثاثیه از کاخ خارج شده بود. او دراین باره گفته:« آثار فرهنگی‌ای که در کاخ دیده می‌شد حیرت‌آور بود؛ ولی با گذر زمان، بخش عمده‌ای از این وسایل از کاخ خارج شد.»

ناوالنی در این ویدیو ادعا کرده بود که هجوم گسترده کپک به دیوارهای کاخ، دلیل اصلی بازسازی آن بوده و دو نفر از افرادی که با بی بی سی گفتگو کردند نیز اعلام کردند که به چشم خودشان دیوارهای کپک زده را دیده‌اند. گویا کپک در فضای بین دیوارهای بتنی و گچ دیوارها رخنه کرده بود.

استانیسلاو گفته:« دیوارها و سقف‌ها پوشیده از کپک بود؛ از همین کپک‌های معمولی سبز رنگ. اما بخش‌هایی از داخل کاخ، با کپک‌های سبز پوشیده شده بود و کپک کل کاخ را فرا گرفته بود. ما از دیدن این صحنه‌ها شوکه شده بودیم.»

کپک های بدبو دلیل جنجالی برملا شدن  راز میلیارد دلاری ولادمیر پوتین !

ایگور، سازنده دیگری که در سال ۲۰۱۷ در این کاخ فعالیت داشته گفته که در آن زمان کپک‌ها تنها در طبقه پائین همکف بوده و هنوز در کل کاخ پخش نشده بود. او گفته:«تمام کابینت‌های کاخ از چوب‌های گران‌قیمتی ساخته شده بودند و افراد زیادی آنجا کار می‌کردند. مواد مورد استفاده در کاخ واقعا گران بودند. از ما می‌خواستند که سیم‌ها را قطع کرده و فلان چیز را جدا کنیم و خراب کنیم.»

یکی از منابع نزدیک به کرملین به بی بی سی روسیه گفته که کپک زدن دیوارها و سقف‌ها، مشکل اصلی این کاخ بوده:« کاخ تکمیل شده بود و سال‌ها از آن استفاده می‌شد ولی بعد از آن سر و کله قارچ و کپک‌ها پیدا شدند و بوی بد و نامطبوعی در کاخ پیچیده بود.»

مشکل این عمارت چه بود؟

سازندگان بر این باور است که این ساختمان می‌بایست به‌صورت مداوم ضدعفونی شده و دلیل بروز مشکل کپک هم نزدیک بودن این عمارت به دریا و عدم تهویه مناسب در آن است.

این مشکل اولین بار زمانی مشخص شد که تکه‌ای گچ در طبقه پائین همکف ملک و در نزدیکی استخر روی زمین افتاد. در ابتدا قرار بود تا بازسازی تنها به قصد زیباسازی بیشتر قصر انجام شود ولی زمانی که دیوارهای کاذب برداشته شد، مشخص گردید که کپک کل عمارت را در بر گرفته.

این عمارت چقدر مجلل است؟

یکی از سازندگانی که در سال ۲۰۱۱ از این عمارت بازدید کرده بود به بی بی سی روسیه گفته که در نگاه اول، حس کرده که وارد اهرام ثلاثه مصر شده است:« حدودا ۱۵۰۰ نفر در آن زمان در آن عمارت مشغول به کار بودند که برخی روس و برخی ازبک و اکثرا سرباز بودند و عجله زیادی برای تکمیل این پروژه وجود داشت.»

کارگر دیگری گفته که تمام عملیات ساخت و ساز در حالی استتار شده بود تا از دریا مشخص نباشد. تعداد زیادی از کارگرانی که در طول ۱۵ سال اخیر در عملیات بازسازی این عمارت مشارکت داشتند، گفته‌اند که بازسازی‌های مکرری در آنجا انجام می‌شده.

بیشتر بخوانید:

  • ماجرای شگفت‌انگیز مهاجرت نئاندرتال‌های اروپایی به ایران

  • عجیب ، شگفت انگیز اما واقعی : دنیا زیر و رو شد!

کپک در چه شرایطی ایجاد می‌شود؟

کپک‌ها معمولا در جاهایی مملو از رطوبت، مثلا اطراف سوراخ‌های روی سقف، پنجره یا لوله‌ها و یا در مناطق سیل‌خیز، پدیده بسیار رایجی هستند. کپک سریعا روی محصولات کاغذی، مقوایی، کاشی‌های سقف و محصولات چوبی رشد می‌کند و حتی ممکن است بر روی گرد و غبار، رنگ، کاغذ دیواری، عایق‌ها، درای وال، فرش و پارچه نیز پدیدار شود.

کپک از طریق درها، پنجره‌ها، سیستم تهویه، سیستم‌های گرمایشی وسرمایشی وارد خانه می‌شود و کپک موجود در فضای باز ممکن است به لباس‌ها، کفش و یا حیوانات خانگی چسبیده و وارد فضای خانه شود.

به گفته CDC (مرکز کنترل بیماری آمریکا) وقتی کپک در جایی مرطوب مثل اطراف سقف، لوله‌ها و دیوارها قرار می‌گیرد، سریعا رشد می‌کند. در اکثر مواقع وجود کپک در خانه را هم می‌توان به چشم رویت کرد و هم از طریق بو متوجه آن شد.

تاثیر کپک بر سلامت افراد

قرار گرفتن در محیطی مرطوب و کپک‌زده، باعث اثرات متعددی بر سلامت افراد می‌شود. برخی افراد به کپک حساسیت دارند؛ مثلا برخی افراد ممکن است با قرار گرفتن در معرض کپک، نشانه‌های متعددی مثل گرفتگی بینی، خس خس سینه، قرمز شدن یا خارش چشم‌ها یا پوست را در خود ببینند و برخی افراد، مثل کسانی که آلرژی یا آسم دارند، احتمالا نشانه‌های بیشتر یا شدیدتری خواهند داشت.

بدن افرادی که در شغل و حرفه‌شان در معرض حجم زیادی از کپک قرار می‌گیرند، ممکن است واکنش‌های به مراتب شدیدتری هم داشته باشد که ممکن است شامل تب یا تنگی نفس باشد.

تحقیقات اخیر حکایت از آن دارند که قرار گرفتن در معرض کپک‌ها ممکن است نقش پررنگی در ابتلای برخی کودکان، به ویژه آنهایی که زمینه ژنتیکی ابتلا به آسم دارند را ایفا کند.

افرادی که دچار آلرژی هستند نسبت به کپک حساسیت بیشتری دارند. در عین حال افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند یا بیماری‌های ریوی دارند هم در مقابل کپک آسیب‌پذیرتر هستند؛ افرادی با بیماری‌های مزمن تنفسی، مثل آسم در محیطی مملو از کپک به سختی نفس می‌کشند.

در این شرایط کپک های سبز بدبو کاخ میلیارد دلاری را به روزی انداختند که دیگر شرایط مناسبی برای زندگی مرد شماره یک روسیه و همسر جوان قهرمان ژیمیناستیکش نباشد!

منابع: BBC, CDC

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا