اقتصادی

کیدزی؛ بستری امن و جذاب برای کودکان در فضای مجازی

کیدزی؛ بستری امن و جذاب برای کودکان در فضای مجازی

محمودرضا فرهادی، مدیر پروژه کیدزی در خصوص چگونگی تولد این پلتفرم و تاثیر آن بر زندگی دیجیتال کودکان و نوجوانان و اینکه چه نیازهایی در جامعه منجر به راه‌اندزی پروژه کیدزی شد؛ گفت: «یک گروه از افرادی که جامعه ما را تشکیل می‌دهند افراد زیر ۱۸ سال هستند و در حال حاضر با موضوع تکنولوژی و فضای مجازی بیش از سایر اقشار جامعه قرابت دارند؛ این گروه از بدو تولد چه خودخواسته و چه ناخواسته در ارتباط با فضای مجازی بوده‌اند و خود یا خانواده آن‌ها از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند و سن استفاده از فضای مجازی یا تجهیزات حوزه فناوری روز به روز درحال پایین آمدن است.»

مدیرپروژه کیدزی با بیان اینکه سرعت رشد فناوری به قدری بالا است که انطباق آن با ابعاد رشد و تحول کودک برای والدین دشوار است؛ گفت: «نحوه ارتباط این گروه از افراد جامعه و فضای مجازی و تجهیزات حوزه فناوری بسیار حائز اهمیت است. باید این پرسش را مطرح کرد که آیا این فرد که از گروه افراد زیر ۱۸ سال جامعه است، متناسب با نیازهایی که دارد و بایدها و نبایدهایی که در فرایند رشد او وجود دارد، از فضای مجازی و تجهیزات حوزه فناوری استفاده می‌کند یا خیر؛ در حال حاضر فضای مجازی به قدری در دسترس است که اگر تماشای انیمیشنی در فضای تلویزیون نتواند نیازهای کودک و نوجوان را ارضا کند به دنبال ارضای آن نیاز به فضای مجازی می‌رود که نظارت بر روی آن دشوار است و حتی اگر خود والدین نیز به دنبال محتوای مناسب برای کودک و یا نوجوان خود باشند، نمی‌دانند که آن محتوا را چه کسی تولید کرده‌است، برای چه اهدافی تولید شده‌است یا جریان آن محتوا، کودک را به کدام سو خواهد برد.»

از فکر ایجاد یک بستر یکپارچه تا تولد کیدزی

فرهادی در ادامه گفت: «با مطرح شدن دغدغه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در جامعه امروز ما وجود دارد؛ فکر ایجاد بستری برای ارائه خدمات به این گروه که ۳۰ درصد از افراد جامعه ما را در بر می‌گیرند در ذهن ما ایجاد شد. باید گفت که توسعه بستری برای درگیری افراد زیر ۱۸ سال همواره برای کسب و کارها بسیار هزینه‌بر بوده‌است، چرا که کسب و کارها می‌توانند به یک نیاز کودکان و نوجوانان پاسخ دهند؛ به عنوان مثال اگر من تولیدکننده محتوای دیداری هستم، تنها می‌توانم این محصول را عرضه کنم یا اگر تولیدکننده محتوای آموزشی هستم، تنها می‌توانم خدمات آموزشی ارائه دهم و با برطرف شدن آن نیاز کودکان و نوجوانان، دیگر دلیلی برای ماندگاری در کسب و کار آنلاینی که برای آن هزینه شده‌است، وجود ندارد.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه تنوع خدمات برای کودکان و نوجوانان بسیار حائر اهمیت است؛ گفت: «با عدم شناخت کودکان و نوجوانان، کسب و کارها نمی‌توانند با پیشنهادهایی که برای آنها جذاب است، افراد این گروه را در این بستر نگه دارند و مادامی که خدمات‌دهی محدود باشد، نمی‌توان این گروه را برای مدت طولانی به عنوان مخاطب داشت.»

مدیرپروژه کیدزی در ادامه افزود: «با توجه به آنچه مطرح شد، ما به این نتیجه رسیدیم که با عدم یکپارچگی و تنوع خدمات مواجه هستیم و اگر من فرد زیر ۱۸ سال در جامعه هستم، باید برای برطرف کردن نیازهایم به پلتفرم‌های مختلفی وارد شوم که حتی برخی از آن‌ها در بستر آنلاین ما وجود ندارند و منجر به سوق پیدا کردن من به بسترهای نامناسب خواهند شد؛ در نتیجه کیدزی شروع به ایجاد یک فضای یکپارچه کرد تا نه تنها پاسخگویی به نیازهای متنوع افراد زیر ۱۸ سال مورد توجه قرار گیرد، بلکه شناخت آن فرد نیز از اهداف این پروژه است.»

هویت‌بخشی و مزیت‌های آن

او در ادامه گفت: «اگر فضا یکپارچه باشد و تمام خدمات در یک بستر ارائه شود و شناسایی افراد سرلوحه کار قرار گیرد؛ فرد زیر ۱۸ سال با همان هویتی که روز گذشته وارد پلتفرم شد، امروز به آن وارد می‌شود و به مرور زمان و با شناسایی علایق و نیازهای آن، هویت وی در فضای محدودتر شکل می‌گیرد.»

فرهادی در پاسخ به این پرسش که شکل‌گیری هویت دیجیتال چقدر برای افراد زیر ۱۸ سال، حائز اهمیت است؛ گفت: «مزیت‌های هویت یکپارچه یا هویت احراز شده هم از جنس مشتری و هم از جنس کسب و کار است. زمانی که هویت فرد یکپارچه است، من به عنوان یک کسب و کار، دیگر نگران شناخت علایق این فرد نیستم و در جریان خریدهای روزهای گذشته وی هستم و می‌توانم کالاهای مشابه و مورد علاقه وی را به او پیشنهاد کنم. از طرف دیگر این امر منجر به استقلال فرد زیر ۱۸ سال می‌شود، چراکه خود به تنهایی می‌تواند خرید کند و همچنین در فضای مجازی امنیت دارد و پیشنهاد نامربوط به او داده نمی‌شود. همچنین به خانواده قابلیت نظارت و کنترل اصولی ارائه می‌کند. رانجام کیدزی با ایده ایجاد یک فضای یکپارچه در راستای هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان ایجاد شد؛ از طریق یک‌سری سرویس‌های زیرساختی مشترک، کسب و کارها در کیدزی به ارائه خدمات می‌پردازند و خود افراد زیر ۱۸ سال نیز در این بستر با هویت خود به عنوان مشتری ورود پیدا می‌کنند.»

استفاده از سرویس احرازهویت بانکی برای احراز هویت کودکان و نوجوانان

مدیرپروژه کیدزی در ادامه درباره فرایند هویت‌بخشی به افراد زیر ۱۸ سال در این بستر گفت: «تنها مرجع جدی و قابل اتکا که می‌تواند هویت یک فرد را ثابت کند، سرویس بانکی است؛ ما درمجموعه کیدزی از سرویس احراز هویت بانکی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم هویت فرد را احراز کنیم و علاوه براینکه هویتی به فرد در فضای مجازی داده‌ایم، استقلال او را نیز تامین کرده‌ایم. به محض اینکه احراز هویت بانکی این فرد به اتمام می‌رسد می‌تواند از خدمات بانکی بهره‌مند شود و حساب بانکی نیز برای او باز می‌شود. این استقلال مالی کودکان و نوجوانان با قابلیت نظارت برای والدین همراه خواهد بود و برخی از امکانات مانند تخصیص پول تو جیبی برای کودکان و نوجوانان از سوی والدین و یا ایجاد محدودیت بر روی خرید و یا انتخاب سقف خرید از سوی والدین در این بستر در نظر گرفته شده‌است.»

ایجاد فضایی امن از اولویت‌های کیدزی است

وی با اشاره به اینکه داشتن هویت مستقل کودکان و نوجوانان و فعالیت مالی آن‌ها منوط به یک فضای امن است؛ گفت: «پایه این بستر بانکی است و اجازه ورود هر کسب و کاری را برای ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان نمی‌دهد. این فضای یکپارچه محدودیت نمی‌گذارد اما بر روی نوع خدماتی که کسب و کارها ارائه می‌دهند نظارت می‌کند و یک‌سری قوانین بالادستی که در فضای دیجیتال باید رعایت شود بر روی این کسب و کارها نظارت می‌کند.»

مدیر پروژه کیدزی در آخر گفت: «ما در حال حاضر در کیدزی برای اینکه رشد کسب و کارها سرعت گیرد، به ارائه خدماتی در حوزه‌های مالی، سرگرمی و آموزشی پرداختیم. در حال حاضر در دو سالی که این کسب و کار در حال فعالیت است ما بیش از یک و نیم میلیون مشتری را جذب کردیم که به طور مستقیم از این کسب و کارها استفاده می‌کنند. در حال حاضر ۶ پلتفرم بر روی این بستر فعال هستند که عبارتند از: ویدزی که پلتفرم نمایش ویدئو است، پرنده که قصه‌گوی رایگان است، همبازی که پلتفرم بازی رایگان است، کیالا که پلتفرم خرید کالا است، زیپاد که پلتفرم بانکی افتتاح حساب است و زی‌مگ که در راستای فرزندپروری تولید محتوا می‌کند.»

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا