علمی و فناوری

کیسه زباله فضایی غول‌پیکر ناسا / عکس

کیسه زباله فضایی غول‌پیکر ناسا / عکس

اخیرا ناسا با کمپانی TransAstra یک قرارداد ۸۵۰ هزار دلاری برای جمع کردن زباله های فضایی بست. این شرکت آمریکایی مستقر در کالیفرنیا، یک کیسه زباله بزرگ زیپ‌دار اختراع کرده است که می‌توان از آن برای به‌دام انداختن زباله‌های سرگردان در فضا استفاده کرد.

این کیسه، در اصل برای ماموریت Asteroid Redirect ساخته شده بود؛ با این هدف که به یک سیارک نزدیک شود و از سطح آن، سنگ و کلوخ برای آزمایش جمع‌آوری کند. ولی شرکت ترنس استرا خیلی زود فهمید که این فناوری، برای جمع کردن زباله های فضایی هم کارایی دارد.

بر اساس گزارش‌ نهادهای ذی‌ربط، هم‌اکنون بیش از ۲۷ هزار قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد. البته تعداد اشیای سرگردان کوچک‌تر که هنوز شناسایی و شمارش نشده‌اند، خیلی بیشتر از این‌هاست. با پیشرفت روزافزون صنعت فضایی و افزایش شمار فضاپیماهای پرتاب شده، وضعیت وخیم‌تر هم خواهد شد.

کیسه زباله فضایی غول‌پیکر ناسا / عکس

ترنس استرا اما امیدوار است با قرار دادن کیسه زباله فضایی خود در مدار زمین، اوضاع را کمی بهتر کند. این کیسه جمع‌شونده به یک فضاپیما موسوم به Worker Bee (زنبور عسل کارگر) متصل خواهد بود و طوری طراحی شده که بتواند قطعات مختلفی را جمع‌آوری کند. نقشه این است که کیسه و محتویات آن، به یک پایگاه بازیافت مستقر در مدار زمین، به‌نام ThinkPlatform منتقل شوند.

به‌گفته‌ی نیکول شوماکر، نایب رئیس کمپانی ترنس استرا: «سفرهای پیاپی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی، وقت‌گیر و پرهزینه است. راه‌اندازی مراکز بازیافت در فضا اما می‌تواند حلال چنین مشکلی باشد. این نه تنها از شمار زباله‌های فضایی می‌کاهد؛ بلکه شاید مقدمه‌ای برای آغاز عملیات ساخت و ساز در فضا باشد».

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا