Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
کیش شهر پایلوت‌های فراموش شده - خبرگزاری برگزیده های ایران
هرمزگان

کیش شهر پایلوت‌های فراموش شده

به گزارش برگزیده های ایران از کیش،  سید مرتضی اولادعلی فعال رسانه‌ای در یادداشتی با موضوع کیش شهر پایلوت‌های فراموش شده آورده است:

رشد و رونق و توسعه جزیره زیبای کیش در طول سالیان گذشته در پس دیوار بلند شعارها معطل باقی مانده و متاسفانه نانی از ادعای پایلوت بودن این جزیره در بخش های مختلف نیز تاکنون بر سر سفره کیشوندان نرسیده است.

ظاهرا هیچ حوزه و بخشی از فرآیندهای گوناگون در سازمان‌ها و نهادهای مختلف نبوده که در این سال‌ها در کیش بعنوان پایلوت معرفی نشده باشد یا وعده آن داده شد و مشخص نیست سرانجام بسیاری از این شعارها و وعده ها به کجا رسیده است.

در ابتدا برای اینکه به برخی از این شعارها و وعده ها در قالب پایلوت شدن کیش بپردازیم بهتر است با مفهوم پایلوت آشنا شویم.

 تحقیق و بررسی که به شکل مقدماتی و اولیه و در اندازه محدود قبل از اجرای طرح اصلی انجام می‌گیرد، را “پایلوت” می‌گویند.

در واقع طرح‌های پایلوت قبل از اجرا در سطح وسیع و ملی با هدف جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌ها و فرصت‌ها در سطح کوچک‌تری انجام می‌شود و در زمان انجام پایلوت یک طرح، با شناسایی کم و کاستی و مشکلاتی که در اجرای آن وجود دارد، می‌توانند مطالعات اصلی (در سطح گسترده‌تر) را کامل کنند. جزیره کیش هم به‌ دلایل داشتن شرایط خاص و دقیق می‌تواند به عنوان محلی برای اجرای طرح‌های مبتکرانه کشور در عرصه‌های متفاوتی باشد.

جزیره کیش با دارا بودن امتیازات و برتری‌هایی در زمینه اجتماعی شهری و فرهنگی مانند دارا بودن جمعیت کم، نداشتن ترافیک شهری و نداشتن چراغ قرمز و همچنین داشتن فضای سبز شهری برای هر نفر، دوازده برابر متوسطی است که در کشور ایران برای هر نفر تعیین شده است که نسبت به کشورهای اروپایی هفت برابر متوسط برای هر نفری می‌باشد. مهم‌تر از همه این‌ که جزیره کیش در ایران قطب اصلی گردشگری است.

سازماندهی مدیریتی منطقه آزاد کیش مانند دولتی کوچک است که مکانیسم سریع و راحت‌تری دارد، که این امر موجب می‌شود ارائه خدمات و انجام دادن کارها و وظایف سپرده شده با سرعت و راحتی بیشتری انجام شود. کیش با دارا بودن گنجایش و ظرفیت خوبی در حوزه‌های مختلف، با به عهده گرفتن میزبانی از سمینارها و حوزه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی می‌توان این منطقه آزاد را به‌ عنوان پایلوت در عملی کردن بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها در کشور معرفی کند.

البته اگر به عقبه جزیره کیش و پیش از حدود ۳۰ سال قبل برگردیم مصداق‌هایی از پایلوت شدن برخی از طرح ها در کیش را می‌بینیم که شاید آن زمان بدون تبلیغ و سروصدا و بدون ذکر شدن پایلوت، بمعنای واقعی و عملی انجام می شد و بازخوردش در داخل کشور اجرایی می گردید.

بعنوان مثال برخی طرح‌های عمرانی پایتخت، در کیش بصورت نمونه کوچک، پایلوت در نظر گرفته شده، اجرا می‌شد و سپس در تهران در مقیاس بزرگتر اجرایی می‌شود، مثل سنگ فرش خیابان ولیعصر در اوایل دهه ۷۰، ابتدا در جزیره کیش ، بصورت پایلوت انجام شد و پس از نتیجه مثبت در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ اجرایی شد‌.

انتصاب سعید محمد به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و بازدید و حضور در مناطق آزاد بویژه جزیره کیش و دیدار با اقشار مختلف جامعه و فعالان بخش های گوناگون و نشستن پای درد دل آنان، افق‌هایی از امید را پیش روی کیشوندان گشوده است.

البته عملکرد و کارنامه اجرایی سعید محمد در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در کنار رویکرد انتخابی وی در ایام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از آرمان های انقلاب و انگیزه های انقلابی و جهادی جهت رشد و توسعه روز افزون مناطق آزاد و تبدیل شدن آن به محور توسعه از دلایل دیگر امیدواری فعالان مختلف به پیشرفت و توسعه مناطق آزاد در مدیریت جدید است.

البته در کنار امیدواری و خوش بین بودن به شرایط پیش روی مناطق آزاد نباید از برنامه ریزی و اقدامات زیربنایی هدفمند غافل شد همانگونه که امام جمعه کیش نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: علی رغم آغاز کاری خوب مدیریت جدید منطقه آزاد، برنامه ای کوتاه مدت با اولویت کارهای زیربنایی تنظیم کرده و از کارهای روبنایی و تبلیغاتی پرهیز کنید.

سعید محمد در آخرین اظهار نظر خود درباره کیش گفت: جزیره کیش به پایلوت شهر هوشمند در سطح کشور تبدیل می‌شود.

محمد در ادامه گفت: جزیره کیش طبق زمان بندی می تواند به عنوان منطقه نمونه، پایلوت و یک الگو برای تحقق شهر هوشمند در سطح کشور نقش آفرینی کند.

در اینکه این قابلیت و ظرفیت در جزیره کیش برای پایلوت شدن بعنوان شهر هوشمند وجود دارد شکی نیست، منتها همانطور که در بالا ذکر کردم پایلوت شدن مولفه‌های خاص و اعتبارات و الزامات خاصی دارد که اگر قرار است چیزی بعنوان پایلوت در کشور مطرح شود باید اعتبار خاص و ویژه ملی برای آن تعریف گردد تا اقدامات زیر بنایی لازم صورت پذیرد زیرا این کار صرفا قرار نیست بعنوان مثال برای کیش صورت پذیرد بلکه قرار است پایلوتی باشد که اگر خوب جواب داد به سایر بخش ها و مناطق در کشور تسری پیدا کند پس واگذاری اعتبار کلان و ملی برای این طرح‌ها در اصل برای توسعه کشور است وگرنه همانطور که امام جمعه کیش گفتند اگر اقدام زیربنایی و اعتبار کافی در نظر گرفته نشود در قالب شعار باقی می‌ماند.

برای اینکه بررسی کنیم در سال های اخیر در حوزه پایلوت شدن جزیره کیش چه وعده ها و شعارهایی داده شد، بصورت خلاصه به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:

 سال ۱۳۸۰ // کیش پایلوت شهر الکترونبک در کشور/ برگزاری همایش جهانی شهر الکترونیک در کیش
شهریور ۸۷ // مسیح اله صفا: جزیره کیش به عنوان نخستین پایلوت گردشگری دریایی کشور معرفی شد
 مرداد ۸۸ // حسین سلطانی نیا نماینده تام الاختیار وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی: منطقه آزاد کیش به عنوان پایلوت سرمایه گذاری خارجی در بخش های توریسم، بانکداری، بیمه و بورس های بین المللی
 آبان ۸۸ // معاون گردشگری منطقه آزاد کیش: جزیره کیش می‌تواند پایلوت آموزش‌های پیشرفته جهانگردی باشد
 خرداد ۹۰ // رئیس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه ورزشی و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش: کیش پایلوت اردوهای تبم ملی تیراندازی می شود.
 فرودین ۹۲// ملک‌زاده رییس سازمانن میراث فرهنگی و گردشگری: لزوم معرفی کیش به‌عنوان پایلوت سفرهای خانوادگی و اسلامی
 خرداد ۹۴ // مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش: جزیره کیش به عنوان جزیره پاک باید در امر مبارزه با مواد مخدرهم پایلوت کشور باشد
 آبان ۹۴ //  اعتمادی نیا رییس شیلات کیش : کیش پایلوت استفاده از روش نوین صیادی دریایی در کشور
 آذرماه ۹۴//  مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: جزیره کیش می تواند پایلوت هنر در منطقه باشد.
دی ماه ۹۴ // مونسان در دیدار با فرماندهان و معاونان پلیس کیش: همانطور که قرار است همه چیز در کیش پایلوت بشود نیروی انتظامی نیز در جزیره باید با داخل کشور متفاوت باشد .
تیرماه ۹۵ // مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش: کیش پایلوت انتقال فناوری نفت و گاز
 مهرماه ۹۵ // معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی: کیش بهترین گزینه برای تبدیل شدن به پایلوت آموزش و پرورش کشور است
مهرماه ۹۵ // مونسان: جزیره کیش می‌تواند پایلوت برنامه های آموزشی کشور باشد
 دی ماه ۹۵//  مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران: کیش پایلوت مناسبی در حوزهIT و بانکداری مدرن
 فروردین ۹۶// دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور: جزایر کیش و هندورابی پایلوت برنامه‌های هلال احمر کشور
اردیبهشت ۱۳۹۶ //معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش:  جزبره کیش، پایلوت اجرای برچسب انرژی در کشور
 آبان ۹۶ // رئیس کل بیمه مرکزی: کیش پایلوت و مرکز هم اندیشی صنعت بیمه در ایران خواهد شد.
 اسفند ۹۷ // مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: جزیره زیبای کیش پایلوت رویدادهای ملی و بین المللی
 تیرماه ۹۸ //  نشست هم اندیشی و تعامل ستاد توسعه فن آوری‌های نرم ریاست جمهوری با صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مراکز آموزش عالی کیش:  طراحی اکوسیستم آموزشی کیش به عنوان پایلوت و برند علم و فناوریهای نرم
مرداد ۹۸ : سورنا ستاری معاون عملی فناوری رییس جمهور: جزیره کیش به شهر هوشمند تبدیل می‌شود
 مهرماه ۹۸: مدیرکل استاندارد هرمزگان مطرح کرد: جزیره کیش پایلوت استانداردهای فرهنگی و اجتماعی زندگی شهری
آذرماه ۹۸ // در نشست مظفری با معاون دانشجویی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری مطرح شد: جزیره کیش پایلوت تشکیل آژانس های جذب دانشجوی خارجی
دی ماه ۹۸ //کیش؛ پایلوت گردشگری سلامت در خاورمیانه
اردیبهشت ۹۹// شیما فرج زاده مدیر ثبت شرکت‌ها: کیش پایلوت ثبت برند، نشان تجاری و مالکیت معنوی در مناطق آزاد
اردیبهشت ۹۹// مهندس ضرغام غلامی رئیس سابق اداره مخابرات کیش در گفتگو با اقتصاد کیش: با توجه به زیرساخت ها؛ فعل شهر هوشمند به واقع می تواند در کیش صرف شود.
خرداد ۹۹ // مدیرعامل جامعه بازاریان کیش: جزیره کیش می تواند پایلوت مدل سازی و طرح های نوین برای مقابله با ویروس کرونا سرآمد کشور باشد
 تیرماه ۹۹ // دکتر ناصر آخوندی: جزیره کیش، پایلوت اجرای طرح‌های جسورانه در حوزه اقتصاد و کسب‌ و کار 
 شهریور ۹۹//مدیر فناوری و اطلاعات سازمان منطقه آزاد کیش: کیش در چند قدمی تحقق شهر هوشمند
 مهرماه ۹۹// آذری جهرمی وزیر ارتباطات: کیش پایلوت حمل‌ونقل هوشمند شهری در کشور می‌شود.
 مهرماه ۹۹// وزیر ارتباطات : جزیره کیش، پایلوت اجرای اینترنت ۵G در ایران خواهد شد

 اسفند ۹۹ // رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات : جزیره کیش؛ پایلوت تحقیقات خودروهای خودران
 اسفند ۹۹ // غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: تبدیل کیش به پایلوت طرح‌های زیست محیطی کشور
 اردیبهشت ۱۴۰۰ // عزیزاله فرضی‌پور مدیرعامل و عضو هیات امنای موسسه ورزش و تفریحات سالم جزیره کیش: کیش پایلوت ورزش‌ها و تفریحات دریایی کشور
تیرماه ۱۴۰۰ // آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: جزیره کیش پایلوت اقدامات فرهنگی و اجتماعی کشور
 مهرماه ۱۴۰۰ // عبدالنبی شرفی در روز آتش نشان: جزیره کیش پایلوت ملی ترویج فرهنگ پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی
 آبان ۱۴۰۰ // سعید محمد مشاور رییس جمهور: کیش باید به پایلوت فرهنگی کشور تبدیل شود.
 آبان ۱۴۰۰// سعید محمد: کیش؛ پایلوت اجرای طرح شفافیت است.
 آذرماه ۱۴۰۰// سعید محمد: کیش پایلوت شهر هوشمند کشور 

یکی از نکات جالب در مرور شعارهای پایلوت شدن کیش که به آن اشاره شد، اولین شعار پایلوت شدن در سال ۸۰ شعار پایلوت شدن کیش بعنوان شهر الکترونیک و هوشمند بود و آخرین شعار هم در آذرماه سال ۱۴۰۰ پایلوت شدن کیش بعنوان شهر هوشمند، یعنی بعد از ۲۰ سال نقطه سر خط!

البته بیان این مطالب دلیل بر این نیست که این چرخه پایلوت شدن همچنان در گیر و دار شعارها باقی خواهند ماند بلکه هدف این است مروری بر آنچه در این سال ها گذشته را خوب بررسی کنیم و اگر برخی از این وعده ها محقق نگردید بدنبال رفع آن باشیم و بیاد داشته باشیم در طول سالیان مختلف و در دولت های گوناگون مردم جزیره کیش شعار پایلوت شدن را بسیار شنیدند.

امید است با نگاه جدید مدیران و مسئولان دبیرخانه شورای مناطق آزاد و مسئولان منطقه آزاد کیش و روحیه نشاط و جوانی و جهادی در مسئولان جدید و خون جدیدی که در  شریان مناطق آزاد جاری گردید، این شعارها به معنای واقعی در ابن دولت تحقق یابد و کام کیشوندان شیرین گردد. ان شاالله

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا