Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
کیش میزبان نخستین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی - خبرگزاری برگزیده های ایران
هرمزگان

کیش میزبان نخستین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی

به گزارش برگزیده های ایران از بندرعباس، کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت هفته وحدت و سیره پیامبر اکرم(ص) برای نخستین بار در جزیره کیش برگزار شد.

این کنگره با هدف تقریب مذاهب، ۲۷ مهر با حضور مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش و ادارات و نهاد های جزیره، اندیشمندان و عالمان آگاه به تمدن اسلامی از نقاط مختلف جهان همچنین مسئولان دانشگاه هنر تهران و اصحاب رسانه در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به آیات سوره های آل عمران و توبه بیان داشت: خداوند در آیات قرآنی پیامبر را منت و رحمتی بر بندگان خود برشمرده و گشودن مسیر تعالی، آگاهی، رشد و ارتقاء را از مهمترین هنرهای نبی اکرم(ص) عنوان کرده است و این آیات نمایانگر چشمه جوشان و زاینده هنر و تمدن در ذیل سایه حضرت رسول (ص) می باشد.

وی افزود: با ظهور رسول خدا اتفاقی در جامعه رخ داد که منبع جوشان هنر و فرهنگ شد، چراکه خداوند برای مخاطبان نبی اکرم پیامبری از نوع خودشان در بین آنها فرستاد که به آنها کتاب و حکمت می آموزد در حالی که پیش از این در گمراهی آشکار بوده اند، بنابراین یکی از دلایل موفقیت پیامبر اسلام(ص) در رسالت رسانیدن انسان ها به تعالی بوده است.

وی همچنین به یکی از آیات سوره اسراء در خصوص ادراک قلبی اشاره کرد و گفت: معانی بسیاری در قرآن در خصوص مفهوم قلب مطرح شده که خداوند پیامبر را از تند خویی و غلظت قلب بازداشته و بر این موضوع تاکید کرده که کفر و لجاجت می‌تواند ادراک قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

وی محبت، مودت، عدالت، آگاهی، انصاف و دوستی را بستر ساز رشد هنر و فرهنگ در جامعه برشمرد و تصریح کرد: رسول خدا در سال های رسالت خود به کنترل غیظ و غضب و پیش گرفتن حلم، بردباری ،تحمل اراده، اکتساب و اخلاق کریمه سفارش شده بود و بخشی مهمی از رسالتش دور کردن انسان ها از قصاوت و سختی دل برای اتحاد و انسجام بیشتر بود چرا که هرچه فاصله ما از چنین مفاهیمی بیشتر شود جامعه دچار فصل و پراکندگی خواهد شد.

حجت الاسلام احمد حسن زاده امام جمعه کیش نیز در این نشست راهبردهای فرهنگی و هنری را از ابزارهای ایجاد وحدت اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی از مصادیق بارز وحدت اسلامی برگزاری کنگره ها و همایش‌های بین المللی است که زمینه ساز اتحاد ما در جهان خواهد بود و باید در جهت اعتلای وحدت اسلامی بکوشیم.

امام جمعه کیش تغییر جهان بینی انسان‌ها را از هنرهای پیامبر اسلام (ص) برشمرد و افزود: نخستین هنر رسول خدا(ص) تغییر نگرش انسان‌ها بوده و به تعبیر بزرگان انسانیت را احیا کرده است و پس از آن تغییر رفتار به عنوان زیرمجموعه تغییر نگرش از موضوعات دیگری بود که پیامبر برای مخاطبان خود به کار گرفته است.

 شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز در این کنگره اخلاق نیکو را یکی از پایه های مهم جذب مردم در مسایل و موارد گوناگون  عنوان کرد و اظهار داشت: پیامبر(ص) با اخلاق نیکوی خود اتحاد را بین اقشار مردم ایجاد و وحدت را آغاز کرد و در رسالت خود موفق شد.

وی با مطلوب برشمردن محورهای این کنگره بر اهمیت و نقش نعت و منقب رسول الله (ص) در هنر و ادبیات، جمال و کمالات اخلاقی رسول الله (ص) در قرآن کریم، تعاملات فرهنگی در جوامع اسلامی با تکیه بر سنت رسول الله (ص) و ظرفیت‌های جهان اسلام در توسعه ارتباط و تقریب مذاهب را از اهداف برگزاری این کنگره عنوان کرد.

گفتنی است در پایان این نشست مسئولان دانشگاه هنر با اهدا لوح از جعفر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی و رضا اردلان مدیر امور آموزشی سازمان همچنین حجت الاسلام احمد حسن زاده امام جمعه کیش و شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت جزیره تقدیر کردند.

انتهای پیام/۳۲۶۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا