Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
گام‌های سیاسی عربی به سمت سوریه - خبرگزاری برگزیده های ایران
اخبار روز

گام‌های سیاسی عربی به سمت سوریه

گام‌های سیاسی عربی به سمت سوریه

به گزارش روزنامه سوری الوطن، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان که اخیراً با گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه دیدار و درباره روند سیاسی سوریه صحبت کرد در گفت‌وگو با بلومبرگ آمریکا اعلام کرد، تحرکاتی در این راستا وجود دارد؛ اما باید اقداماتی برای پیشبرد آن انجام شود.

اظهارات وزیر خارجه عربستان تصادفی نیست. این اظهارات بعد از تحرکاتی برای از سرگیری روابط اعراب به ویژه عربستان با سوریه از جمله سفر اخیر عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدارش با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور ایراد شد.

منابع آگاه اعلام کردند، سفر اخیر وزیر خارجه امارات به دمشق در راستای ازسرگیری روابط اعراب با سوریه و ایجاد یک گشایش سیاسی در روابط دمشق و ریاض بود. در بیانیه ریاست جمهوری سوریه که به دنبال استقبال بشار اسد از وزیر خارجه امارات صادر شد بر اهمیت ازسرگیری روابط دوجانبه میان دو طرف و نقش مثبت امارات در منطقه تأکید شد.

این منابع به نقش مهم امارات برای ازسرگیری روابط میان دمشق و ریاض اشاره و اعلام کردند، پیامی که وزیر خارجه امارات برای همتای عربستانی خود چند ساعت بعد از سفر به دمشق فرستاد یک دلیل مهم دیگری بر تحرکات امارات در این راستا است. برخی اقدامات مثبت بین دمشق و ریاض قبل از سفر بن زاید انجام شده بود که از جمله آن سفر حسام لوقا، مدیر اطلاعات سوریه به ریاض و بیانیه کمیته پیگیری و گفت‌وگوی سیاسی عربستان و مصر بود که ماه میلادی گذشته در ریاض برگزار شد و دو کشور بر حمایت از حل سیاسی بحران سوریه  و مخالفت با هرگونه تهدیدات برای عملیات نظامی در سوریه تأکید کردند. همچنین پرچم سوریه در خیابان‌های ریاض در جریان نشست سران عربی و چین برافراشته شد. وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که هیچ گونه مانع سیاسی برای وارد کردن تولیدات عربستان وجود ندارد با اینکه این یک اقدام اقتصادی است؛ اما یک بعد سیاسی واضح نیز دارد.

این منابع اعلام کردند، مواضع سیاسی اخیر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله درباره جنگ اوکراین و روابط با چین نشان می‌دهد که این کشورها خطوط قرمز آمریکا را شکسته‌اند و سیاست‌هایی براساس منافع سیاسی خود اتخاذ کرده‌اند. تلاش برای از سرگیری روابط با دمشق احتمالاً یکی از اولویت‌های منافع این کشورها است.

این منابع اعلام کردند که اظهارات اخیر دِرِک شولیه، مشاور وزارت خارجه آمریکا درباره اختلافات واضح و سریع با عربستان با موضع واشنگتن درباره مخالفت با هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط با دولت سوریه ارتباط دارد.

منابع اعلام کردند، از آغاز میانجیگری میان دمشق و ترکیه را روسیه شروع کرد و این کشور مسؤول چگونگی اداره آن و تضمین نتایج مطلوب است. کشورهای عربی نیز به این مساله و هرگونه تحولی در روابط سوریه و ترکیه توجه دارند و نمی‌خواهند از این پرونده دور بمانند.

به گفته این منابع، احتمال میزبانی ابوظبی از دیدار سه جانبه وزرای خارجه سوریه، روسیه و ترکیه در حال حاضر مطرح نیست؛ اما باب تحرکات سیاسی همچنان تا زمان تحقق اهداف مطلوب باز می‌ماند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا