Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
گام اول حل مشکل زاینده‌رود تعریف شفاف میزان مصارف و منابع است - خبرگزاری برگزیده های ایران
اصفهان

گام اول حل مشکل زاینده‌رود تعریف شفاف میزان مصارف و منابع است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌‌الملل استانداری اصفهان، سید رضا مرتضوی روز چهارشنبه در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان اظهار داشت:  برای حل مسائل استان در حوزه آب، پرداختن یکجا و همه‌جانبه با این مساله امکان‌پذیر نیست.

استاندار اصفهان ادامه داد: بر اساس بعضی از تصمیم‌گیری‌های حوزه آب، به‌نظام جامع توزیع، حقوق ترتیب داده‌شده آن، به تصمیمات شورای عالی آب توجهی نشده است.

وی گفت: جدولی برای تخصیص آب به بخش‌های مختلف در استان تدوین‌شده است که باید مبنای مذاکرات آینده در مجموعه وزارتخانه نیرو و حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شود تا شفافیتی در قبال وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود و کلیه ذینفعان ایجاد شود.

مرتضوی اضافه کرد: باید راهبردی برای اصلاح جدول و تابلوی منابع و مصارف در شورای عالی آب تعریف کنیم تا با این جهت‌گیری بتوانیم مساله را به‌صورت بخش به بخش حل کنیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد:باید در گام‌های بعدی نسبت به تثبیت و مطالبه حقوق که تاکنون کمتر به آن توجه شده تأکید شود به‌طور حتم این گام به‌عنوان یک گام مطمئن، پایه و استوار خواهد شد.

وی بابیان اینکه باید این مسیر را به‌صورت گام‌به‌گام به جلو ببریم تا مساله حل شود تأکید کرد: بخش اول شامل تثبیت حقوق ناشی از تصمیمات شورای عالی آب در قسمت منابع و مصارف است و  باید در قالب معرفی سه ستون به وزارت نیرو مبنی بر وضعیت کنونی آب استان اعلام کنیم تا سهم‌های ازیادرفته استان را تثبیت کنیم.

مرتضوی  افزود: باید در گام دوم اصلاح جدول و اضافه شدن حقوق دیگری که برای مصرف‌کننده از این منبع تعریف‌شده اما در قبال آن چیزی وجود ندارد را مشخص کنیم.

استاندار اصفهان گفت: در گام سوم نیز باید به دلیل شرایط محیط زیستی که در استان به وجود آمده است همه به سازمان آب منطقه‌ای درزمینهٔ چاه‌ها و محدودسازی برداشت‌های زیرزمین کمک کنیم تا از این واقعیت کنونی در زندگی ما که یک تمدن در معرض تهدید قرارگرفته، جلوگیری کنیم .

مرتضوی ادامه داد:پس‌ از اینکه در گام بعد این حقوق تثبیت شد باید نظارت و ارزیابی را در برداشت‌ها تقویت کنیم و تکالیفی را در بالادست در حوزه اصفهان و هر نقطه دیگر که وجود دارد، تعریف کنیم؛ مقررشده بوده که آب شرب و صنعت تا سال ۱۴۰۰ به استان همجوار داده شود و قرار بود که منبع تأمین این آب مشخص شود اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه درصورتی‌که استان با تنش آبی و بحران‌های خشک‌سالی مواجه شد باید حسب کاهشی که در این استان داده می‌شود، باید مصرف سایر ذینفعان و مصرف‌کنندگان هم کاهش داده شود اما این مورد هم رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: طرح همه موضوعات این حوزه باهم در شرایط کنونی همانند حل یک مساله بزرگ است که نمی‌توان به‌صورت یکجا به آن پرداخت و باید تجزیه‌وتحلیل و برنامه‌ریزی در این زمینه داشته باشیم.

مرتضوی یادآور شد: باید در گام اول حقوق حوزه اصفهان و برداشت‌هایی که ترتیب داده‌شده را تثبیت کنیم و در آینده درخواستی درزمینهٔ اصلاح جدول منابع و مصارف و نظارت‌ها و چاه‌ها ارائه خواهیم کرد.

استاندار اصفهان گفت: به‌طورقطع مشکلات محیط‌ زیست، خشکی بستر رودخانه، فرونشست زمین و بسیاری از مسائل دیگری که امروز استان با آن مواجه هستیم ناشی از نگاه بخشی به قضایاست که جامعیت لازم در حوزه تصمیم‌گیری برخوردار نبوده است.

وی بابیان اینکه بستر وفاق و همدلی در استان فراهم‌شده است ابراز امیدواری کرد که وفاق و صدای واحدی که امروز در بین مسوولان استان به وجود آمده بادوام باشد و بتواند از کیان این تصمیم‌ها به نحو مطلوبی دفاع کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا