آذربایجان شرقی

گرامیداشت روز ملی شعر و ادب در تبریز

گرامیداشت روز ملی شعر و ادب در تبریز

به گزارش برگزیده از تبریز، امام جمعه تبریز در این آیین اظهار داشت: جای تاسف است که این روز آنگونه که شایسته است ملی نشده و اهالی شعر و ادب قدردان این مناسبت نیستند.

حجت الاسلام محمد علی آل هاشم گفت: لازم است ضمن بزرگداشت روز ملی شعر و ادب به صورت ملی و کشوری، جایزه ادبی استاد شهریار نیز احیا گردد.

وی با اشاره به نامگذاری روز ملی شعر و ادب همزمان با سالروز درگذشت استاد شهریار تصریح کرد: شهریار در جایی ایستاده که ایرانیت و تشیع به عنوان دو رکن هویت ملی و دینی این مرز و بوم به هم گرده خورده و همزمان از باورهای شیعی و هویت ایرانی دفاع می کند.

امام جمعه تبریز، استاد شهریار را شایسته عنوان داری روز ملی شعر و ادب خواند و تاکید کرد: شهریار مجموعه ای از ایران دوستی فردوسی، غزل حافظ، عشق سعدی و آیینه دار ادبیات پارسی در عصر حاضر است.

گرامیداشت روز ملی شعر و ادب در تبریز

عایدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به توصیف مقام معظم رهبری از استاد شهریار به عنوان “حکیمی سخندان” افزود: ایشان استاد شهریار را شخصیتی متواضع، حق پرست و دارای خصال برجسته اخلاقی می دانند که کالای خود را به کسی نمی فروشد.

وی تسلط به دو زبان ترکی و فارسی و سرودن اشعار کم نظیر در هر دو زبان را عامل محبوبیت و مردم داری استاد شهریار خواند و گفت: مهمترین ویژگی استاد شهریار، تقویت اتحاد و انسجام ملی در کنار حمایت از هویت دینی بود.

وی استاد شهریار را نماد اسلام گرایی، ایران دوستی و تعلق به آذربایجان و زبان ترکی دانست و تصریح کرد: وی در تمام اشعار خود هم به زبان ترکی و هم زبان فارسی، بر تقویت همبستگی ملی و اتحاد اقوام در جغرافیای واحدی به نام ایران تاکید داشت.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز نیز در این آیین شناخته شدن زوایای بی نظیر شخصیتی استاد شهریار را منوط به مرور زمان دانست و گفت: جایگاه استاد شهریار تاکنون آنگونه که باید شناخته نشده و همه ما تنها به مرور زمان با زوایای بی نظیر شخصیتی ایشان آشنا خواهیم شد.

وی تبریز را شهر اولین ها و همراه با تاریخ باعظمت عنوان کرده و گفت: تمام داشته و افتخار تبریز انسان هایی است که در طول تاریخ در خود پرورانده و نمونه آن را می توان مقبره الشعرای تبریز عنوان کرد.

هوشیار مقبره الشعرای تبریز را مجموعه ای بی نظیر و مکان تدفین صدها عارف، شاعر و نامی این خطه عنوان کرده و گفت: چنین ظرفیتی را در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت.

گرامیداشت روز ملی شعر و ادب در تبریز

شهردار تبریز افزود: رهبر معظم انقلاب، در فرمایشات خود از تبریز و آذربایجان به عنوان قطب فرهنگی یاد کرده اند که تاریخ نشان داده که هیچ چیز نمی تواند لرزه بر جان این فرهنگ بیندازد.

جمشید علیزاده، شاعر، نویسنده و مولف ۱۵ کتاب در حوزه شهریارشناسی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سال های پایانی عمر استاد شهریار با سالهای جنگ تحمیلی گره خورده بود گفت: شعر ایام بحران ویژگی خاص دارد و در دوران آرامش با فراغ بال فرق می کند و بر روی هنر و شعر اثر می گذارد چراکه بجای پرداختن به مسایل تکنیکی به شعار میل می کند تا بین توده مردم مورد اقبال قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شعر سالهای پایانی شهریار شعر جنگ است گفت: شعر شهریار از نظر پرداختن به شعارها و ارزش ها و نقد ضد ارزش ها با هیچ شاعری در آن دوران قابل قیاس نیست.

جمشید علیزاده با اشاره به تفاوت شعر جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تصریح کرد: جنگ تحمیلی محدود به اشعاری است که در آن دوران سروده شده ولی شعر دفاع مقدس یک جریان است که به یادکرد آن خاطرات می پردازد.

گفتنی است همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هفت فعال فرهنگی آذربایجان شرقی شامل آقایان حسن تقی زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور، هفت فعال فرهنگی استان تجلیل شد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا